دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

مشاوره خیانت در شمال تهران و زعفرانیه

مشاوره خیانت در شمال تهران

خیانت مسئله پیچیده ای است که اگر بخواهیم به علل و عوامل ایجاد آن، نحوه شکل گیری، عوامل مداخله کننده و نحوه درمان آن چه قبل از ازدواج و چه بعد از ازدواج بپردازیم با تعداد قابل توجهی از ریسک فاکتور ها، عوامل زمینه ساز و عوامل فعال کننده رو به رو خواهیم شد. در واقع از منظر های مختلف می توان به مقوله تلخ خیانت پرداخت. در مقاله پیش رو تلاشمان بر آن است که بتوانیم به عوامل عمده ای که با انجام مطالعات و تحقیقات گسترده در شکل گیری خیانت نقش دارند و روانشناسان و نظریه پردازان بر سر آن عوامل اتفاق نظر دارند اشاره کرده و در انتها به یک عامل ایجاد کننده که تنها در کشور خودمان شاهد آن هستیم بپردازیم.

به صورت طبقه‌بندی شده هفت عامل به عنوان عوامل اصلی خیانت در دنیا شناخته شده هستند. در ابتدای امر، حائز اهمیت است که بدانید اگر بخواهیم در مورد آمار و ارقام صحبت کنیم تعداد زن ها و مرد ها در پدیده خیانت تا حدود زیادی یکسان است و چنین باور اشتباهی که مرد ها به مراتب بیشتر از خانم‌ ها مرتکب خیانت می شوند با مطالعات و تحقیقات صورت گرفته خصوصا در سال های اخیر همخوانی ندارد. جالب است بدانید که میزان خیانت خانم های جوان بسیار بیشتر از آقایان گزارش شده است که باید از آن به عنوان یک آسیب اجتماعی جدی یاد کرد و در مقاله های آینده به آن پرداخت و علل ایجاد آن را به صورت تخصصی مورد واکاوی قرار داد.

عوامل اصلی در ایجاد پدیده دردناک خیانت

۱) مشکلات روحی و روانی و ویژگی های شخصیتی
عامل اصلی که می توان هم به عنوان عامل زمینه ساز و هم به عنوان عامل فعال کننده از آن یاد کرد مشکلات روحی روانی و ویژگی‌ های شخصیتی فردی است که خیانتکار محسوب می شود. بنا بر تحقیقات صورت گرفته معمولاً افرادی که دارای اختلالات شخصیت مثل اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت نمایشی و اختلال شخصیت پارانوئید هستند، معمولاً مرتکب خیانت می شوند. این که چگونه این اختلالات شخصیت شکل می‌ گیرند و چگونه تاثیرات منفی بر رابطه زناشویی گذاشته و در نهایت به خیانت مرتکب می شوند طی جلسات مشاوره خیانت در شمال تهران به طور کامل بررسی می شود. هم چنین در مقاله های بعدی نیز این موضوع مطرح خواهد شد. ابتلا به اختلال افسردگی دوقطبی نیز در شرایطی که فرد در فاز مانیایی یا شیدایی قرار دارد احتمالا تمایل بیشتری به برقراری رابطه های فرازناشویی به خصوص خیانت جنسی داشته و به عبارتی ریسک خیانت در این افراد در دوره های مانیک به مراتب بیشتر است.

۲) عامل دومی که طی جلسات مشاوره خیانت در زعفرانیه بررسی می شود و در زمینه بروز خیانت در روابط زناشویی می توان از آن یاد کرد میزان برونگرایی افراد است که متأسفانه با تعهد پایین در افراد خیانتکار همراه خواهد شد. برخی از افراد برونگرا که تمایل زیادی به معاشرت با دیگران دارند، و نه تنها زود با دیگران صمیمی می شوند بلکه مسئولیت پذیری پایینی نسبت به رفتار های خود را دارند که این می تواند آن ها را در معرض خیانت و روابط زناشویی آن ها را در معرض آسیب جدی قرار دهد. به عبارتی برونگرایی بالا همزمان با تعهد و مسئولیت پذیری پایین زمینه ساز خیانت در میان زوجین می شود. برون ریزی هیجانی فراوان، فعالیت های نا متناسب با موقعیت، عدم مدیریت تبعات رفتاری از جمله سایر ویژگی های افراد خیانتکار برون گرا است.

۳) از مشکلات روحی و روانی فرد خیانت دیده طی جلسات مشاوره خیانت در شمال تهران به عنوان سومین عامل زمینه ساز خیانت در روابط زوجین یاد می شود. به عبارتی فرد خیانت دیده به واسطه مشکلات روحی و روانی خود تا حدودی زمینه را برای خیانت طرف مقابل به صورت ناخودآگاه و غیر عامدانه فراهم می کند. به عنوان مثال افرادی که دچار وسواس (OCD) هستند، به خصوص وسواس آلودگی یا وسواس چک کردن دارند در روابط جنسی خود دچار مشکلاتی می شوند که این خود زمینه نارضایتی جنسی همسر را فراهم نموده و تا حدودی بسترساز خیانت در رابطه خواهد شد. یا به عنوان مثال افرادی که دچار اختلال شخصیت پارانوئید هستند با بدبینی فراوان و شک مداوم زشتی خیانت را به چشم طرف مقابل کم کرده و با بدبینی های مکرر زمینه ساز خیانت در روابطشان خواهند بود. 

افرادی که دچار اختلال شخصیت پارانویید هستند افرادی می باشند که در مورد حریم خصوصی رابطه شان بسیار نگرانند و در روابطشان به شدت دنبال اطلاعات گرفتن از دیگران می‌باشند. بزرگ‌ترین علامتی که در این افراد وجود دارد این است که روابط شان بر مبنای سو ظن و شک می باشد و دائما این تفکر را دارند که ممکن است از سمت دیگران مورد گزند و آسیب قرار بگیرند. لذا این علائم را از طریق رفتارهایشان کاملا مشخص است. مثل پوشش افراطی همسرشان، گیر دادن های بیش از اندازه و یا این که در روابط همسر خود با افراد نزدیک خانواده اش دچار کنترل گری می شوند و همچنین در روابط فرد مقابلشان در محیط کار با همکاران خود دچار حساسیت های زیادی می شوند. در کنار این موضوع، این افراد معمولا در روابط اجتماعی شان آدم های مضطربی هستند و پرخاشگری جز شاخصه های اصلی شخصیت این افراد می باشد. افرادی که دارای این شاخصه هستند در فضای رابطه برایشان محافظت کردن از خودشان در مقابل گزند و آسیب اولویت می باشد.

۴) چهارمین عامل ایجاد خیانت صرفاً به رابطه میان زن و شوهر یا به عبارتی به رابطه زوجین مربوط می شود. این عامل هیچ گونه ارتباطی به فرد خائن یا فرد خیانت دیده ندارد بلکه مشکل اصلی رابطه زوجین است. روابطی که تفاوت قابل توجهی در میزان میل جنسی طرفین وجود دارد یا به هر دلیلی رابطه سرشار از تعارضات بالای زناشویی است و نارضایتی در آن به وفور دیده می شود می توان شاهد خیانت یکی از زوجین بود. خیلی از زوجین وقتی می بینند که تعارضاتی با همسرشان در زندگی مشترک شان دارند و متأسفانه خلاء های عاطفی و سکشوال فراوانی را تجربه می کنند به جای درمان اساسی و بهبود رابطه به این فکر می افتند که برای تأمین این نیاز ها وارد رابطه های موازی بشوند. تعارضات زناشویی داخل یک زندگی اعم از خلاء عاطفی، مشکلات سکشوال و مسائلی مانند این عوامل تماماً منجر به نارضایت مندی زناشویی می‌ شود‌.

۵) فضای کاری افراد و شغلی که هریک از زوجین اختیار می‌ کنند نیز جزء یکی از عوامل زمینه ساز خیانت محسوب می شود. به عبارتی برخی از مشاغل ریسک خیانتی بالاتری دارد. روابط صمیمانه بین همکاران به‌خصوص روابطی که در طول زمان شکل گرفته اند می تواند زمینه ساز خیانت قلمداد شود. در بعضی از مشاغل صمیمیت میان همکاران پدیده‌ای بسیار عادی قلمداد می شود. آنچه اهمیت دارد این است که بدانیم هیچ خیانت کاری در ابتدای امر به قصد خیانت رابطه را شروع نمی کند، مثل این که هیچ معتادی در ابتدای امر اعتیاد را به قصد کارتون خوابی آغاز نکرده است. افراد خیانتکار نیز در ابتدا قصد و هدف خیانت و شکل دهی رابطه فرازناشویی را ندارند، ولی عدم مدیریت رابطه دوستی و همکاری علی الخصوص در محل کار که زمان زیادی را در آن جا سپری می‌ کنند می‌ تواند به خیانت منجر شود که تبعات سنگین آن به هیچ عنوان قابل جبران نیست. به این ترتیب قرار های کاری به آخر هفته موکول می‌ شود، قهوه کاری به ناهار کاری و سپس باز شدن درد و دل همکاران با یک دیگر منجر خواهد شد و به این ترتیب مقدمات خیانت از فضای کار فراهم می گردد.

۶) ششمین عامل زمینه ساز خیانت که طی جلسات مشاوره خیانت در شمال تهران بررسی می شود، فرزندانی هستند که تجربه خیانت را به هر شکلی در خانواده های اصلی خود داشته اند. به عبارتی فرزندانی که پدر یا مادر آن ها قبلا خیانت کرده یا خیانت دیده اند زشتی و ناپسندی این عمل برای فرزندانشان تا حدودی از بین رفته است. البته این عامل هم می‌ تواند اثرات مثبت و هم می تواند اثرات منفی داشته باشد و در مواردی نیز دیده شده فرزندان حاصل از چنین والدینی به دلیل تجربه تلخ حاصل شده از خانه پدری در مورد روابط خود دقت بیشتری می کنند و بیش از سایر افراد عادی مراقبت های لازم را از رابطه زناشویی خود به عمل می‌آورند. این عامل صورت دیگری نیز دارد و آن این که زشتی این عمل می‌ تواند برای چنین فرزندانی از بین رفته باشد یا حتی خودشان در مقام انتقام گرفتن از دیگران، برای زندگی سایر افراد خطراتی را به وجود آورند و به روابط زناشویی افراد دیگر به دلیل آسیب های تجربه شده خودشان ورود پیدا کرده و مشکلات جدی عاطفی را به وجود آورند.

۷) عامل مهم دیگری که طی جلسات مشاوره خیانت در زعفرانیه بررسی می شود و زمینه ساز خیانت محسوب می شود رفت و آمد و برقراری ارتباط با افرادی است که تعهد زناشویی برایشان اهمیت چندانی ندارد. افرادی که برای تعهد زناشویی خود ارزشی قائل نیستند برقراری روابط فرا زناشویی را امری عادی قلمداد می‌ کنند. به این ترتیب بر حساسیت سایر افراد به حفظ حریم زناشویی و رعایت اصول اخلاقی و انسانی تاثیر منفی خواهند داشت. جرأت مندی حاصل شده ناشی از رابطه با چنین افرادی نهایتاً زوجین را به سمت ارتکاب خیانت سوق می دهد.

۸) هشتمین عامل که البته از جمله عوامل زمینه ساز در کشور خودمان ایران محسوب می شود، خستگی ناشی از کار می‌باشد که طی جلسات مشاوره خیانت در شمال تهران به طور کامل بررسی می شود. این عامل با تفاوتی قابل توجه در مردان بیشتر مشاهده شده است. مخصوصا در مورد مردانی که در مدت زمان کمی پیشرفت ها و دستاورد های قابل توجهی داشته اند و توانستند موقعیت مالی قابل توجهی برای خود به وجود آورند ، تمایل دارند خستگی ناشی از سال ها تلاش بی وقفه را در مواردی با برقراری رابطه فرازناشویی جبران نمایند. درحالی که شکل دهی چنین روابطی تبعات جبران ناپذیری برای آن ها در سال های پیش رو خواهد داشت.

۱۰ نکته برای ضد خیانت کردن ازدواجتان

۱- ازدواج را اولویت اولتان قرار دهید.
۲- باهم وقت بگذرانید.
۳- موضوع بحث ها را هوشمندانه انتخاب کنید.
۴- در مورد احساسات قلبی تان صحبت کنید.
۵- بر نکات مثبت تمرکز کنید.
۶- سکس و شهوتتان را زنده نگه دارید.
۷- خودتان را خوشحال کنید.
۸- با افراد ازدواج دوست (افرادی که مشکلی با ازدواج ندارند) وقت بگذرانید.
۹- همیشه به دنبال یادگیری باشید و با افزایش آگاهی و دانش از رابطه زناشویی خود مراقبت کنید.
۱۰- قرار های عاشقانه را فراموش نکنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
امتیاز بدهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری