دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

تصمیم گیری درست در شرایط سخت

تصمیم گیری در شرایط سخت

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

چرا نمی‌تونم تصمیم بگیرم؟ چطور باید درست انتخاب کنم؟

تعداد زیادی از افرادی که به ما مراجعه میکنند شکایت اصلی شون اینه که نمیتونیم تصمیم بگیریم …. نمی‌دونم با این فرد ازدواج کنم یا نه؟ نمی‌دونم طلاق بگیرم یا نه؟ مهاجرت کنم یا نه؟ این دو دلی و بلاتکلیفی می‌تونه ناخوشایند باشه و به نظر میرسه در این شرایط ما خیلی انرژی و وقت مون رو هدر میدیم.
این ناتوانی در تصمیم گیری در بلند مدت زمینه خود سرزنشگری رو در ما فعال می‌کنه…. در واقع مدام از خودمون میپرسیم من چه مشکلی دارم که نمی‌تونم تصمیم درست و به موقعی بگیرم؟ چرا برای هر تصمیم و انتخابی باید اینقدر عذاب بکشم ؟ مشکل کجاست؟ بذارید خیالتون رو راحت کنم شما هیچ مشکلی ندارید. در واقع شما هنوز به ذات انتخاب و تصمیم گیری واقف نشدید و دنبال یک ضمانت یا گارانتی برای درست بودن صددرصدی تصمیم تون هستید غافل از اینکه ذات انتخاب یعنی رضایت دادن به داشتن یک انتخاب به بهای از دست دادن سایر انتخاب ها و این دقیقا همون مفهومیه که در علم اقتصاد با عنوان «هزینه فرصت» ازش یاد می کنند.
از طرف دیگه وقتی دارید یک تصمیم بزرگی میگیرید مثل غذایی که باید با گذر زمان جا بیفته این تصمیم و انتخاب شما در هر زمینه ای هم نیاز به زمان داره تا ذهنتون با این شرایط تطابق پیدا کنه . دودلی و بلاتکلیفی یک حالت ذهنی ناخوشایند و عادیه که هر انسانی این وضعیت رو به کرات در طول زندگیش تجربه می‌کنه ولی مسأله اصلی اینه که شما این حالت ذهنی رو نمی پذیرید و این شرایط رو به عنوان یک نقص یا اشتباه برای خودتون تعریف می کنید، به عبارتی وقتی دودلی رو قبل از نهایی شدن تصمیم و انتخاب تون تجربه می‌کنید شروع میکنید به سرزنش کردن خودتون که من نباید اینطور باشم و خود گویی های منفی بر علیه خودتون رو شروع می کنید. قدم اول در چنین وضعیتی همدلی با خودتون هست برای خودتون قائل به حق اشتباه باشید.

اقتضای شرایطی که درش قرار گرفتید و ذات بلاتکلیفی در تصمیم گیری رو بشناسید و دست از سر خودتون بردارید ….این تصمیم گیری کار بزرگیه و شما نیاز به فضای امن روانی برای اتخاذ یک انتخاب درست و مناسب دارید. وقتی به این آگاهی و پذیرش برسید که دودلی در ماهیت انتخاب همیشه نهفته است و شما حق اشتباه کردن دارید بیشتر و بهتر میتونید با خودتون همدلی کنید و بهتر و محکم تر در مقابل والد انتقادگر و مقایسه گر درونتون بایستید. در چنین مواقعی می توانید از تکنیک های ذهن آگاهی نیز استفاده کنید.

6 دلیلی که تصمیم گیری را سخت می کنند!

۱) کمال طلبی
 ما تمایلی به شروع و تمام کردن کارها نداریم زیرا فکر می کنید ممکن است به اهداف بلند خود به طور تمام و کمال دست نیابیم. بنابراین ممکن است توجیهاتی برای عملکرد ناقص خود پیدا کنیم تا دچار محکوم کردن خود نشویم و بدین ترتیب تصمیم‌گیری را که خود فرایندی سخت است بیش از پیش پیچیده نماییم.
۲) خیال بافی
ما به ابهام و عدم واقعیت گرایش داریم. افکار بلند و واهی تبدیل به اهداف  دست یافتنی نمی‌شوند. از خیال پردازی برای فرار از الگوی یکنواخت و در ظاهر غیر قابل تغییر زندگی خود استفاده می‌کنیم.
۳)نگرانی
می‌ترسیم اوضاع بد  شود و مشکلات ما را مستاصل کنند،بنابراین ریسک نمی کنیم یا دست به هیچ تغییری نمی زنیم و به توانایی خود در تصمیم یا تحمل ناراحتی اعتمادی نداریم.
۴) بحران سازی
میگوییم تا ثانیه های آخر،نمی توانیم اشتیاقی داشته باشیم و یا می گوییم فقط در ثانیه های آخر می توانیم به بهترین نحو عمل کنیم و به بدین ترتیب دوست داریم از خود شجاعت نشان دهیم. هیجان باعث افزایش ترشح آدرنالین می‌شود. معمولاً امیدواریم کاری که باید انجام دهیم، به طور معجزه آسایی رفع شود یا کسی پیدا شود و به ما کمک کند یا خودش آن را انجام دهد.
۵) پرخاشگری
 نسبت به پیشنهادها یا دستورات دیگران حالتی تهاجمی و مشاجره آمیز دازیرا فکر می‌کنیم به ما دیکته می‌شود یا دیگران می کوشند بر ما تسلط پیدا کنند،حالتی غیر فعال و پرخاشگر داریم.
۶) پرکاری
مدام کار می‌کنیم و برای خود کار می تراشیم اما آن مسائل مهمی که باید به آنها پرداخت شودرا انجام می‌دهیم برای مثال تصمیم گیری در مورد اینکه اهداف و ارزشهای اصلی ما در زندگی کدامند نمی‌توانیم نه بگوییم و کار را به دیگران واگذار کنیم.

و در ادامه چند توصیه ای خواهم داشت که می‌تونه کمک کننده و موثر باشه :

1. وقتی در مورد انتخابی بلاتکلیف هستید بسیار وسوسه انگیز خواهد بود که شخص دیگری به شما بگه چه کاری انجام بدید یا انجام ندید اما همیشه در نظر داشته باشید که در بهترین حالت دیگران از دیدگاه خودشون به موضوع شما نگاه میکنند و توصیه های آنها علی رغم دلسوزی و نگرانی هاشون برای شما احتمالا کارایی نخواهد داشت . مسئولیت انتخاب و تصمیم شما در هر شرایطی به عهده خود شما خواهد بود

2. برای خودتان فضا و زمان مناسب در نظر بگیرید : گاها با وجودی که شما برای اجرای تصمیماتتون آماده هستید اما باید اجازه دهید تا زمان مناسب برای آماده شدن و مساعد بودن شرایط بیرونی هم مهیا بشه

3. در نهایت پیامدهای تصمیم تون رو فاجعه سازی نکنید . اگر بنا به هر دلیلی تصمیم تون به شکلی که مورد نظر شما بود پیش نرفت مطمئنا تجربه ارزشمندی براتون به ارمغان میاره که به مراتب بسیار ارزشمند تر از عدم تصمیم گیری و منفعل بودنه و به طور حتم انتخاب ها و تصمیمات بعدی تون با آگاهی و پختگی بیشتری همراه خواهد بود .
از تصمیم گیری دوباره نترس
چون این بار از ابتدا شروع نمیکنی
بلکه از تجربه ات شروع میکنی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری