دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

دلبستگی در کودکان

دلبستگی در کودکان

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

آنچه که در رابطه با وابستگی های ناسالم و تاثیر مخرب آن اهمیت دارد، بررسی و تشخیص نوع الگوهای دلبستگی یا (Attachment Style) است. الگوهای دلبستگی، الگوهایی هستند که در دوران نوزادی و اولین لحظات تولد هر فرد شکل میگیرند و تا بزرگسالی همچنان ادامه می یابند. الگوهای دلبستگی می‌توانند بر رفتارها و نوع انتخاب های ما در بستر روابط پیرامونمان تاثیرگذار باشند و تمام دنیای ارتباطات ما را شکل دهند. آنچه که در این مقاله به دنبال پاسخگویی به آن هستیم یافتن ریشه های احتمالی دلبستگی های ناسالم، وابستگی های آسیب زا و بررسی تاثیرات ناخودآگاه و مخرب آن بر روابط فعلی است. تلاش ما بر آن است که بتوانیم آگاهی خود را افزایش دهیم تا بتوانیم انتخاب های بهتری داشته باشیم.

انواع سبک های دلبستگی در کودکان

گر چه تقریباً تمام بچه هایی که در خانواده بزرگ شده اند در سال دوم به مراقبت کننده اصلی خود اعم از مادر،مادر بزرگ، پرستار دلبسته می شوند، اما کیفیت این رابطه تفاوت دارد. برخی کودکان ایمن به نظر می‌رسند. مطمئن هستند که مراقبت کننده به آنها محبت و از آنها حمایت خواهد کرد. برخی دیگر مضطرب و نامطمئن به نظر می رسند. در اولین لحظه های تولد، مدلی که والدین یا مراقبان اصلی با نوزاد رفتار می کنند تاثیر حیاتی در بزرگسالی فرد و نوع انتخاب ها و روابط او با دیگران دارد.
روانشناسان یک حالت دلبستگی سالم که منجر به رابطه سالم و بده بستان عاطفی در بزرگسالی می شود و سه حالت ناایمن که سبب دلبستگی های آسیب زا و چسبندگی های عاطفی می گردد را مشخص نموده اند.

 

دلبستگی ایمن در کودکان ( Secure Attachment)

این نوزادان از والدین خود به عنوان یک تکیه گاه امن استفاده می کنند. دلبستگی ایمن حاصل برخورداری از پدر و مادری آگاه و با کفایت است که برای رفع نیازهای اولیه کودک در دسترس بوده اند. نوازش و آغوش های به موقع،که منجر به شکل‌گیری سبک دلبستگی ایمن بوده را از کودک دریغ نکرده اند. چنین فردی در بزرگسالی و در روابط عاطفی و صمیمانه ،مشکلات رابطه را چالش هایی در نظر میگیرد که میتواند طی گفتگوی سالم با شریک عاطفی اش آنها را حل کند و به ارتقاء سطح کیفی رابطه کمک نماید . در رابطه عاشقانه خود عشق خالصانه بدهد و خود را برای دریافت عشق تمام عیار از طرف مقابل لایق و شایسته بداند. کارکرد رابطه برای چنین فردی با داشتن سبک دلبستگی ایمن و انتخاب شریک عاطفی مناسب ، بسیار سالم و لذت‌بخش خواهد بود.

 

سبک دلبستگی دوری جو در کودکان ( Avoidant Attachment)

سبک دلبستگی دوری جو یا صمیمیت گریز یا اجتنابی نوع اول مدل دلبستگی نا ایمن است. نوزادان در این سبک دلبستگی به نظر می‌رسند که نسبت به حضور والد خود بی اعتنا هستند. وقتی والدین آنها را ترک می‌کنند معمولاً ناراحت نمی‌شوند و به فرد غریبه نیز شبیه به والد خود واکنش نشان می دهند. آنها هنگام پیوستن مجدد، از والد خود استقبال نمی کنند یا به کندی این کار را انجام می‌ دهند. سبک پرستاری بی کیفیت، حضور مادر تحریک کننده و مزاحم منجر به شکل گیری چنین سبک دلبستگی ناایمنی می‌شود. این نوزادان در بزرگسالی از صمیمیت و صمیمی شدن ترس و واهمه دارند . همیشه در روابط خود نگران هستند که الگوی رفتاری شریک عاطفی شان شبیه مادرشان بی ثبات و دور از دسترس باشد. به همین دلیل با مقاومت در برابر صمیمیت از خود محافظت می کنند.

 

سبک دلبستگی مقاوم در کودکان (Resistant Attachment)

دلبستگی در کودکان
سبک دلبستگی مقاوم، نوع دوم مدل دلبستگی ناایمن است. این نوزادان در هنگام جدایی والد، به جستجو و کاوش مادر می پردازند و معمولاً واکنش های خصمانه مثل کتک زدن یا هل دادن بعد از یافتن مادر نشان می‌دهند و حتی تعدادی از آنها وقتی که بغل می شوند به گریه خود ادامه می دهند و به راحتی نمی‌توان آنها را آرام کرد. وجود مادری بد رفتار که نسبت به کودک بسیار بی تفاوت و بی توجه است منجر به شکل‌گیری این نوع سبک دلبستگی ناایمن میشود. این افراد در بزرگسالی از وجود طرحواره های رها شدگی و محرومیت هیجانی در روابط خود بسیار آسیب می‌بینند. این طرحواره ها به رابطه ناسالم و عشق آتشین آسیب زا در بزرگسالی منجر می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: طرحواره درمانی

سبک دلبستگی آشفته در کودکان (Disorganized Attachment)

سومین مدل دلبستگی ناسالم، سبک دلبستگی آشفته است .نوزادان با هیجان بسیار سطحی به والد نزدیک می‌شوند. جلوه صورت نوزاد در بیشتر اوقات به صورت بهت زدگی است .این حالت بیشترین ناامنی را نشان می‌دهد. افراد با سبک دلبستگی آشفته، بیشترین میزان چسبندگی عاطفی را در روابط خود دارند. در واقع فرد نیازهای عقیم مانده و بی پاسخ حاصل از روابط اولیه خود با مادر را اکنون به صورت دو برابر یا دوبل شده از طرف مقابل در رابطه طلب می‌کند. به دلیل وابستگی خیلی سریع به افراد زمینه آسیب دیدن بیشتر خود را فراهم می‌کنند. بدون در نظر گرفتن زیرساختی برای رابطه افراد را ایده آل سازی میکنند و به آنها میچسبند. فرض های اشتباه فرد از سبک دلبستگی ناایمن شکل می گیرد و زمینه چسبندگی بیشتر به رابطه را فراهم می کند. در واقع چسبندگی بیشتر به فرد مورد علاقه اش به منظور کسب اطمینان از اینکه هرگز ترک نمی‌شود و توسط فرد دلخواهش طرد نمیگردد. مدام به دنبال اطمینان طلبی از میزان دوست داشته شدن خود است که بیانگر اضطراب جدایی و ترس از رها شدن می باشد.
حل نمودن چالشهای رابطه برای این افراد غیر ممکن است. چراکه هیچ مهارتی برای مدیریت رابطه خود فرا نگرفته اند. آنچه برای آنها اهمیت حیاتی دارد صرفا حضور طرف مقابل کنار آنهاست تا بتوانند طعم خوش دوست‌ داشتنی بودن را به هر طریقی و با هر قیمتی از شریک عاطفی خود گدایی کنند. ارتقاء رابطه، بهبود مهارت های فردی و ارتباطی، برخورداری از هنر گفتگو و هنر سازگاری در افراد دارای سبک دلبستگی ناسالم و ناایمن دیده نمی شود.
هرچند که خودشان را عاشقانی سینه چاک می دانند به دلیل وجود انواع تله های شخصیتی، قادر به اقدام موثری برای بهبود رابطه نیستند. در تمام طول عمر خود و از تمام روابط ناسالم خود به دنبال یافتن فردی هستند که آنها را دوست داشته باشد تا بتوانند دوست داشته شدن، خواستنی بودن و پذیرفته شدن خالص و عمیق را حتی برای لحظه ای تجربه کنند.
حتماً قبل از ورود به رابطه از نوع و سبک دلبستگی خود آگاه شوید. نقاط قوت و ضعف سبک دلبستگی خود را بدانید. به طور حتم سبک دلبستگی شما به صورت تمام و کمال در روابط شما حضور دارد. اگر با کمک گرفتن از یک روانشناس آگاه خلا ها و کمبودهای سبک دلبستگی نا ایمن خود را پر نکنید، این کمبودها همچون تله ای میتواند باعث بی سر انجام ماندن روابط و آسیب های بیشتری شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
امتیاز بدهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری