دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

عاقبت کسانی که خیانت می‌ کنند

عاقبت کسانی که خیانت می‌ کنند

شما هرگز به تنهایی از پسش بر نمی آیید! مواجه شدن با تجربه تلخ خیانت به شدت چهار ستون امنیت روان فرد را متزلزل می کند. تجربه ای است که روبه رو شدن با آن به تنهایی به هیچ عنوان توصیه نمی شود و کمکی به بهبود شرایط آشفته و نابسامان فعلی نیز در روابط زوجین نخواهد کرد. البته سکوت و نادیده انگاشتن نیز کمکی به التیام زخم خیانت به طور حتم نخواهد کرد. هیجانات نامتعادل، تجربه خشم انفجاری، سردرگمی عاطفی، احساس بازنده بودن و بازیچه قرار گرفتن، تجربه سطح قابل ملاحظه ای از اضطراب، نشخوار های مداوم و نگرانی بیش از حد نسبت به جزئی ترین علائم از جمله موارد شایع در میان زوجینی است که شاهد تجربه تلخ خیانت بوده اند. آنچه در شرایط بغرنج فعلی آسیب جدی دیده است نه تنها پیمان و تعهد زوجین بلکه اعتماد متقابل میان آن هاست که با تلاش یک دیگر عمارت رابطه را آجر به آجر ساخته بودند و اکنون شاهد ویرانه ای از رابطه خود صرفا به دلیل بی احتیاطی و بی مسئولیتی یک دیگر هستند.

در چنین شرایطی پیشنهاد اول شفاف سازی رابطه فرازناشویی و خروج تمام و کمال از آن است. صداقت بی رحمانه و بسیار موثری در این مرحله لازم است تا زوجین در رابطه با احساس و غم سنگین فعلی خود بتوانند به گفت و گوی رو در رو بنشینند. همسر خیانت کار موظف است تاثیر و پیامد خیانتش را بر همسر، فرزندان و رابطه در نظر بگیرد. صرفا تلاش در جهت نادیده گرفتن، پنهان کاری، بی اهمیت جلوه دادن رابطه فرازناشویی هیچ فایده ای ندارد. پاسخگویی صادقانه به کلیه سوالات به صورت کامل و جامع به منظور بازسازی اعتماد از دست رفته و برقراری احساس امنیت روانی به شدت در مرحله دوم توصیه می شود. 

در مرحله سوم علت های زیربنایی که بسترساز خیانت فعلی محسوب می شوند باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرند. پذیرش مسئولیت، خروج از وضعیت دفاعی و حمله، انکار به قصد فریب و دروغگویی بیشتر فقط صرفا شما را از بازبینی صحیح تعارضات زناشویی و تلاش در جهت حل و فصل نمودن آن باز می دارد. ادامه مسیر زناشویی بعد از تجربه تلخ خیانت بدون بررسی موشکافانه مشکلات، اختلاف نظر ها و تعارضات موجود در جلسات مشاوره خیانت امکان‌پذیر نخواهد بود. در این مرحله زوجین چرایی ازدواج خود را برای یافتن اهداف و برنامه های مشترک مورد سؤال قرار داده و در صورت عدم یافتن پاسخ مناسب ادامه رابطه زناشویی به شکل سالم و کارآمد با چالش جدی مواجه می شود. به منظور طی کردن اصولی و صحیح مراحل فوق به گونه ای که از آسیب های پنهان در مسیر ایمن بمانید و مدیریت صحیح عواطف خود را فرا بگیرید و بتوانید نه تنها نیاز ها و احساسات خود را مطرح کنید بلکه نیاز های طرف مقابل را نیز در نظر بگیرید حتما از یک زوج درمانگر کمک بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
4.3/5 - (9 امتیاز)

2 پاسخ

    1. پس از افشای پیمان شکنی همسر شما دو وظیفه مهم دارید:
      ۱) راهی برای غلبه بر آشفتگی های هیجانی خود بیابید.
      ۲) بی آنکه اوضاع را خراب کنید و اجازه دهید شیرازه زندگیتان از هم بپاشد قبل از هر گونه تصمیمی مبنی بر بازسازی رابطه یا ترک آن با همسرتان امور زندگی را در شرایط ناخوشایند پیش آمده به صورت موقت مدیریت کنید و اجازه نابسامان شدن بیشتر شرایط را فراهم نکنید.حتما به یک مشاوره خیانت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری