دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

سوالات مالی مهم خواستگاری

سوالات مالی مهم خواستگاری

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

یک ازدواج درست با کارکرد مناسب دست خود انسان است. ازدواج تصمیمی است که اگر با معیارها و ملاک های واقع بینانه و منطقی بررسی شود میتواند در بسیاری از موارد ریسک جدایی را به حداقل برساند. مشاوره قبل از ازدواج و پرسش های مهمی که نقطه نظرات زوجین را بررسی میکند بسیار حائز اهمیت است. حتماً بارها این جمله ناکارآمد و عامیانه را شنیده اید که ازدواج هندوانه ای سربسته است یا در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست. اینها باورهای مضری هستند که توسط خودمان ساخته شده و بار معنایی نامناسبی دارند. در این مقاله به سوالات مالی مهم خواستگاری می پردازیم.

یکی از پر چالش ترین مواردی که قبل از ازدواج باید توسط زوجین در جلسات مشاوره پیش از ازدواج مورد بررسی قرار گیرد بحث چگونگی اداره امور مالی در زندگی مشترک توسط زوجین است. به همین منظور لازم است که به توضیح دو مفهوم مالی مهم که عبارتند از توان مالی و منش مالی بپردازیم.
توان مالی عبارت است از درآمد کلی فرد. به عبارت بهتر درآمدی که حاصل از شغل فرد( شغل اول یا شغل دوم) باشد یا ارث و میراثی که از خانواده به او رسیده است. منش مالی عبارت است از نگرش فرد پیرامون چگونگی تامین مخارج و هزینه های زندگی. به عبارت بهتر از دیدگاه فرد را در زمینه نحوه خرج کردن و پس انداز در قسمت منش مالی می توانیم بررسی کنیم. هم جهت بودن دیدگاه زوجین در زمینه توان مالی و منش مالی بسیار اهمیت دارد. در جلسه مشاوره پیش از ازدواج هیچ گونه قضاوت ارزشی پیرامون مباحث مالی صورت نمی گیرد آن چه اهمیت دارد بررسی بیشتر دیدگاه مالی زوجین و ارزیابی نقاط مشترک و نقاط مورد اختلاف هر دو طرف پیرامون مباحث مالی است.

چه کسی گفته همه ازدواج ها الزاما خیر هستند. متاسفانه یکی از دلایلی که امروز با آمار قابل توجه طلاق و جدایی عاطفی در روابط مان مواجه می شویم این است که بدون تفکر عمل می‌کنیم ما به جای تفکر و تحلیل به جای شناخت قوانین و اصول زندگی به جای شناخت خود و دیگری مثلاً از روی ماه تولد، همسر انتخاب می کنیم یا مبنای تصمیم گیری خود را صرفاً بر اساس مشابهت های سطحی و نوع آشنایی قرار می دهیم و میگوییم سخت نباید گرفت باید دل قوی داشت و اطمینان کرد‌ اطمینان یعنی چه؟!

اگر کسی بخواهد دکمه پیراهن من را بدوزد به او اطمینان می کنم چون در مواردی می تواند مسئله مهمی نباشد اما اگر کسی بخواهد قلبم را عمل کند به این راحتی‌ها ، بدون تحقیق و بررسی به او اطمینان نمی کنم باور کنید ازدواج از عمل باز قلب هم حساس تر و مهمتر است چون در عمل ناموفق قلب حداکثر یک نفر می میرد اما در ازدواج موفق حداقل دو نفر هر روز می میرند و شاید هم بیشتر…..


تصورات اشتباه قبل از ازدواج

تصورات بعضاً اشتباه خود را قبل از ازدواج حتما با یک روانشناس مطرح کنید مثلاً بعد از آشنایی و مطرح کردن سوالات اساسی به این نتیجه برسید که تناقضات موجود کاملا طبیعی بوده و بعد از ازدواج میتوانید طرف مقابل را آنگونه که میخواهید تغییر دهید. اگر شما هم، چنین فکری را در سر دارید نباید فراموش کنید که شما و همسرتان از دو خانواده و دو فرهنگ متفاوت هستید هرگز نمی‌توانید با تصور و خیال تغییر طرف مقابل با او ازدواج کنید.
تصور اشتباه بعدی این است که باید برای هم بمیریم اما گمان نکنید برای داشتن یک زندگی عاشقانه نیاز به یک زندگی افسانه ای دارید درست است که باید خواستگارتان را دوست داشته باشید اما قرار نیست هر روز فیلم هندی بازی کنید. یکی دیگر از تصورات اشتباه آن است که عشق با گذشت زمان تمام می‌شود در حالی که یک عشق واقعی می‌تواند با آرامش و روزمرگی ها هم همراه شود و به شکل زیباتری خود را نشان دهد.


چرا قبل از ازدواج به اندازه کافی سوال نمی پرسیم؟

ما سوال نمی پرسیم چون می ترسیم رابطه عاشقانه ما از بین برود و او را از دست بدهیم. می ترسیم از ما هم متقابلاً همان سوال پرسیده شود. نمیدانیم درباره چه موضوعاتی باید سوال کنیم نمی خواهیم یا برایمان اهمیت چندانی ندارد که جواب سوالات خود را بدانیم. پس بهتر است سوالات خواستگاری خود را بدانیم.


سوالات مالی مهم خواستگاری که حتما باید پرسیده شود

سوالات مالی مهم خواستگاری
در این مقاله به سوالات مالی مهم خواستگاری که چگونگی تأمین هزینه ها مورد توجه قرار بگیرد می‌پردازم و در مقاله های بعدی نکاتی که در سایر زمینه ها باید بررسی گردد مطرح میکنم .در واقع مبحث توافقات مالی سخت ترین و پرچالش ترین عنوان در مشاوره پیش از ازدواج محسوب میشود.

در دوران آشنایی قبل از ازدواج در مورد مسائل مالی به طور کامل روشن و شفاف صحبت کنید نحوه پول درآوردن، مسئول تامین مخارج خانوادگی، میزان دخل و خرج ،امکانات مالی مورد انتظار، توقعات و خواسته های مالی، و غیره مسایلی هستند که باید برای طرفین مشخص باشند. ممکن است با خود بگویید که مهم عشق و علاقه است در صورتی که بعد از ازدواج درست زمانی که فاز هیجانی رابطه از بین رفت متوجه می‌شوید که مرتکب چه اشتباه بزرگی شده اید زمانی که بسیار دیر شده است.

صحبت کردن در مورد مسائل مالی و رسیدن به توافقات مالی قبل از ازدواج از یک ناهماهنگی بزرگ بعد از ازدواج جلوگیری می‌کند و اگر توقعات و انتظارات خود را به صورت کاملا شفاف و حتی در مواردی با ذکر جزئیات با یکدیگر مطرح کنید بعد از ازدواج در این مورد مشکلات کمتری خواهید داشت توصیه میشود قبل از عقد و در حین مشاوره پیش از ازدواج در مورد مسائل ریز ولی بسیار اساسی از جمله نحوه هزینه کردن برای مخارج عروسی، مراسم عروسی، میزان مهریه ،جهیزیه، شروط ضمن عقد جویا شوید و عقیده و نظر خودتان را راجع به این موارد مطرح کنید و دیدگاه طرف مقابل را در مورد نحوه پول خرج کردن ،میزان پس انداز، انواع سرمایه گذاری جویا شوید. با هم صادقانه این مسائل را در میان بگذارید.


بنابراین در دوران آشنایی این سوال ها را در دستور کار خود قرار دهید :

  • منش مالی شما چگونه است؟ ( لازم به ذکر است منش مالی شامل توان مالی (درآمد کلی) و نگرش مالی ( میزان دست و دل بازی و یا حسابگر بودن طرفین)
  • منبع درآمد شما چیست؟
  • آیا می‌توانیم با میزان درآمد شما پس اندازی داشته باشیم؟
  • بدهی شما در حال حاضر چقدر است ؟
  • آیا در حال حاضر قسطی پرداخت میکنید؟
  • در صورت کار نکردن زن آیا درآمد همسر برای اداره زندگی کافی است؟
  • برنامه ریزی برای خرج کردن چگونه است؟
  • هزینه های مراسم و هزینه‌ها ی زندگی از جمله رهن منزل توسط خودتان یا خانواده تان تامین میگردد؟
  • در صورتی که خانم درآمد داشت ،درآمد او مربوط به خودش و هزینه های شخصی اش است یا مربوط به زندگی مشترک؟
  • پس انداز، تفریح، مسافرت ،رستوران ،پول خود را اغلب خرج چه کارهایی می کنید؟
  • دست و دلباز هستید یا حسابگر؟
  • نظرتان در مورد میزان و نحوه پرداخت مهریه به چه صورت است؟
  • محل زندگی و خانه آینده تان کجا خواهد بود ؟
  • تقسیم دارایی ها در زندگی مشترک آینده به نظر شما باید چگونه باشد؟
  • مدیرمالی در خانه و تصمیم گیرنده نهایی کیست؟
  • اگر به صورت مشارکتی مخارج را تامین میکنید میزان و حدود مسئولیت را دقیقا ذکر کنید
  • میزان مورد نظر برای مهریه و جهیزیه چقدر خواهد بود؟
  • نحوه پرداخت مهریه ( عندالمطالبه یا عندالاستطاعه) چگونه خواهد بود؟

  • یکی از موارد مهمی که حتماً باید در جلسات آشنایی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد نظر طرفین در رابطه با میزان مهریه پذیرش و عدم پذیرش شروط ضمن عقد است لازم به ذکر است که شروط ضمن عقد عبارت است از حق تحصیل حق طلاق حق اشتغال حق تقسیم دارایی حق مسافرت زن به خارج از کشور حق حضانت فرزندان و غیره
  • سوال مهمی که در آخر از از طرفین پرسیده می شود اگر بخواهید خودتان را مقتصد یا ولخرج بدانید هر کدام به طور جداگانه به خودتان چه نمره‌ای می دهید و اگر بخواهید به طرف مقابل از لحاظ حسابگری و دست و دلبازی نمره‌ای بدهید چه نمره‌ای به او خواهید داد؟

این که قرار است بعد از ازدواج تامین امور مالی به چه صورتی باشد و اگر قرار به تامین هزینه ها به صورت مشارکتی است نوع مشارکت و میزان آن برای هر یک از طرفین مشخص باشد خواسته هایتان را در این زمینه شفاف سازی کنید در مواردی توصیه می شود مدل هزینه کردن خودتان را در جهت رفع نیازهای شخصی با طرف مقابل مطرح کنید به طور کلی خودتان را فردی مقتصد یا آسان گیر در زمینه مخارج زندگی و پول خرج کردن می دانید مشخص کنید که اگر قرار به صرفه جویی و پس انداز باشد در چه مواردی می توانید همکاری لازم را با طرف مقابل به عمل آورید و از کدام یک از نیازهای غیر ضروری خود می توانید صرف نظر کنید.

انتظارات خود را کاملاً واضح برای طرف مقابل مطرح کنید و هرگز فکر نکنید بیان این مسائل و مطرح کردن عقاید شما در مورد پول در حین آشنایی و خواستگاری ناپسند و مسخره خواهد بود چه بسا که با مطرح کردن این مسائل از مشکلات بسیاری که زوجین در جلسات درمان و مشاوره مطرح میکنند جلوگیری کرده و رابطه خود را ایمن می کنید شاید اگر هم این افراد قبل از ازدواج توضیحات لازم را در خصوص مسائل مالی می‌دادند و توقعات خود را به صورت کاملاً واضح مطرح می‌کردند و حتی به سطح انتظارات خانواده‌ها و طرف مقابل توجه داشتند و همسانی مالی خانواده‌های دو طرف تامین می‌شد در حال حاضر با یک تلنگر و در مواجهه با اولین دست انداز زندگی یا گرفتن اولین وام برای خرید وسایل منزل یا هزینه‌هایی که برای مراسم در نظر گرفته میشود رابطه را به جای خطرناکی نمی رساندند.

اشتراک گذاری در:

Share on telegram
تلگرام
Share on whatsapp
واتس اپ
Share on linkedin
لینکدین
5/5 - (3 امتیاز)

2 پاسخ

  1. سلام من خاستگارداشتم پسره از من پرسید توقعات مالی شما از همسرتون چیه؟ خواستم بدونم توقعات مالی شامل چه چیزهایی هس بهم توضیح بدین مرسی

    1. دوست عزیز
      سوال خواستگار شما در رابطه با توقعات مالی تان کاملاً شخصی و با توجه به زمینه خانوادگی و سبک فرزندپروری شما خواهد بود. قاعده خاصی یا سوالات خاصی در این زمینه وجود ندارد. آنچه برای شما به لحاظ مالی و نحوه پول خرج کردن اهمیت دارد بهتر است به صورت کاملاً شفاف و واضح به فرد مورد نظر اظهار شود. به عنوان یک توصیه پیشنهاد می شود که مقاله ۱۰۰ سوال خواستگاری که در سایت موجود است را به طور کامل بخوانید. در این زمینه می تواند برای شما تا حدود بسیار زیادی کمک کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری