دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

علائم خیانت در رابطه

علائم خیانت در رابطه

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

آیا کلمه خیانت را در روابط خود تعریف کرده اید؟ خیانت در رابطه شما شامل چه رفتاری می شود؟  نشانه های خیانت در رابطه چیست؟ اصلا آیا خیانت قابل بخشش است؟ و اینکه ادامه ی رابطه بعد از خیانت امکان پذیر است؟ آیا میشود خیانت را جبران کرد؟ چطور خیانت را جبران کنیم؟ آیا بازگشت به زندگی بعد از خیانت امکان پذیر است؟ تعریف خیانت در هر جامعه، فرهنگ و در هر رابطه ای کاملاً منحصر به فرد است. ممکن است مواردی که در یک فرهنگ علائم خیانت باشند در فرهنگ دیگر چنین معنایی نداشته باشند. مثلاً در جوامع چند همسری صرفاً رابطه جنسی بدون احساس با فرد دیگری نمی تواند خیانت محسوب شود یا در جوامعی که دست دادن دو غیر همجنس مرسوم و متداول است این رفتار خیانت به طرف مقابل محسوب نمی شود. در حالی که در بعضی جوامع دیگر صرفاً دست دادن می تواند نشانه ای بر زیر پا گذاشتن اصول رابطه و حتی در مواردی خیانت به طرف مقابل و خیانت به ارزش‌ های آن رابطه قلمداد شود.

آنچه که اهمیت دارد آن است که در ابتدای رابطه به صورت کاملاً شفاف و واضح کلمه خیانت را برای یکدیگر از دیدگاه خودتان توضیح دهید و آنچه که از طرف مقابلتان به عنوان خیانت و رفتار خیانت آمیز تلقی میشود، حتماً جدی بگیرید.
با همکاری بیرون از منزل شام خوردن یا ارسال پیامک های جنسی برای کسی خیانت برای دیگری لغزش و برای دیگری یک رفتار عادی قلمداد میشود.
در مشاوره های پیش از ازدواج و در جلسات چهارم به بعد در این رابطه حتماً مشاوره خانواده از شما توضیحاتی میخواهد، هرچند که برای زوجی که به منظور مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کرده‌اند صحبت از خیانت در آن شرایط و در آن روزهای سرشار از عشق و علاقه و صمیمیت صحبتی بیجا و نامناسب محسوب می شود ولی حتما باید در مشاوره پیش از ازدواج به آن پرداخت .
از همسرتان بخواهید خیانت را تعریف کند و حدود آن را مشخص کند که چه رفتاری خیانت محسوب میشود؟
هرچه با وضوح بیشتری در این رابطه صحبت کنید و حد و مرز آن را واضح تر توضیح دهید، میتوانید از بروز تنش‌ها و اختلافات شدید در آینده رابطه‌تان پیشگیری کرده باشید.
آنچه اهمیت دارد رسیدن به یک تعریف مشترک از خیانت است. بعد از اتخاذ یک دیدگاه مشترک و دستیابی به یک تعریف واحد، اصول و قوانین رفتاری و اخلاقی را که کاملاً منطبق با شرایط هر دو طرف هست وضع نمایید.
نوع تعریف شما از خیانت به این کلمه معنا می دهد. هر چند که درک کلی از کلمه خیانت و رفتارهای خیانت آمیز برای همه افراد موجود است اما آنچه اهمیت دارد رسیدن به توافق مشترک در جزئیات خیانت و رفتار خیانت آمیز است که مورد قبول هر دو طرف می‌باشد .
عدم دستیابی به یک تعریف مشترک و یک توافق دو جانبه در مورد معنای خیانت و حد و حدود آن شما را در مقابل دو بن بست قرار می دهد.
۱ ) همیشه در شک، ابهام و سوءظن هستید. در چنین شرایطی پرسش همیشگی شما این است:
آیا این رفتار همسرم نوعی خیانت محسوب میشود ؟
آیا من شکاک و بدبین هستم ؟
۲) طرف مقابل میتواند هر نوع رفتار خیانت آمیزی داشته باشد و آن را به نوعی رفتار عادی در رابطه قلمداد نماید.حتی در مواردی می تواند با تظاهر به ندانستن، زمینه خیانت خود را فراهم کند و سپس بر روی آن سرپوش ندانستن یا آگاه نبودن بگذارد. در نتیجه حتما شفاف باشید و با یکدیگر در این زمینه صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: خیانت همسر

علائم خیانت

علائم خیانت در رابطه
علائم و نشانه های خیانت در رابطه که در ادامه این مقاله به آن اشاره می کنم نمی‌تواند همیشه و همه جا به معنای خیانت باشد اما می‌تواند به نوعی هشدار برای وقوع خیانت محسوب شود. به عبارتی این رفتارها به شما اخطار می دهند که رابطه تان دچار مشکل شده و بهتر است برای رفع آن اقدامی انجام دهید. در واقع به این معنا نیست که لزوماً همسر شما با انجام این رفتار ها به شما خیانت کرده اما حتماً به این معنا است که برای بهبود رابطه تان باید اقدام به موقع و مفید انجام دهید و بهتر است از یک روانشناس یا زوج درمانگر کمک بگیرید. قبل از مطالعه علائم خیانت در رابطه به این سه نکته مهم توجه کنید.

در تمام علائم خیانت ذکر شده باید:
۱) تغییر رفتار به صورت ناگهانی باشد.
۲) اختلاف فاحشی با روند همیشگی رفتار همسرتان در گذشته دارد.
۳) در راستای زمان و به مدت حداقل یک ماه شاهد تغییرات رفتاری همسرتان باشید و زود قضاوت نکنید که دچار نتیجه گیری شتابزده نشوید .
هر کدام از علامت های ذکر شده اگر سه ویژگی بالا را نداشتند می‌توانند لزوما به معنای خیانت نباشند اما بهتر است به تغییرات رفتاری همسرتان توجه کنید و کمک حرفه ای به موقع دریافت نمایید .
۱) توجه بیش از اندازه به ظاهر خود یا تغییر سبک و استایل پوشش.
۲) تغییر ناگهانی در مدل رفتاری، مدل حرف زدن و سبک های ارتباطی او با جنس مخالف در رفت و آمدهای خانوادگی
۳) تغییر ناگهانی در تنظیم ساعات ورود و خروج از منزل یا محل کار . مثلا عنوان نمودن جلسات کاری تا نیمه های شب ،غیبت های طولانی از منزل به عنوان ماموریت کاری، در دسترس نبودن های طولانی یا تماسهای فراوانی از سوی شما بی پاسخ می‌ماند.
۴) پرسش های مکرر در رابطه با نوع زمانبندی روزانه طرف مقابل . مثلا تمایل عجیبی دارد از ساعات حضور شما در محل کار یا در منزل مطلع شود.اینکه دقیقاً کجا، با چه کسی، کی می روید تا بتواند زمان خود را بر اساس زمانبندی شما تنظیم کند.
۵) در هنگام صحبت و گفتگوی دونفره کمتر از قبل تماس چشمی با شما برقرار می کند. یا ترجیح می دهد ساعت حضور خود در منزل یا محل کار را به صورت تلفنی به شما اطلاع دهد .در واقع از برقراری گفتگوی حضوری با شما امتناع می ورزد.
۶) از قرار دادن شماره تلفن یا آدرس یا توضیحاتی در رابطه با محل کار ،دوستان و یا دورهمی‌های محل کار و دوستان خود در اختیار شما اجتناب می کند.
۷) البته که احترام به حریم شخصی و خلوت زوجین از اهمیت بسیاری برخوردار است.اما میزان حساسیت همسرتان نسبت به گوشی موبایل، ایمیل، کیف شخصی، جیبش برای شما قابل درک نیست . هرچند رعایت حریم شخصی برای شما قابل احترام است اما هیچ دلیل منطقی برای این حجم از حساسیت که به صورت ناگهانی در رابطه پدیدار شده پیدا نمی کنید.
۸) میزان و تعداد دفعات رابطه جنسی شما نسبت به قبل تفاوت فاحشی دارد. البته بیشتر تاکید بر میزان و فراوانی رابطه جنسی است تا کیفیت آن. زیرا ممکن است فراوانی روابط جنسی شما بسیار بیشتر از قبل یا بسیار کمتر از قبل شده باشد. به دلیل احساس گناهی که همسرتان دارد ممکن تعداد دفعات رابطه جنسی شما بیشتر شده باشد.
۹) کاهش شدید دفعات رابطه جنسی. به دلیل خیانت در شرایط خوبی به لحاظ رفع نیاز جنسی خود قرار دارد و تمایلی به برقراری رابطه با همسر ندارد.
۱۰) به صورت ناگهانی ایرادهای بنیادی از ابعاد شخصیت شما مطرح می‌کند. مثلا ویژگی که تا کنون برایش کاملا خوشایند و رضایت بخش بوده اکنون محلی برای اعتراض، ایراد و بهانه گیری می شود. یا مثلا چرا ماجراجو نیستی؟ چرا شوخ نیستی؟
۱۱) روند همیشگی و قابل پیش‌بینی ارسال پیامک ها یا ویدیو های منتخب در پیام رسان ها با یک تغییر ناگهانی مواجه می‌شود.به نوعی شاهد یک تغییر ناگهانی در سلیقه همسرتان میشوید.
۱۲) توضیح و توجیه فراوانی در رابطه با قسمت هایی از فیلم یا کلیپ هایی که اشاره ای به خیانت و فرد خائن دارد .مدام توضیح میدهد که این رفتارها خیانت نیست و آن فرد در فیلم خائن محسوب نمی شود.
۱۳) سوالاتی در رابطه با آینده رابطه، شرایط وجود شما در رابطه فعلی، تصمیماتی که می خواهید برای آینده رابطه تان بگیرید، چگونگی ارزیابی شما از رابطه فعلی را مطرح می‌کند. مثلاً می پرسد می خواهید در آینده چه کار کنید؟ بعد از اینکه بچه‌ ها به دانشگاه رفتند چیکار میخواید بکنید؟ بعد از اینکه بچه ها به مدرسه رفتند چیکار میخواید بکنید؟ اگر بفهمی کسی بهت خیانت کرده چیکار می کنی؟
۱۴) خروج بحث ها و مذاکرات زناشویی از حالت «ما» بودن و تصمیمات مشترک مالی ،عاطفی و خانوادگی وسوق دادن بحث و گفتگو به سمت و سوی «من »و «تو». در واقع تصمیمات مشترک به آنچه مربوط به من است و آنچه که مربوط به تو است سوق پیدا می‌کند.
در آخر، شفاف بودن در تعامل و گفتگو با یکدیگر زمینه ایجاد هرگونه سوء تفاهمی را از بین میبرد. سوال پرسیدن های به موقع و درست می تواند شما را به جواب هایی که می خواهید هدایت کند.
۱۵) رفتارهای نامناسب و خیانت های انجام شده خود را به سمت شما فرافکنی میکند، به شما نسبت می‌دهد و پروجکشن میکند. مشکوک بودن زیاد می‌تواند یکی از نشانه های فرافکنی باشد. اگر شما را متهم به خیانت میکند یا در همه حال به شما شک دارد یا مثلا از نوع پوشش شما ایراد میگید می‌تواند یکی از دلایلی باشد که خود شخص مشغول خیانت است.
به هیچ عنوان بازجویی و مچ گیری به شما کمکی در این زمینه نخواهد کرد.
اگر تجربه ای دارید که تا حدودی می دانید این تجربه می‌تواند زمینه ایجاد سوء تفاهم را برای طرف مقابل تان ایجاد کند خودتان برای صحبت در زمینه مذکور و شفاف سازی کلیه زوایای آن پیش قدم شوید.
اگر شاهد اکثر علائم ذکر شده به صورت ناگهانی و در یک بازده زمانی طولانی هستید حتماً از روانشناس و یا زوج درمانگر کمک تخصصی بگیرید تا بتوانید مشکلات موجود را قبل از پیچیده شدن حل کنید که اگر خیانتی هم رخ داده است و شما دیر متوجه این موضوع شده اید نحوه برخورد با خیانت مرد یا زن را با کمک روانشناس یاد بگیرید و در صورت امکان به ترمیم رابطه بپردازید و زندگی بهتری را تجربه نمایید.

حال بعد از اشاره به علائم خیانت در رابطه به بررسی حالات افراد بعد از خیانت میپردازیم و بهتر است به این حالات نیز توجه کنید: 

 حالات مردان پس از خیانت

یکی از مهم ترین حالاتی که مرد بعد از خیانت با آن روبرو می شود، عدم تمایل او به ماندن در خانه است. در بیشتر موارد مردان برای کسب درآمد بیرون از خانه کار دارند و باید در محل کار حضور داشته باشند. سیاست اکثر مردان این است که در هنگام خیانت از صحبت با همسر خود اجتناب کنند. اگر در گذشته علاقه زیادی به کار خود نشان نداده باشد، اما در تمام کارگاه ها یا سمینارهای مرتبط با کار خود به یکباره شرکت کند، یک جای کار می لنگد. در این موارد، شاید بهتر باشد چند بار آن را تعقیب کنید!

حالات زنان پس از خیانت

همچنین یکی از مهم ترین حالاتی که خانم ها بعد از خیانت با آن مواجه می شوند، بیان داستان دیگران است. الان به شما میگویم قضیه از چه قرار است. اگر همسرتان دارد به شما خیانت می کند مدام داستان زندگی دیگران را برای شما تعریف می کند و همیشه به کسی که خیانت کرده است حق می دهد. او داستان را این گونه تعریف می کند که خیانت به نوعی حق شخص است. شخص اگر حالش خوب نبود و شرایط مطلوبی نداشت به راحتی می تواند برود و خیانت کند تا اینکه بماند و بسازد. در واقع او می خواهد رفتار خود را توجیه کند تا احساس گناه نکند

انواع مختلف خیانت

خیانت جنسی، خیانت احساسی و عاطفی، خیانت ارتباطی از انواع رایج خیانت محسوب می شوند.
در خیانت جنسی عاطفه مثبت و هیجان احساسی عمیق بین طرفین وجود ندارد و فرد فقط به دلیل برقراری ارتباط جنسی با فرد دیگری ارتباط برقرار می کند. در خیانت احساسی و عاطفی رابطه احساسی و عاطفی عمیقی بین دو نفر شکل می گیرد. یعنی یکی از طرفین علاقمند به فرد دیگری به غیر از همسر خودش می شود و ترجیح می دهد با او وقت بگذراند، صحبت کند، درد و دل کند و کم کم به این نتیجه می رسد که بیشتر اوقاتش را با فرد سوم در رابطه سپری کند تا با همسرش. در خیانت ارتباطی فرد تصمیم می گیرد با فرد دیگری به غیر از همسرش از طریق اینترنت و چت کردن، گفت و گو و… ارتباط برقرار کند.

وظایف همسر خیانت دیده در قبال همسر خیانت کار خود

دردناک ترین جنبه رنج عاطفی حس ناتوانی ناشی از آن است. بخشش آگاهانه به شما کمک می کند تا کنترل زندگی عاطفی تان را دوباره به دست بگیرید. در پایان فرایند درمان، مفهوم ضمنی بخشش چیزی شبیه به این خواهد بود: «تو را به این خاطر که به من یادآوری کردی ارزشمندم و برای قوی شدن خودم و جبران نقاط آسیب پذیری ام باید بیشتر تلاش کنم می بخشم. می دانم که لایق عشق هستم چون به دیگران عشق می ورزم و برایشان ارزش قائلم. هربار که به اشتباهات تو فکر می کنم بیشتر برای خودم ارزش قائل می شوم و می دانم که ارزشمند و دوست داشتنی هستم.»

اگر با این روش دوباره قدرت را به دست بگیرید و با تمرین، ارزش وجودی فرایند درمان را کامل کنید بخشیدن طرف مقابل آسان تر به نظر می رسد. مادامی که احساس کنید ناتوان هستید بخشش غیر ممکن است. تجربه نشان داده در اکثر موارد بخشش پایدار به صورت آگاهانه رخ می دهد نه منفعلانه. اگر تمرکز خود را روی همدردی با خود و تقویت ارزش وجودی بگذارید بخشش (مثل اعتماد) چه در قالب جدایی چه در قالب ترمیم و از سر گرفتن رابطه به سراغتان می آید. در میابید که زخم های عاطفی تان التیام پیدا کرده و می توانید زندگی ارزشمند و معناداری را که منتظر و لایق آن بودید بسازید.

بازسازی زندگی مشترک پس از بحران خیانت

این مرحله فقط زمانی آغاز می شود که مطمئن هستیم رابطه با نفر سوم قطع شده و فرد خاطی از بحران سوگ خارج شده است.
این مراحل عبارتند از:
• عذرخواهی قلبی و واقعی از همسر آسیب دیده با تاکید بر نقش خود و پذیرش آن و تلاش برای جبران اشتباهات
• همسر آسیب دیده تمام سرخوردگی های خود را برای بار آخر بیان کرده و انتظارات و شروط خود برای بخشش را بیان کرده و نهایتا عذرخواهی همسر را می پذیرد.
• آموزش رفتار حمایتی به زوج توسط درمانگر صورت می گیرد تا مجددا بی وفایی تکرار نشود. مشاور، زوج را با نیاز های عاطفی مهم یک دیگر آشنا می سازد.
• زوج به وقت گذاری با هدف توجه غیر مشروط تشویق می شوند.
• اعتماد سازی شکل می گیرد و هر دو ابراز می کنند چگونه می توانند به یک دیگر اعتماد کنند.
• صداقت در همه جنبه های زندگی مد نظر قرار گرفته می شود و هیچ پنهانکاری قابل قبول نیست.
• زوجین مجددا به یک دیگر متعهد می شوند و شروع دوباره رابطه مشترکشان را جشن می گیرند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
4/5 - (4 امتیاز)

6 پاسخ

  1. سلام
    من چند وقتیه ک چند تا از این علائم رو در رفتار همسرم میبینم و هیچ وقت سعی نکردم مچشو بگیرم ولی وقتی باهاش صحبت کردم همرو انکار کرد و دیگه هیچ نشونه ای از کاراش بجا نمیذاره ک من بتونم بهش ثابت کنم اما رفتارشم همونجوری مونده و اصلاح نشده. چطور مشکلمو حل کنم؟

  2. سلام خسته نباشید
    خانوم دکتر میخواستم بدونم این مواردی ک نوشتین تعدادیشون میتونه بر اثر سردی بین زوجین ایجاد بشه و هنوز ب خیانت منجر نشده باشه؟ و چطور تفاوت این دو رو متوجه بشیم؟

    1. علائم ذکر شده به عنوان عوامل زمینه ساز خیانت و سردی بین زوجین در روابط شناخته میشود. تفاوت میان این دو در نوع و تعداد نشانه ها محسوب میشود که در خیانت نشانه ها با شدت بیشتری دیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری