دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

رفتار های اشتباه برای داشتن خواب بهتر

رفتار های اشتباه برای داشتن خواب بهتر

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

آنچه که مطرح شده این است که باور های مزمن ممکن است افکار نگران کننده مزاحم را در طول روز و شب تشدید کند و در نتیجه در ایجاد و تداوم اختلالات خواب نقش منفی داشته باشد. نگرانی که این باور با خودش به همراه دارد ممکن است را اینگونه نشان داده شود که فردی با یک بار بیدار شدن درخواب باور داشته باشد که این خواب گسسته است و باعث افت عملکرد شدید در طی روز بعد خواهد شد. فکر کردن به اینکه باید حتما بخوابید و گرنه مشکل پیدا میکنید خودش باعث استرس و مشکل خواهد شد و راحت خوابیدن را به تعویق می اندازد.

محققان دریافتند که باورهای نامناسب در مورد خواب به ویژه عقاید مربوط به نتایج طولانی مدت بی خوابی، نگرانی از زود به خواب نرفتن یا نگرانی در مورد بیدار شدن در طی خواب بیش از افسردگی و اضطراب یک الگوی مزمن از خواب ناکافی و نامناسب را باعث میشوند. این مطالعات نشان می دهد که برای اصلاح بی خوابی مزمن هدف قرار دادن باورهای نامناسب مرتبط با خواب بیشترین اهمیت را در درمان بی خوابی مزمن دارد . یکی از این باور های مضر در مورد بی خوابی ممکن است به این شکل باشد که فردی باور دارد برای احساس سرحالی در روز بعد نیاز دارد بدون هیچ گونه بیدار شدنی در طی شب بخوابد. به عبارتی یک خواب پیوسته داشته باشد. در واقع این باور غیر سودمند است چرا که با عملکرد طبیعی و فیزیولوژیک خواب همخوانی ندارد.

رفتار های اشتباه برای داشتن خواب بهتر

بیدار شدن بخشی طبیعی از خواب شبانه ما را در طول شب تشکیل می دهد و هنگامی که ما مراحل چهار گانه خواب را در طول شب طی می‌کنیم داشتن وقفه هایی از بیداری کاملا طبیعی است. هنگام خواب درست زمانی که این تردید در ما شکل می‌گیرد که ممکن است نتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم و راحت بخوابیم و به نوعی نگران عملکردمان در طول روز آینده هستیم مغز شروع به پیوند این افکار منفی با پروسه بیخوابی می کند. این فکر در شما پر رنگ و پر رنگ تر می شود که من امشب خواب خوبی ندارم و کاری از دستم بر نمی آید. بدین ترتیب عامل دیگری که باعث میشود بی‌خوابی همچنان در شما ادامه یابد و مزمن شود، رفتارهای ایمنی بخش مربوط به این افکار مضر است. یعنی تلاش برای جبران بی خوابی در روز آینده .مثلا اگر بی خوابی شبانه بیش از یک بار اتفاق بیفتد احتمالا شما کارهایی را انجام می دهید که فکر می کنید مفید است در حالی که ممکن است مشکلات خواب شما را طولانی‌تر کند.

یکی از این رفتارهای ایمنی بخش یا اشتباهاتی که در جبران بی خوابی ممکن است انجام دهید این است که زودتر به رخت خواب بروید تا بتوانید بیشتر بخوابید یا با کمک دارو های خواب آور که تعداد قابل توجهی از آنها اعتیاد آور هستند تلاش کنید که خواب بیشتری داشته باشید. البته در کوتاه مدت ممکن است این راهکارها مفید واقع شوند اما نقش باورهای ناکارآمد خود را در این زمینه کم اهمیت تلقی نکنید. اهمیت خواب در سلامتی بر هیچکس پوشیده نیست از این رو مراجعه به روانشناس و بررسی باورهای نادرست و تصحیح خطاهای شناختی مربوط به خواب میتواند بسیار مفید و موثر واقع شود .

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری