دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

دلایل خیانت مردان | علت خیانت مردان متأهل و درمان آن

دلیل خیانت مرد

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

دلایل خیانت مردان در زندگی زناشویی یا روابط عاطفی، بسته به نوع خیانت می‌تواند متعدد و البته متفاوت از هم باشد. به‌طور کلی، خیانت را می‌توان در دو دسته خیانت عاطفی و خیانت جنسی قرار داد. اما به راستی، علت خیانت مردان متأهل یا متعهد چیست؟ در صورتی که وقوع خیانت، عکس العمل در برابر خیانت مردان چگونه باید باشد؟ آیا روشی برای درمان خیانت مردان وجود دارد؟ آیا خیانت قابل بخشش است و میتوان باز هم با اعتماد به زندگی با وی ادامه داد؟ آیا بازگشت به زندگی بعد از خیانت امکان پذیر است؟

تمامی این موارد، سوالاتی هستند که هنگام خیانت مرد به زن برای وی ایجاد می‌شود؛ بنابراین، مهم است که در صورت وقوع این اتفاق در یک رابطه زناشویی یا ازدواج، احساس طرفین را درک کرده و به دنبال ارائه بهترین راه حل به آنها بود. به همین خاطر، در این مقاله قصد داریم به بررسی مهمترین دلایل خیانت مردان و پرداخته و بعد از آن به معرفی چند راه حل برای رفع این مشکل بپردازیم. به خاطر داشته باشید که در برخی موارد پاسخ سوال علت خیانت زنان به مردان چیست متفاوت از مواردی است که در ادامه در رابطه با دلایل خیانت مردان می‌پردازیم. چرا که ماهیت اخلاقی زن و مرد متفاوت از هم بوده و در شرایط روحی مختلف دست به انجام چنین کاری می‌زنند.

خیانت یکی از آسیب زننده ترین عوامل تخریب رابطه در زندگی زناشویی است که در اکثر موارد به جدایی ختم می شود. خیانت همیشه به معنای برقراری ارتباط جنسی نیست زمانی که  فکر و احساس  شما به شخصی غیر از همسرتان مشغول  باشد و یا سوژه انواع خیال پردازی های جنسی یا غیر جنسی شما فردی به جز همسرتان باشد هم به نوعی، خیانت محسوب می‌شود. خیانت از هر نوعی که باشد باعث آسیب زدن به رابطه می شود. افراد به دلایل مختلف خیانت می کنند با این حال هیچ عذری برای خیانت پذیرفته نیست.

بیشتر بخوانید: خیانت همسر

بیان خواسته ها

بیان خواسته ها و توانایی حل مسائل و مشکلات به صورت ریشه‌ای نقش مهمی در پیشگیری از خیانت  دارد. مردانی که خیانت می کنند متاسفانه در آن لحظه متوجه نمی‌شوند که این شکستن تعهد تا چه حد  می‌تواند بر همسر و رابطه‌شان اثر سوئی بگذارد. خیانت مردان لزوماً به معنای عدم علاقه به همسرشان نیست، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از عدم رضایت از وضعیت کنونی و شرایط زندگی مشترک باشد. در واقع اکثر مردان برای تجربه کردن مجدد صمیمیت در روابط فردی و جنسی به روابط فرازناشویی رو می‌آورند. برخی از مردان نمی‌دانند که چطور باید مشکلات موجود رابطه‌شان را برطرف کنند و در صدد برطرف ‌کردن کمبودهای عاطفی و جنسی و خلا تنهایی خود با زن دیگری هستند.

زمانی که نادیده انگاشتن و بی توجهی به  رابطه عاطفی یا به همسرتان در رابطه به وفور دیده می شود، میتوان بذرهای خیانت را به راحتی در رابطه مشاهده نمود. زوجین در کنار مسئولیت‌هایی که از نظر فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی باید ایفا کنند، نیاز دارند که به لحاظ عاطفی و احساسی توسط همسرشان درک شوند. به عبارت بهتر رابطه عاطفی شما مانند یک صندوق اعتباری است که باید بتوانید موجودی آن را برای یکدیگر تامین کنید. به همین دلیل است که گفته می شود رابطه همیشه نیاز به مراقبت دارد.

در شرایطی که زن و شوهر به دنبال فردی میگردند که آنها را به خاطر خودشان بخواهد و نه به خاطر خدماتی که در خانه ارائه میدهند خیانت دور از ذهن نخواهد بود. شاید برای پر کردن خلاء تنهایی و تامین اعتبار صندوق عاطفی رابطه، پای  آلوده فرد دیگری به عنوان نفر سوم یا ضلع سوم به رابطه  زوجین باز خواهد شد.
عدم داشتن خلوت های غنی، روابط عاطفی عمیق، برخورداری از تجارب مشترک دو نفره و فعالیت‌های مشترک لذت بخش، رابط جنسی متنوع با همسر یعنی عدم تامین  اعتبار صندوق عاطفی رابطه شما.

 در چنین شرایطی زنگ خطر خیانت به صدا در می آید.

خیانت در نگاه زن و مرد متفاوت است 

آقایان خیانت کردن را فقط در داشتن رابطه جنسی می دانند. به همین خاطر اگر به مردی که با پیام و تماس با زنی در ارتباط بوده و به او ابراز علاقه کرده بگویید به زن خودت خیانت کرده اید قبول نخواهد کرد و استدلال می کند چون من با او رابطه جنسی نداشته ام پس خیانت نکردم. در صورتی که خیانت در نگاه خانم ها یعنی خیانت عاطفی و اگر بدانند همسرشان به زن دیگری ابراز عشق و محبت کرده ضربه روحی بسیار سنگینی را تجربه می کنند. در واقع برای یک زن بعداز مرگ فرزند بزرگ ترین درد خیانت عاطفی است.
وقتی با جنس مخالف بیش از حد صمیمی می شوید و با جنس مخالف درد دل می کنید.
وقتی با نامزد قبلی یا همکلاسی دوران دانشگاه یا با افراد غریبه چت می کنید یا در حضور جنس مخالف از همسرتان مدام بدگویی می کنید.
وقتی مدام با همکار تان شوخی می کنید.
وقتی برای جلب توجه فردی به جز همسرتان تلاش می کنید در چنین شرایطی شما خودتان، رابطه زناشویی و همسرتان را در معرض آسیب جدی قرار می دهید.

فرآیند شکل گیری خیانت مردان در رابطه

بسیاری از افراد متاهل فکر می کنند داشتن دوست صمیمی جنس مخالف اشکالی ندارد ولی همین مسئله هم می تواند منجر به یک شیب خطرناک شود. یک ملاقات کاملا بی هدف و ساده با همکاران، بعد از کار می تواند باعث شود دو نفر از همکاران به اجرای پروژه مشترک علاقه مند و هیجان زده شوند. تحقیقات نشان داده است که این هیجان باعث تولید دوپامین می شود و گاهی اوقات ذوق و هیجان برای پروژه ممکن است به ذوق و هیجان برای همکاری تبدیل شود که در پروژه با شما کار می کند. همکارانی که به این شکل در پروژه ای مشغول می شوند احتمالاً مدت زمان زیادی را با هم می گذرانند و ارتباط بینشان خیلی راحت و صمیمی می شود.

به زودی با هم ناهار می خورند و با افزایش حجم کار، مدت زمانی بیشتری در کنار هم هستند. ساعات بیشتری کار می کنند و ممکن است بعضی اوقات با هم شام بخورند. درنهایت حرف ها از کار به سمت زندگی روزمره می رسد. با گذشت زمان این صحبت ها بیش از پیش شخصی می شوند. گاهی اوقات افراد حس می کنند موضوعاتی که صحبت از آن ها با همسرشان خجالت آور است را می توانند با همکارشان در میان بگذارند و در نتیجه یک پیوند شخصی بینشان ایجاد می شود. مدتی پس از آن‌ بحث ها صمیمی تر نیز می شود. گه گاه صحبت از نارضایتی از ازدواج می شود. همکاران که حال تبدیل به دوست هم شده اند اکنون احساسات یک دیگر را درک و تأیید می کنند و محرم اسرار هم می شوند. ارتباطی که با هم دارند رابطه آن ها را خاص و جدا از ازدواجشان تعریف می شود. رابطه بین این دو ممکن است در این مرحله فیزیکی یا جسمانی شود. 

ولی حتی اگر نشود، طبیعت و اصل این رابطه مخفی نگه داشته می شود و بگذارید رک بگویم:
مخفی کاری ازدواج را به سمت طلاق هل می دهد. همان طور که در این مثال ساده از شروع خیانت دیدید رابطه کاملاً معصومانه و بدون هدف خاصی شروع شده بود ولی انتخاب های کوچک روزانه آن ها اگرچه در ظاهر بی خطر به ارتباطی منجر شد که ازدواجشان را تهدید می کرد. دوستی با مزایا برای ازدواج ضرر دارد. اگر هم چنان مفهوم فریب و خیانت برای شما سؤال برانگیز است از خود بپرسید اگر من در حال انجام این کار یا گفتن این حرف بودم و همسرم من را می دید چه حسی پیدا می کردم؟ راحت بودم یا احساسی عجیب مثل نامناسب بودن شرایط به من دست می داد؟ آیا احساس گناه می کردم؟ اگر پاسختان «احساس عجیب» یا «احساس گناه» است شما درگیر نوعی از خیانت هستید. معیار «اگر همسرم اینجا بود»، به نظر من یک روش مناسب برای بررسی شرایط است. توافق شما و همسرتان بر سر این معیار مهم است.

انواع خیانت مرد به زن کدامند؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله بیان شد، خیانت مرد به زن را می‌توان در دو دسته زیر قرار داد:

خیانت جنسی مرد به زن

خیانت جنسی همان‌طور که از نامش مشخص است، هنگام برقراری ارتباط فیزیکی با شخص ثالث رخ می‌دهد. لازم است ذکر شود که هر گونه رابطه عاشقانه با فرد دیگر، از بوسه گرفته یا رابطه جنسی کامل، می‌تواند به عنوان خیانت جنسی در نظر گرفته شود.

خیانت عاطفی مرد به زن

خیانت عاطفی نیز زمانی رخ می‌دهد که فرد به جای آنکه احساسات و افکار خود را با شریک زندگی اش به اشتراک بگذارد، با فرد دیگری صمیمی شود و بی توجهی مرد به زن در زندگی مشترک را به دنبال دارد. در این شرایط احتمال آنکه بعد از مدتی این خیانت عاطفی به خیانت جنسی نیز تبدیل شود وجود دارد!

دلایل خیانت مردان متأهل یا متعهد چیست؟

علت خیانت مردان

ترس، علت خیانت مردان

قطعاً می‌دانید که آسیب‌های وارد شده به یک فرد در دوران کودکی، تا چه اندازه می‌تواند زندگی بزرگسالی وی را تحت تأثیر قرار دهد. بر اساس آنچه که برخی از روانشناسان معتقد هستند، مردانی که دوران کودکی سختی را تجربه کرده و مورد محبت کافی از سوی والدین خود قرار نگرفته‌اند، با احتمال بیشتری در زندگی زناشویی خود خطا کرده و خیانت می‌کنند. چرا که این دسته از مردان همواره با ترس مورد مقبولیت قرار نگرفتن یا کافی نبودن قرار گرفته و به فرد دیگری رجوع می‌کنند.

تنهایی، علت خیانت مرد به زن

تنهایی را می‌توان اصلی‌ترین علت خیانت مردان در نظر گرفت. در جوامع امروزی، متأسفانه بسیاری از افرادی که ازدواج کرده یا در یک رابطه عاطفی هستند، به اندازه کافی با شریک زندگی خود احساس نزدیکی نکرده و نمی‌توانند با وی ارتباط خوبی برقرار کنند. همین مسئله باعث می‌شود که وی در زندگی احساس تنهایی کرده و برای جبران این احساس به فرد دیگری رو ببرد.

خشم و ناراحتی، دلایل خیانت مردان در زندگی زناشویی

همه ما در زندگی فراز و نشیب‌های متعددی را تجربه کرده و همه را پشت سر می‌گذاریم. اما مسئله ای که در طی این فراز و نشیب‌ها هیچ زمان از خاطر نمی‌بریم، افرادی است که کنار ما ایستاده و در تمامی لحظات از ما حمایت کرده‌اند. اهمیت این مسئله در ازدواج و رابطه عاطفی اهمیت بیشتری دارد. چرا که اگر فردی که شما برای همراهی در ادامه مسیر زندگی انتخاب کرده‌اید، در مواقع بحرانی به جای همدلی، سرکوفت زدن و ناامیدی را انتخاب کند، قطعاً به معنای آن است که شما در انتخابتان اشتباه کرده‌اید!

گاهی اوقات، زنان چه به صورت آگاه و چه ناخودآگاه، هنگام وجود یک مشکل در زندگی، مرد خود را سرکوب کرده و وی را جلوی دیگران خرد می‌کنند. در این شرایط، احساس خشم و ناراحتی در مرد شدت گرفته و انگیزه خیانت وی بیشتر می‌شود. در برخی موارد، این خشم و ناراحتی برای چندین سال به صورت پنهان در وی باقی می‌ماند، تا در یک فرصت مناسب همه احساسات منفی وی نمود پیدا کرده و آتش آن همه زندگی را می‌سوزاند.

مردان برتر از زنان هستند

یکی دیگر از باورهای غلطی که متأسفانه در جامعه ایران وجود دارد، این است که مردان نسبت به زنان برتری داشته و در صورتی که مرتکب این اشتباه شوند؛ باید آنها را بخشید. چرا که خیانت مرد به زن، خیلی رایج تری از خیانت زن به مرد است! همین باور غلط به مردان این اجازه را می‌دهد که خیانت کرده و در صورت فاش شدن آن، هزار بهانه برای آن تراشیده و در آخر قیافه حق به جانبی به خود بگیرند.

در حالی که بر اساس اصول رفتار انسانی، خیانت در هیچ زمینه، چه رابطه عاطفی، چه کاری یا دوستانه جایز و درست نیست. چرا که خیانت باعث از بین رفتن اعتماد بین طرفین می‌شود. اعتمادی که بازسازی و جلب دوباره آن، کار بسیار مشکل و در برخی موارد غیرممکن است.

عکس العمل در برابر خیانت مردان

احساس زن هنگامی که متوجه خیانت مرد خود شده، به هیچ طریقی قابل بیان نیست! اما این مسئله به این معنا نیست که شما مجوز دارید که هر رفتاری که دلتان می‌خواهد در این شرایط از خود نشان دهید. در صورتی که شما در حال حاضر در حال تجربه کردن این شرایط هستید، موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

سکوت در روابط عاطفی، بدترین اشتباهی است که طرفین می‌توانند مرتکب شوند؛ بنابراین به هیچ وجه غم و احساسی که در این شرایط دارید در خود نگه نداشته و با دیگران به اشتراک بگذارید. ترک کردن خانه، اشتباه دومی است که معمولاً بسیاری از زنان مرتکب آن می‌شوند. در خانه بمانید و سعی کنید اطرافیان تا حد امکان متوجه مشکل به وجود آمده نشوند.

با همسرتان، بعد از آنکه تا حد زیادی از عصبانیت شما کاسته شد، صحبت کنید و برای برخورد با خیانت مرد ابتدا آرامش خود را حفظ کنید. در صورتی که هر دو طرف به صورت منطقی با این قضیه رفتار کرده و اشتباهات خود را قبول کنند، بهتر می‌توانند مشکل به وجود آمده را مدیریت کنند.

دکتر ترانه موذنی

برای دریافت وقت مشاوره در مورد خانواده و زناشویی می توانید از طریق تلفن همراه 09011898408 تماس بگیرید.

درمان خیانت مردان

برای درمان خیانت مردان بهتر است که قبل از هر چیز علت خیانت مردان متأهل مشخص شود. در این صورت می‌تواند رویکرد بهتری جهت رفع علت خیانت اتخاذ نمود. بهترین روشی که برای رفع این مشکل به شما پیشنهاد می‌کنیم، مراجعه به یک فرد بی‌طرف و آگاه است. شرکت در جلسات مشاوره و مراجعه به مشاوره زناشویی می‌تواند به هر دو طرف کمک کرده تا متوجه اشتباهات خود شده و به دنبال روشی جهت رفع آنها باشند.

البته در برخی از موارد، احتمال آنکه طرفین سهم خود را از مشکل به وجود آمده قبول نکنند، وجود دارد. در این شرایط احتمال اینکه زندگی به حالت قبلی خود بازنگردد وجود دارد؛ بنابراین، اگر تصمیم به ادامه زندگی خود با مرد یا زن مورد علاقه تان را دارید، سازش و بخشش را فراموش نکنید.

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
3.7/5 - (3 امتیاز)

2 پاسخ

  1. شغل همسرم طوریه که ۴ روز در هفته رو در یک شهر دیگه هست و سه روز در هفته پیش هم هستیم ،همسرم اوایل اصرار داشت که به شهر محل کارش مهاجرت کنیم که من بخاطر وابستگیم به خانواده ام قبول نکردم ،ولی الان دیگه کنار اومده با قضیه ،ممکنه این موضوع دور بودن باعث خیانت بشه؟

    1. تحقیقات نشان داده تنهایی مردان یکی از علت ها و عواملی ست که باعث می شودبرای پر کردن خلا های عاطفی خود به شخصی دیگر روی بیاورند ، اما درباره هر شخص با توجه به متفاوت بودن شرایط ،روحیات و… نمی توان به طور قطع نظر داد شما می توانید برای حل مشکل خود از یک مشاور زوج درمانگر کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری