دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

شوخی های زناشویی که هرچه سریع تر باید ترک کنید!

شوخی های زناشویی

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

شاید در نگاه اول شوخی بین زن و شوهر باعث شادی و عدم درگیری بین آنها شود اما به یاد داشته باشید شوخی هایی که باعث آزردگی طرفین می شود رضایت آنها را به مخاطره می‌اندازد. بنابراین به شوخی هایتان توجه کنید و دقت کنید چه کلماتی را هنگام شوخی به کار می برید. شوخی باعث کاهش استرس و نزدیک شدن افراد به یکدیگر می شود .بسیاری از مردم می دانند که شوخ طبعی یک ابزار کارآمد برای کسب توجه خانم ها است اما باید توجه داشت که با هر موضوعی نمی‌توان شوخی کرد برخی موضوعات بسیار ریز در زندگی وجود دارد که اگر توسط همسران رعایت نشود روابط زناشویی را تخریب می‌کند و اختلافات را به وجود می‌آورد که باید با شناخت این شوخی های زشت از بروز این مشکلات جلوگیری کرد. این شوخی ها از چه نوعی هستند. همچنین می توانید مقاله خیانت همسر را مطاله کنید.

با طلاق شوخی نکنید!

استفاده از کلمه طلاق برخی از مردها به عنوان شوخی با همسر خود از واقعی طلاق به صورت مکرر استفاده می کنند و با شوخی های بی مورد در زندگی مشترک خود جنجال به راه می‌اندازند اگر همسرتان به شوخی پرسید اگر وزنم اضافه شود چه کار می کنی به او نگویید که طلاقت میدهم راه مناسبی برای جواب این سوال نخواهد بود.

به او نگویید که تو بی جنبه و بی ظرفیتی. زن و مرد از لحاظ احساس و عاطفه و همچنین آستانه تحمل با یکدیگر متفاوت هستند و اگر شوخی کردید که همسرتان از آن ناراحت شد نگویید من چیزی نگفتم تو بی ظرفیت هستی!! زیرا موجب دلخوری او فراهم می‌شود و موجب شکل‌گیری و زمینه‌ساز سایر اختلاف‌ها میشود و زندگی زناشویی را به مرور سرد کند.

برخی از آقایان با یک سرماخوردگی کوچک به شوخی شروع به وصیت نمودن می‌کنند و یا با به وجود آمدن مشکلی در کارشان به شوخی به همسر خود می گویند با وجود تو مشکلات فراوانی در کار و زندگی برای من پیش آمده این جملاتی که پایه و اساس منطقی ندارند و تنها برای شوخی آنها را بیان می‌کند ولی به روحیه همسر خود لطمه می زند و او را نگران و مضطرب می کند.

پای زن دوم را هرگز وسط نکشید و برخی از مردان به شوخی در جواب اینکه چرا دیر به خانه آمدی پاسخ می دهند که خانه زن دومم بودم. در حالی که این شوخی از نظر خانمها بسیار بی مزه است ولی باعث شک و تردید آنها می‌شود. شوخی های حاوی فحش و عبارات زننده نشان دهنده صمیمیت و محبت میان شما و همسرتان قطعاً نخواهند بود و تاثیرات عمیق مخربی در کیفیت رابطه شما خواهند داشت.
شوخی های تمسخر آمیز در روابط زناشویی مناسب نیستند و حرمت ها را از بین می‌برند.

درمورد اختلاف سنی تان شوخی نکنید مثلا اگر خانم شما به ازدواج با مرد کوچکتر از خود که شما هستین رضایت داده است شما هم از ابتدای رابطه در جریان این موضوع بوده اید و آن را پذیرفته اید، با این کار اعتماد بنفس همسرتان را پایین می آورید. 

در مورد اعضای خانواده یکدیگر شوخی نکنید در حضور همسرتان با خانواده او شوخی نکنید مثلا اگر مشکلی برایتان پیش آمد همسرتان به شما گفت پدر من کمک مالی نخواهد کرد به شوخی نگویید پدر شما هنوز اقساط جهیزیه را پرداخت نکرده. چون این قبیل شوخی ها باعث ایجاد احساس حقارت، دلخوری و کاهش عزت نفس منجر می‌شود.

چند نکته برای حل مسئله در ازدواج و روابط عاشقانه

1) برچسب زدن را متوقف کنید

یه کار بسیار مخرب که افراد در بحث انجام می دهند برچسب زدن روی یکدیگر است. مثلا میگویند« تو کلا آدم خودشیفته ای هستی یا همیشه شکاک و بی منطق عمل میکنی» این اسم گذاری روی هم نه تنها هیچ فایده ای ندارد بلکه به حرمت نفس طرف مقابل حمله می‌کند و باعث رفتار تدافعی طرفین می شود.

2) طرف مقابل را خلع سلاح کنید

اگر شریک عاطفی شما شروع به متهم کردن یا برچسب زدن روی شما کرد به جای کل کل کردن و دامن زدن به این تعامل ناپخته در این جنگ بی نتیجه او را خلع سلاح کنید. به این شکل که با تایید به جای تکذیب گفته‌های طرف مقابل او را از حالت تدافعی خارج کنید . و بدین ترتیب منطق یا بالغ درون او را فعال می کنید. مثلا وقتی به شما میگوید تو خیلی خودخواهی در جواب، به جای اینکه بگویید توهم بدتر از من هستی بگویید آری خودم می‌دانم که شاید گاهی اوقات خودخواه به نظر بیایم ولی حالا میخواهی به جای برچسب زدن روی هم، ببینیم چطور میتوانیم مسئله مان را حل کنیم.

۳) ترمیم، ترمیم، ترمیم
راهکار سوم ترمیم به جای بخشش است. وقتی هر کدام از شما اشتباه می کنید به جای اینکه طلب بخشش کنید به این فکر کنید که چطور می‌توانید آسیبی را که به طرف مقابل وارد کردید ترمیم کنید‌. بخشش یعنی بیا فراموش کنیم که چه شده است اما ترمیم یعنی بیا به جای انکار، آسیبی که زده شده را ببینیم و مداوایش کنیم. مثلا وقتی فردی خیانت می کند به اعتماد طرف مقابل آسیب وارد می‌شود و اگر تصمیم به ادامه رابطه بگیرند باید دید طرف مقابل به چه شکلی می‌تواند این زخم وارد شده به رابطه عاطفی را ترمیم کند و اعتماد از دست رفته را تا حدودی برگرداند.

۴) توپ را در زمین دیگری بیندازید
وقتی همسرتان شروع کرد به شکایت از شما و از رابطه توپ را در زمین او بیندازید.یعنی به جای دفاع کردن به او بگویید به نظرت، من چکار می‌توانم بکنم که رابطه مان بهتر شود؟ چه پیشنهادی برای بهتر شدن روابطمان داری؟ به نظرت ما چه کاری میتوانیم بکنیم که به سمت بهتر شدن رابطه بتوانیم پیش برویم.

۵) ۱۵ دقیقه صحبت ،بدون تداخل عوامل مزاحم داشته باشید

اگر همسرتان شکایت یا ناراحتی دارد وقت مناسبی را هماهنگ کنید که در رابطه با مشکلش آزادانه صحبت کند. بدون اینکه شما حرف او را قطع کنید. اول ۱۵ دقیقه زمان بدهید تا کامل مشکلش را توضیح دهد و احساسش را توصیف کند بدون اینکه کوچکترین حرفی بزنید. در این زمان نکته مهم آن است که به صحبت هایش گوش بدهید به جای اینکه فقط منتظر باشید تا نوبت شما بشود یا به مسائلی که مدتها گوشه ذهن تان نگه داشته اید فکر کنید . نکته مهم دیگر آن است که حتما اگر مشکلی در رابطه پیش میاید باید در زمان خودشان آن را بیان کنید بایگانی مسائل حل نشده در ذهن تان بسیار مخرب است.

۶) در زمان وجود اختلاف تمام نکات مثبت رابطه و همسرتان را فراموش نکنید

این فرد همان فردی است که شما او را برای ادامه مسیر زندگی خود انتخاب کرده اید. به یاد داشته باشید که مهمترین ویژگی در مدیریت پیشامدهای ناخوشایند زندگی احترام گذاشتن به تفاوت‌های یکدیگر است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری