دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

ازدواج با مرد کوچک تر از خود

ازدواج با مرد کوچک تر از خود

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

فاصله سنی مناسب برای ازدواج یکی از معیارهای اصلی موفقیت در زندگی مشترک می‌باشد. ازدواج یک حادثه نیست که بگوییم کاری کنید برای شما در فلان زمان یا فلان موقعیت و با فلان شخص رخ دهد. در این مقاله قصد دارم تا در مورد ازدواج با مرد کوچک تر از خود توضیح بدهم. ازدواج یک جریان زنده و پویاست که داینامیک خاص خودش را دارد. وقتی به یک پدیده می‌گوییم زنده، منظورمان این است که این پدیده در روزی متولد شده و در دوره ای رشد کرده در طول دوران رشدش با وقایع مختلفی مواجه شده و از آنها تاثیر پذیرفته زمانی به بلوغ رسیده و پخته شده و زمانی هم خواهد مرد.

تحقیقات اخیر نشان داده که اختلاف سنی بین زوجین در حدود ۵ تا ۷ سال در صورتی که ارزیابی واقع‌ بینانه و تخصصی سایر موارد در حین مراحل مشاوره قبل از ازدواج صورت گرفته باشد، مشکلی در روابط زوجین ایجاد نخواهد کرد.
 اما زمانی مشکل پیش می آید که هنجارهای  فرهنگی و اجتماعی یا طرحواره هایی که در ما نهادینه شده اند این باور اشتباه را به وجود آورده باشند که خانم ها همیشه باید از آقایون کوچک تر باشند. در چنین شرایطی صرفا به دلیل در نظر گرفتن معیار سنی، سایر موارد منتفی اعلام میشود و محاسن خانم ناارزنده سازی خواهد شد.
در اینجا لازم است که زیربنای این باور مورد بررسی قرار بگیرد و نقش کلیشه های جنسیتی و فرهنگی و طرحواره های جمعی در اتخاذ تصمیم در نظر گرفته شود.
طرفین نیز باید زیر بنای انتخاب خود را به صورت واقع بینانه و در کمال انعطاف‌پذیری مورد بررسی قرار دهند. صرف دوست داشتن طرف مقابل نباید باعث شود که  چشم به روی واقعیت های موجود بسته شود که تبعات سنگینی برای طرفین به دنبال خواهد داشت.
خانمی که تمایل به ازدواج با مرد کوچکتر از خود دارد حتما باید امیال ناخودآگاه و ناهوشیاری خود را چک کند آیا تمایل به مادری کردن و یا کنترل گری و سلطه گری در شما وجود دارد؟

در مورد آقایان حتماً باید بررسی شود  که آیا به صورت ناخودآگاه ایشان به دنبال یک مادر جوان در رابطه برای دریافت مراقبت های مادرگونه دارند؟ آیا به عنوان نوجوان ابدی میتوان به این افراد بازخورد کامل تخصصی ارائه نمود؟
 تمامی این موارد باید در مشاوره پیش از ازدواج مورد بازبینی قرار گیرد تا ببینیم آمادگی برای ازدواج با چنین شخصی را داریم یا خیر و اگر آمادگی ازدواج با این شرایط و چنین شخصی را نداریم از خود بپرسیم بدون آمادگی چطور ازدواج کنم و یک فرد دیگر را هم با عواقب یک اشتباه که قابل پیشگیری است غمگین کنم؟ لازم به ذکر است که در دنیای امروز با تغذیه سالم، ورزش،‌ بالا رفتن سطح آگاهی می توان از پیری زودرس جلوگیری کرد ولی اگر به هر دلیلی حوصله ندارید که برای خودتان وقت بگذارید و رسیدگی به امور شخصی و ظاهری جزء اولویت های شما  نیستند این رابطه می‌تواند برای شما دردسر ساز شود. در این بین افرادی هم هستند که با دلایلی مانند کوچکتر بودن مرد یا قبول نکردن مسئولیت های ازدواج از سمت هر دو طرف، تن به ازدواج سفید میدهند که این مورد نیز آسیب های خودش را دارد و هر دو طرف درگیر معایب ازدواج سفید و مشکلات ناشی از آن میشوند.

نکته بسیار مهم میزان  پختگی روانی و بلوغ عاطفی طرفین است .حتماً باید در یک سطح باشند.
بهترین شرایط برای ارزیابی بلوغ عاطفی و پختگی روانی دوران  آشنایی است.  در طول دوران آشنایی با فرد مورد نظر و در حین ملاقات های متعددی که دارید، حین  صحبت کردن، بیان دیدگاه های فردی و اجتماعی ،میزان رسش و پختگی فرد مشخص می شود.

حتی در ازدواج های دوم هم بنا بر شرایط خاصی که ممکن است افراد داشته باشند و اطلاعات مهمی که باید در خصوص آن شرایط موجود بدست آورند نظیر اینکه در ازدواج با فرد بچه دار چه مواردی حائز اهمیت است و غیره باید به مسائلی مثل اختلاف سنی که به مراتب اهمیت کمتری دارد نیز توجه شود و دلایل افراد بررسی شود.

بیشتر بخوانید: طرحواره درمانی

در مورد زندگی طرف مقابل چه چیز هایی را باید بدانیم؟

اما قبل از اینکه بخواهیم برای موجود زنده تعیین تکلیف کنیم باید روایت زندگی آن فرد را بیشتر و بهتر بشناسیم. برای این کار اولین قدم آن است که ببینیم ازدواج درون اوچه زمانی متولد شده؟ از اولین تجربه رابطه با جنس مخالف؟ زمانی که به بلوغ جنسی رسیده؟

زمانی که تفاوت بین دختر و پسر را فهمیدید؟ از زمانی که برای اولین بار مفهوم زن و شوهر را در رابطه بین پدر و مادرتان درک کردید؟ یا زمانی که تفاوت بین پسر و دختر را فهمیدید یعنی جایی در حدود چهار سالگی تان؟
چه زمانی مفهوم درونی ما از ازدواج به پختگی رسید ؟
اگر این مفهوم در درون شما به بلوغ نسبی لازم رسیده باشد آنگاه می‌توان گفت که شما آمادگی لازم برای ازدواج را دارید و احتمالاً انتخاب شما ریسک کمتری خواهد داشت. اما اگر هنوز به پختگی لازم نرسیده باشید احتمالا یکی از این دو حالت را انتخاب می کنید یا آنقدر عاقل هستید که صبر کنید و آگاهی خود را افزایش دهید تا مفهوم ازدواج به مرور زمان به پختگی لازم برسد و شما بدانید از ازدواج چه می‌خواهید؟ ازدواج برای شما چه معنایی دارد؟ و آینده رابطه را چطور می‌بینید؟
یا اگر مفهوم ازدواج درونتان هنوز پختگی لازم را ندارد و بنا به دلایلی همچون فشار خانواده یا اجتماع یا حتی ناآگاهی خودتان تصمیم به ازدواج می گیرید.
بنابراین سن طلایی برای هرکس کاملاً بستگی به نحوه رشد او و نحوه رشد مفهوم ازدواج درونی اش دارد. 

چرا برخی از دختران با پسر کوچکتر از خود ازدواج می کنند؟

بیشتر دخترها تمایل دارند با مردی بزرگتر از خود ازدواج کنند. اما در مواردی مشاهده شده است که دختر تمایل به ازدواج با مردی هم سن و سال یا کوچکتر از خود دارد. اما علت ازدواج دختر با پسر کوچکتر از او چیست؟ تمایل به ازدواج با پسر کوچکتر در دخترانی که در دوران جوانی و نوجوانی والدین  کنترل گری داشته اند بیشتر است.

دخترانی که با پدری کنترل‌ گر زندگی می‌کردند، دیگر نمی‌خواهند با مرد عاقل و بالغی زندگی کنند که می‌خواهد همه چیز را منطقی پیش برد، این منطق آنها را خسته می‌کند. به همین دلیل تمایل به ازدواج با پسران جوان دارند تا تجربیات هیجان انگیزی با آنها داشته باشند. آنها به دنبال فردی هستند که بدون توجه به چارچوب ها، محدودیت ها، قوانین و شرع، کارهای هیجان انگیز و خطرناک با او انجام دهند و به دنبال علایق خود بروند. دخترانی که با والدین کنترل‌ گر زندگی می‌کنند، وقتی با پسری کوچک‌تر از خودشان ازدواج می‌کنند، احساس امنیت بیشتری می‌کنند، زیرا دیگر لازم نیست نگران مسئولیت کارهای خود باشند و به کسی برای کارهایشان جواب پس دهند.

بهترین فاصله سنی برای ازدواج چیست؟

بهترین فاصله سنی برای ازدواج را نیز می توان با توجه به معیار مفهوم ازدواج درونی در نظر گرفت. پاسخ این سوال که مناسب ترین فاصله سنی چقدر است؟ بستگی به شرایط فردی، رشد عقلی ، عاطفی و بلوغ فکری هر فرد دارد و در شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد. لزوماً افرادی که آمادگی ازدواج دارند امکان دارد بلوغ روانی را تجربه نکرده باشند. این در حالی است که تشکیل یک زندگی مشترک بدون پختگی روانی ممکن نیست. زمانی که سود و زیان یک ازدواج را از طرفین میپرسید و از آنها میخواهید مفهوم ازدواج و دلایل کارآمدی و ناکارآمدی یک ازدواج را برای شما توضیح دهند متوجه پختگی روانی آنها می شوید که این امر لزوما با سن تقویمی یا بزرگتر یا کوچکتر بودن طرفین ارتباطی ندارد .

ازدواج با مرد کوچک تر از خود
در اکثر موارد فاصله سنی ۵ سال بزرگتر بودن آقایان مناسب است. در واقع اختلاف سنی ۳ تا ۵ سال منطقی در نظر گرفته می‌شود. اما در خیلی از موارد ممکن است بنا به دلایل کاملا موجه ازدواج  با مرد کوچک تر از خود انجام گیرد. اختلاف سنی در صورتی که خانم از آقا بزرگتر باشد با در نظر گرفتن شاخص های دیگر از جمله هماهنگی شناختی و همسانی دوره رشدی آنان تا ۵ سال بزرگتر قابل بررسی خواهد بود.
اگر سن خانم از آقا بیشتر است حتماً در جلسه مشاوره قبل از ازدواج از ویژگی های شخصیتی و جذابیت های جنسی طرف مقابل بپرسید و به عنوان تکلیف بخواهید که نقاط مثبت و منفی یکدیگر را در یک لیست کاملا مشخص و واضح بنویسند. اگر تمرکز اصلی در رابطه ای که خانم بزرگتر است بر شخصیت بدون در نظر گرفتن جذابیت باشد مشکلاتی پیش می آید. همسانی در جذابیت علی الخصوص در ازدواجی که خانم بزرگتر است بسیار مهم می باشد و نکته مهم تر آنکه تفاوت ظاهری چشمگیری با یکدیگر نداشته باشند. اگر این تفاوت چشمگیر بود حتماً در طی جلسات مشاوره به طرفین بازخورد بدهید و اصل قضیه را در جلسه توجیه نکنید. دلایل و منطق هر دو طرف را راجع به این اختلاف سنی، جویا شوید . میزان پذیرش، انعطاف پذیری و انطباق آنها در جلسه مشاوره و با اجرای تست های روان شناختی معتبر حتما چک شود.

  • سوال شود که آیا با سن طرف مقابل مشکلی ندارید؟
  • قابلیت فرزندآوری همسرتان را با توجه به شرایط سنی موجود را چطور ارزیابی می‌کنید؟
  • در رویای شما و تصویر ایده آل ازدواج در ذهنتان سن طرف مقابل چگونه بوده است؟
  • خانواده طرفین در رابطه با شرایط سنی موجود چه بازخوردی داشته اند؟

اگر سن طرفین رابطه بالاتر از ۳۲ الی ۳۰ باشد اختلاف دو تا سه سال بزرگتر بودن خانم آن چنان تعیین کننده نخواهد بود به شرطی که در ظاهر و جذابیت های جنسی آنها تفاوت چشمگیری وجود نداشته باشد. در واقع بعد از سن ۳۰ سالگی تا حدودی طرفین به دیدگاه و نگرش قابل قبولی رسیده اند و اگر در همه موارد با هم سنخیت داشته باشد اختلاف دو تا سه سال مشکلی ایجاد نمی کند. در واقع بالای ۳۰ سال اهمیت اختلاف سنی تا حدودی کمرنگ تر می شود.
مثلاً ازدواج یک خانم ۵۰ ساله با آقایی ۶۵ ساله پذیرفته تر از ازدواج یک خانم ۲۰ ساله با آقایی۳۵ ساله خواهد بود اختلاف سنی در سنین پایین تر باید با دقت بیشتری بررسی گردد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
3.7/5 - (8 امتیاز)

4 پاسخ

  1. من با خانومی در رابطه هستم ک ۴ سال از من بزرگتره و ی دختر ۶ ساله داره و از نظر اخلاقی و معیارها و اولویت هامون خیلی شبیه به هم هستیم و خانواده من هم مشکلی با این موضوع ندارنو ایشون دختر خاله من هستن. سن من ۲۴ و ایشون ۲۸
    میخواستم بدونم علاوه بر مشاوره قبل از ازدواج، دختر ایشون هم برای قبول این موضوع تحت نظر روانشناس باشن یا نیازی نیست؟

  2. سلام من با اقایی ازدواج کردم ک ۵ سال از من کوچیکتره و تا الان مشکل خاصی نداشتیم… میخواستم بپرسم تو شرایطی ک خانم بزرگتره بعد از بچه دار شدن تو تفکرات و روحیات بچه اثر منفی نمیذاره؟ و چطور باید کنترلش کرد؟ مثلا داخل مدرسه ک دوستانش ازش سن پدر مادرشو بپرسن و اینجور چیزها… خیلی نگران این موضوع هستم ممنون میشم پاسخ کامنتمو بدین

    1. دوست عزیز
      مسائلی که موجب نگرانی فعلی شما هستند نه تنها در سلامت روان فرزند شما اثرگذار نیستند بلکه در شرایط فعلی مسائل مهم تری رو باید در نظر بگیرید.به دلیل تفاوت سنی ۵ سال حتما با مشاوره پیش از ازدواج مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری