دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

زوج درمانی در شمال تهران و زعفرانیه

زوج درمانی در شمال تهران

هدف غایی در زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی در چه مواردی کارساز است؟

 هدف از شرکت در جلسات مشاوره زوج درمانی در شمال تهران دکتر ترانه موذنی این است که به زوجین کمک کنیم تا به خودشان توجه کرده و به جای تمرکز بر اعمال طرف مقابل، بر گشودگی و صداقت خودشان تمرکز کنند. اگر آن ها قادر به انجام این کار باشند الگوی ناکارآمد می شکند و تعامل آن ها کمتر دفاعی و بیشتر اصیل تر می شود. پروتکل های درمان در زوج درمانی رفتاری و در عین حال عمل گرایانه است. در مقابل پیرو رویکرد های بینش گرایانه تحلیلی سنتی، زوجین تشویق می شوند تا رابطه خود را با انجام رفتار های متفاوت در تعامل، در خانه و هم چنین در اتاق درمان تغییر دهند. این رفتار جدید باید در تعاملشان در خانه و در جلسه اعمال شود. 

ویژگی زوج درمانی رفتاری

دلایل مختلفی برای اتخاذ این روش وجود دارد. یکی از آن دلایل این است که رفتار ما، برخلاف هیجان ها و حتی افکار، تنها جنبه ای از ماست که می توانیم آن را کنترل کنیم. اگر کاری را که قبلا انجام می دادیم ادامه بدهیم به احتمال زیاد در  هیجان منفی فعلی ما تفاوتی ایجاد نخوا هد کرد.

 رفتارت را تغییر بده 

الگو های ناکارآمد را بشکن 

الگو های جدید رفتاری ابداع کن

 تا هیجان تو نیز تغییر کند.

در راستای این نوع تفکر نقش آموزش و ایجاد توانمندی های جدید پر رنگ می شود. همان کاری که گاتمن زوج درمانگر معروف انجام می دهد. او در جلسه درمان به زوجین تعامل مؤثرتر را آموزش می دهد و آن ها را به سمت رویکرد های مبتنی بر بینش هدایت می کند. در نهایت این تغییر در رفتار با انتظارات اکثر زوجین در درمان همخوانی دارد. یکی دیگر از دلایل استفاده از رویکرد رفتاری سازگار بودن آن با انتظار و تمایل زوجین از درمان است. آمار به ما نشان می دهد که بیشتر مراجعان جلسات مشاوره زوج درمانی در زعفرانیه در جلسات درمانی طولانی مدت شرکت نمی کنند و اکثر آن ها تنها یک جلسه مراجعه می کنند اما تعداد جلسات مشاوره زوج درمانی در شمال تهران معمولا بین 5 تا 8 جلسه است. به دلیل خدمات سریع و محدود ناشی از بیمه ها و خدمات اجتماعی ناکافی، بسیاری از مراجعان به دنبال سنجش و تغییر سریع هستند. تمرکز فعالانه رویکرد رفتاری از نظر زمانی به صرفه تر از سایر رویکرد های درمانی است.

البته با یاد گرفتن رفتار ها و توانمندی های جدید فرایند درمان تمام نمی شود. درمان باید تجربه ای در زمان حال نیز باشد. در کمک به زوج ها برای شکستن الگو های ناکارآمد و استحکام تغییرات رفتاری آن ها باید یک تجربه جدید هیجانی نیز داشته باشند. این تجربه در اتاق درمان و طی فرایند بالینی رخ می دهد. همان طور که اشاره شد یکی از وظایف درمانگر متوقف کردن الگو های ناکارآمد و ایجاد تغییر در رفتار است. اما وظیفه مهم دیگر وی تغییر شرایط هیجانی است، این اقدام از طریق پرسیدن سؤالات دشوار و حرکت دادن زوج به سمت فضایی است که به خاطر اضطرابشان از آن اجتناب می کنند. این کار نیازمند داشتن شجاعت است. یک تمایل پیوسته و ظریف برای آشکار کردن مشکلات پنهان و هیجان های وابسته به آن ها، شما را به این هدف می رساند.

اگرچه الگوی ما اساساً بر زمان حال تمرکز دارد، عمل گرایانه است و بر تجربه ای بودن تأکید می کند. اما به قدرت گذشته فرد نیز اذعان دارد و مخصوصاً به باز فعال شدن آسیب های کودکی در زمان حال توجه می کند. این آسیب ها گره هایی در مسیر تغییر هستند و زوج را بر خلاف تمام تلاش های شما برای جدا کردن آن ها از ریشه های رفتاری شان، باز هم به ریشه های کودکی باز می‌گرداند. به جای این که جلسه ها گذشته محور باشند، مانند کاری که درمانگران تحلیلی انجام می دهند یعنی تمرکز اصلی درمان را بر زمان گذشته قرار می دهند، رویکرد های مدرن زوج درمانی در جلسات زوج درمانی در شمال تهران عمل گرا و حال محور هستند. 

به این معنی که گره های رفتاری را به عنوان نشانه هایی برای عمیق‌تر شدن و کشف آسیب های کودکی در نظر نمی گیریم زیرا موجب باقی ماندن در الگو های رفتاری اشتباه و تقویت منفی رفتار در زمان حال می شویم. تأکید می کنم که زوج درمانگران رفتاری همانند درمانگران روان پویشی عمیق جلو نمی‌ روند. آن ها فقط تا جایی عمیق می شوند که بتوانند به زوج کمک کنند اندکی به عقب بروند تا بتوانند گذشته را از حال جدا کنند. از زوجین انتظار رفتاری را داریم که قبلاً قادر به انجام آن نبودند. زمانی که زوج نیاز های روانی یک دیگر را برطرف کنند، فرایند آسیب زدن دوباره به یک دیگر قطع می شود و برای بهبود زخم هایشان به یک دیگر کمک می کنند. در نتیجه رابطه آن ها در مسیر سالم تری قرار می گیرد. 

پیش فرض های بنیادی در زوج درمانی رفتاری

در نهایت و در قله این رویکرد های بالینی نگاه تحولی قرار دارد. شخصیت فعلی ما نه فقط از گذشته فردی و تعامل های فعلی مان تأثیر گرفته است بلکه فائق آمدن بر چالش های فردی چرخه زندگی و کنار آمدن با چرخه خانوادگی بر آن بسیار مؤثر بوده است. به عنوان مثال والدینی که تازه صاحب فرزند شده اند باید بتوانند توجهی که تاکنون متمرکز بر خود و رابطه شان بوده است را به سمت پذیرش نقش ها و مسئولیت های لازم برای تربیت فرزند منعطف کنند و از سوی دیگر والدینی که با آشیانه خالی روبه رو می شوند مسیری برعکس این فرایند را طی می کنند یعنی از بسیار پر مشغله بودن به سمت توجه دوباره به خود به عنوان یک زوج حرکت می کنند. اگر شما بتوانید چالش های هر مرحله را پیش بینی کنید و با مشکلات رایج هر دوره آشنا باشید می توانید به زوج کمک کنید شرایط پیش روی شان را درک کنند، تصویر بزرگ‌تر را ببینند و کمتر واکنشی و سرزنش گر و بیشتر کارآمد و مسئولیت پذیر باشند.

ترکیب جذاب این مدل ها پایه نظری رویکرد فعلی را تشکیل می دهند که در واقع زیر بنای اهداف درمانی و ارزیابی است. کار زوج درمانگر رفتاری طی جلسات زوج درمانی در شمال تهران، جست و جوی الگو های ناکارآمد و یافتن راه هایی برای توقف و تغییر آن ها مانند ارزیابی توانمندی های ارتباطی و آموزش برای مؤثر تر کردنشان، بررسی نزدیک فرایند تغییر و شکل دهی به آن برای بیرون کشیدن هیجان های جدید و چالش با زاویه دید قدیمی، آشکار کردن زخم های قدیمی که فرایند تغییر را مختل می کنند و نوعی درخواست کمک برای بهبود است. در نهایت می خواهیم همه این موارد را در یک بافت تحولی بررسی کنیم. درمان زوجین طی جلسات مشاوره زوج درمانی در زعفرانیه را می توانیم به صورت حرکت میان لایه ها در نظر بگیریم، از مشکل فعلی به مسائل زیربنایی، از هیجان های سطحی به آن هایی که در زیر پنهان شده اند، از حال به گذشته و سپس برگشت به حال، زوج درمانی یک درمان فعال است که بر اساس شفافیت، عمل و مسئولیت پذیری شکل گرفته است.

نقش زوج درمانگر چیست؟ 

زوج درمانی برای بالینگر کمتر فعال، یک شنونده ساکت که تنها سر تکان می دهد یا صرفا می پرسد نسبت به این موضوع چه حسی دارید، مناسب نیست. زوجی که به شما مراجعه می کنند از نظر هیجانی در طوفان گیر کرده اند یا به شدت در دوسوگرایی خود گیر افتاده اند و به انرژی و مدیریت شما نیاز دارند تا بتوانند از این مخمصه نجات یابند. زوجی که در بحران هستند، زوج عصبانی با زوجی که شخصیت های دشواری دارند به درمانگری نیاز دارند که توانمند باشد. اگر شما توانمند نباشید زوج دقیقاً رفتاری که در خانه دارند را در اتاق درمان تکرار کرده و با حس خشم، ناامیدی یا تنهایی جلسه را ترک می کنند و به درستی به این نتیجه می رسند که می توانستند تمام این فرایند را در خانه و کاملاً مجانی تجربه کنند.

یک زوج درمانی خوب چه ویژگی هایی دارد؟ 

 یک درمان خوب، خلاقانه و منعطف است و مسیری است کاربردی که نمی شود یک نسخه از آن را برای همه تجویز کرد. باید متوجه باشید که مسیر درمان هر زوج متفاوت است. زوج درمانی موفق باید متناسب با انتظارات، نیاز ها و شخصیت های زوج باشد اما در عین حال باید با خود شما نیز همخوانی داشته باشد. بزرگ ترین متغیری که موفقیت درمان را مشخص می کند شما هستید که با تمام توان کار می کنید. شما رویکردی را برگزیده اید که با شخصیت شما و فلسفه درمانی تان همخوانی دارد و با خلاقیت، انرژی و صداقت پیش می روید به گونه ای که مراجعانتان بتوانند از شما الگو بگیرند. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
امتیاز بدهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری