دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

درمان استرس شدید

درمان استرس شدید

آیا افکار منفی تکراری و مزاحم کارآمدی روزانه تان را کاهش می دهد؟ 

شاید نگرانید همه چیز از هم بپاشد، از عهده کاری بر نیایید، رئیس تان از دست شما عصبانی شود، هواپیمای شما سقوط کند. ممکن است متوجه شوید به خاطر نگرانی از بی خوابی، دچار بی خوابی شده اید و آن وقت نگران شوید که نمی توانید فردا عملکرد خوبی داشته باشید یا شاید افکار تکراری منفی تان بـر مـحـور اشتباهات، بدبیاری ها، انتخاب های بد یا حسرت های مربوط به گذشته است. صرف نظر از چیزهای خوبی که امروز برایتان در جریان است، افکار منفی و مزاحم دست از سرتان بر نمی دارند. گویی در گذشته و در این نشخور های ذهنی که به آرامی در ذهن آشفته شما می خزند و توانایی تان را برای لذت بردن از لحظه حـال مـحدود می کنند گیر کرده اید. 

اگر بتوانید بر خطاهای شناختی تان آگاهی یابید در عین حال که بر حل مشکلات واقعی در زمان واقعی و در دنیای واقعی تمرکز می کنید، این افکار را که آزارتان می دهند می توانید رها کنید. در این مقاله در صدد آن هستم که گستره وسیعی از رویکردهای درمان شناختی رفتاری را یکپارچه نمایم و به صورت خلاصه و کاربردی بهترین ابزارهای مقابله با افکار منفی، تکراری، آزار دهنده و مزاحم را در اختیارتان بگذارم. همه ما می‌دانیم زیر یوغ افکار منفی بودن و عدم آگاهی از خطاهای شناختی چه احساس فرساینده ای خواهد داشت و اغلب احساس می کنیم هیچ کنترلی بر آن ها نداریم. ممکن است فکر کنیم باید کاملاً حذفشان کنیم، یا شاید فکر کنیم باید به آن ها پاسخ دهیم، درگیرشان شویم و بلافاصله درشان را ببندیم.

نمی توانیم این افکار را بدون پاسخ و ناتمام رها کنیم. اما هرچه بیشتر سعی کنیم از شر این سر و صدای مزاحم در ذهن مان خلاص شویم این افکار بیشتر باز می گردند تا راه را بر ما ببندند. متوجه می شوید هرچه سخت‌تر بکوشید افکارتان را سرکوب کنید، آن ها با قدرت بیشتر خطر و اجبار را در ذهن‌تان فریاد خواهند زد. ماهیت افکار منفی تکراری به گونه ای است که اغلب فکر می کنیم نمی توانیم عدم اطمینان را بپذیریم، باید مطمئن شویم، باید تقریبا همه چیز را تحت کنترل داشته باشیم، عادت داریم روی تهدید تمرکز کنیم و توانایی خود را در حل مشکلات واقعی، البته در صورتی که واقعاً وجود داشته باشند، دست کم بگیریم. در این مقاله شناسایی افکار مزاحم و نقش خطاهای شناختی در استرس شدید را به منظور درمان آن بازنگری می کنیم تا بتوانیم به صورت گام به گام باورهای مشکل ساز را که باعث نگرانی و نشخوار ذهنی می شوند تغییر دهیم.

برای درمان استرس شدید باید بدانیم که عدم اطمینان یک توهم است. متوجه شویم صرفاً به این دلیل که بعضی امور تحت کنترل‌مان نیستند، به این معنی نیست که دنیا دارد از هم می پاشد، بفهمیم که امنیت بیشتر از تهدید وجود دارد که تشخیص تهدید در ذهن ماست نه در دنیای واقعی و این که می توانیم عملاً برای مشکلات واقعی راه حل پیدا کنیم ولی مشکلاتی را که وجود ندارند نمی توانیم حل کنیم. اگر هر کدام از این موارد در مورد شما صادق است و می بینید تنش، اضطراب، خواب یا عملکرد روزمره تان مختل شده و سلامتی تان به خطر می افتد شما دچار استرس شدیدی شده اید که در گام اول باید بتوانید نقش تفکرات مخرب و الگوهای ناکارآمد موجود را بشناسید. بهترین ابزارهای مقابله با استرس شدید در اختیارتان موجود است اما باید بتوانید با آموزش صحیح به آرامی و توانمندی بر ذهن تان کنترل بهتری پیدا کنید.

منطقی را که مبتنی بر پیشرفته‌ترین دانش مربوط به نگرانی و نشخوار ذهنی است و نقش خطاهای شناختی را بیش از پیش مطرح می نماید، بررسی کنید و در زندگی روزانه خود به کار ببرید. شاید بعد از آگاهی و  تمرین متوجه شدید که افکار منفی تکراری تان شبیه یک صدای پس زمینه از خیابان است، شگفت زده شوید. به جای دویدن به دنبال آمبولانس خیالی، شاید بهتر است لم بدهید و محو شدن آن را در افق تماشا کنید. آن گاه متوجه خواهید شد می توانید آن گونه که می خواهید زندگی کنید و از زندگی بدون استرس لذت ببرید.

روشن است  حال بد و نگرانی تان ناشی از اتفاق بدی است که در گذشته برایتان افتاده و ظاهراً نمی توانید از آن خلاص شوید یا دل مشغول مشکلات احتمالی در آینده هستید و نمی توانید نگران بودن را متوقف کنید. در تلاش برای دستیابی به بهبودی هیجانی، احتمالاً متوجه شده اید که پاسخ آن در نکات زیر نهفته است:

• تغییر نحوه تفکرتان

 اتخاذ رویکردی واقع گرایانه تر به چالش های موجود

 عبور از آنچه نمی تواند تغییر کند.

اما چگونه به این نقطه برسید؟ 

 اضطراب، احساس گناه، نگرانی مداوم، بیقراری، استرس شدید و سایر هیجان های منفی به این دلیل تداوم پیدا می کنند که ما به افکار منفی تکراری در مورد تجربه های هیجانی ناراحت‌کننده می چسبیم. این طرز فکر، تفکر منفی تکراری نامیده می شود. هنگامی که در تله تفکر منفی کنترل ناپذیر می افتیم نمی توانیم کاری کنیم و تنها حالمان بدتر می شود. امروزه مشخص شده است که تفکر منفی تکراری دلیل مهمی برای طولانی شدن درد و رنج روحی است و درمان آن برای بهبودی و بهزیستی هیجانی حائز اهمیت است. ممکن است گرفتار گردبادی از احساسات مختلف فقدان، شکست، تهدید شوید. با تغییر دادن این شکل از تفکر تکراری، آرامش و تعادل بیشتری به دست خواهد آمد. همین که چنین اتفاقی بیفتد، در برخورد با مشکلات کنونی خود آزادتر خواهید بود و نسبت به آنچه نمی تواند در زندگی تان تغییر کند رویکرد پذیرنده تری را اتخاذ می کنید. صرف وقت برای کار روی تفکر منفی تکراری تان گام مهمی در این مسیر شفابخش است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری