دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

توصیه های بهداشتی زناشویی

توصیه های بهداشتی زناشویی

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

سلامت جنسی و بهداشت جنسی یکی از مهم ترین نکاتی است که بسیاری از زوجین توجهی به آن نمی کنند. رعایت نکردن این نکات باعث می شود سلامت زوجین به خطر جدی بیفتد. در این مقاله قصد دارم به توصیه های بهداشتی زناشویی بپردازم.

1) اولین گام در حفظ سلامت جنسی توجه به سلامت فیزیولوژیک است بالاخص تعادل هورمون ها و ویتامین ها و سلامت ارگان های جنسی، پس چکاپ سالیانه عمومی توصیه می شود. همچنین حداقل دو سال یکبار خانمها به متخصص زنان و آقایان به اورولوژیست مراجعه کنند. بهداشت جنسی لازمه سلامت جنسی است.
۲) چنانچه تغییری در پاسخ و عملکرد جنسی تان ( میل, برانگیختگی, ارگاسم) ایجاد شد نادیده نگیرید و ابتدا سلامت جسمی خود را با مراجعه به متخصص بررسی کنید. چنانچه مشکل جسمی نبود حتماً مشکل روانشناختی است پس حتماً به سکس تراپیست و مشاوره زناشویی مراجعه کنید.
۳) به سلامت جنسی همسرتان به اندازه خودتان اهمیت دهید, زیرا رابطه جنسی یک فرآیند دو طرفه است و شما در قبال عملکرد و سلامت جنسی همسرتان هم مسئول هستید پس همراه خوبی باشید.
۴) چند وقت یکبار با همسرتان درباره علایق و خواسته ها یا تمایلات جنسی تان صحبت کنید یا اگر برایتان دشوار است برای یکدیگر بنویسید.
۵) چنانچه متوجه تمایلات غیرعادی در خود یا همسرتان شدید به جای اصرار بر درستی و اجرای آن با همسرتان توافق کرده و در صورت عدم توافق برای حل مسئله از سکس تراپیست کمک بگیرید.
۶) در کارگاه های آموزشی جنسی با همسرتان شرکت کنید تا تنوع و کیفیت رابطه تان را ارتقا دهید.

توصیه های بهداشتی زناشویی
۷) برای ارتقاء کیفیت زندگی جنسی تان در مورد مسائل زناشویی با مطالعه ی کتاب ، آگاهی خود را افزایش دهید . لازمه رابطه جنسی خوب شناخته آناتومی بدن و روحیات زنان و مردان است. به جای کسب دانش از صفحات غیر علمی و روانشناسی زرد از منابع معتبر استفاده کنید.
۸) همیشه به خصوص بعد از بچه دار شدن به فضای شخصی خود و همسرتان اهمیت دهید. داشتن خلوت شخصی برای سلامت جنسی ضروری است.
۹) برای پیشگیری از بیماریهای مقاربتی برای بدن خود ارزش قائل شوید و به همسرتان پایبند باشید و از رابطه جنسی محافظت شده استفاده کنید.
۱۰) چنانچه دیدن فیلم پورن و خودارضایی را به رابطه زناشویی با همسرتان ترجیح میدهید حتما قبل از اینکه باعث دلسردی همسرتان شوید برای درمان به سکس تراپیست مراجعه کنید.
۱۱) فراموش نکنید یکی از مهمترین عوامل حفظ سلامتی ورزش، یوگا، تغذیه سالم و خواب کافی است.

۱۲) هرگز برای حل مشکلات جنسی خود از راهکارهای آنی مثل مصرف انواع مواد مخدر تریاک، ترامادول ، متادون و مشروبات الکلی استفاده نکنید زیرا شاید کوتاه‌مدت حلال مشکلات باشند اما طولانی مدت منجر به ناتوانی جنسی می‌شوند ۱۳)سعی کنید با توافق با همسرتان سکس منظم را تجربه کنید یعنی حداقل هفته‌ای دو تا سه بار رابطه جنسی  داشته باشید . زیرا پژوهش‌ها نشان می‌دهد سکس منظم برای سلامت بدن بالاخص ارگان‌های جنسی و تولید مثلی بسیار مفید است و احتمال بروز اکثر سرطان های مرتبط و بیماری‌های جسمی و روحی را کاهش می دهد.
۱۴) در دوران بارداری مگر در زمانی که پزشک متخصص زنان و زایمان برای سلامت مادر یا کودک منع پزشکی اعلام کرده است رابطه جنسی را متوقف نکنید. از پوزیشن های مناسب بارداری یا معاشقه سطحی بهره ببرید و اجازه ندهید باورهای ناکارآمد در مورد در دوران بارداری در صمیمیت فیزیکی و جنسی تان اختلال ایجاد کند.
۱۵) بر سر مکان, زمان, دفعات انواع و پوزیشن ها  قبل از رابطه قبل از رابطه جنسی توافق کنید زیرا مهم ترین اصل در رضایت جنسی رضایت دو طرف است که نهایتاً منجر به سکس منظم می‌شود.
۱۶) برای آموزش جنسی هرگز از فیلم های پورن( مستهجن) استفاده نکنید زیرا مثل تمام فیلم های دیگر فقط نمایش و به دور از واقعیت هستند و باعث ایجاد توقعات و باورهای غلط در مورد رابطه, عملکرد و اندام خودتان و همسرتان می شوند.
۱۷) تعارضات زناشویی شدید آسیب جدی به کیفیت و کمیت رابطه جنسی وارد می کند پس در چنین شرایطی قبل از اینکه سلامت جنسی تان به خطر بیفتد حتماً به زوج درمانگر مراجعه کنید.
۱۸) چنانچه اضطراب, افسردگی وسواس و هر نوع مشکل روحی پیدا کردید که بیش از سه ماه طول کشید حتماً با روانپزشک و مشاور مشورت کنید زیرا سلامت جنسی شما را به خطر می‌اندازد.
۱۹) درباره فرزندآوری با همسرتان توافق کنید چنانچه فعلا قصد  بارداری ندارید درباره شیوه های پیشگیری از بارداری با هم موافقت کنید زیرا اضطراب بارداری عملکرد و لذت جنسی را مختل می‌کند.

۲۰) برای روابط خود قبل از ازدواج چارچوب و استاندارد مشخصی بر اساس عقاید خانوادگی ،فرهنگی، مذهبی و ارتباطی خود داشته باشید و طبق قواعد خود، وارد رابطه شوید و اجازه ندهید کسی عقایدش را به شما تحمیل کند.  زیرا نهایتاً از اینکه بر خلاف قواعد خود عمل کرده اید پشیمان می‌شوید.
۲۱) امروزه بیماری های مقاربتی به خصوص بیماری های پوستی مقاربتی مثل زگیل و تبخال تناسلی از طریق رابطه سطحی نیز منتقل می‌شوند شیوع چشمگیری پیدا کرده‌اند . از هرگونه ارتباط فیزیکی با افراد مشکوک و دارای رفتارهای جنسی پرخطر خودداری نمایید. زیرا انتقال بیماری های پوستی در روابط سطحی و محافظت نشده رخ می‌دهد.
۲۲) قبل از ازدواج برای اطمینان از سلامت جسمی خود و همسرتان از او بخواهید هر دو اقدام به آزمایش‌ بیماری های مقاربتی( ایدز ، هپاتیت ،HPV و ….) قبل از رسمی شدن رابطه نمایید و با اطمینان از سلامت جسمی اولین رابطه جنسی خود را داشته باشید‌.
۲۳) با هدف مدیریت منطقی میل جنسی بدون سرکوب غریزه ،سعی کنید ابعاد زندگی خود را گسترش دهید. سرگرمی، تفریحات هیجانی و ورزش را با هدف تخلیه هیجانی جزو برنامه زندگی خود قرار دهید.
۲۴) چنانچه حس منفی نسبت به رابطه جنسی دارید یا احساس ترس و اضطراب جنسی میکنید حتماً قبل از ازدواج یا حتی خواستگاری مشکل خود را با مراجعه به روانشناس یا سکسولوژیست رفع نمایید.
۲۵) چنانچه تجارب آسیب‌های جنسی مثل سابقه سوء استفاده جنسی در دوران کودکی و بزرگسالی دارید با هدف پیشگیری از اختلالات جنسی بعد از ازدواج و یا عدم  تأثیر منفی بر تصمیم گیری در مورد انتخاب همسر حتماً قبل از ازدواج یا حتی در دوران آشنایی برای درمان اقدام کنید.
۲۶) اگر رفتارهای پرخطر جنسی دارید و توان کنترل هیجانات خود را ندارید، حتما به روانپزشک یا مشاور مراجعه نمایید. زیرا گاهی تاوان رفتارهای پرخطر جنسی هم در بعد جسمی و هم در بعد روانی جبران‌ناپذیر است.
۲۷) در انتخاب همسر به جذابیت جنسی به اندازه سایر معیارها توجه کنید و به امید ایجاد جذابیت در آینده ازدواج نکنید.
۲۸) قبل از ازدواج اطلاعات و دانش جنسی خود را با مطالعه کتاب‌های علمی و شرکت در کارگاه های آموزش جنسی عمومی افزایش دهید.
۲۹) چنانچه مبتلا به خودارضایی وسواس گونه شده اید یعنی در هفته چندین بار خود ارضایی دارید، در حدی که عملکرد شغلی، تحصیلی و اجتماعی شما را مختل کرده است و به شکل وسواس گونه  حتی گاهی بدون احساس  نیاز جنسی به شکل متوالی به این عمل اقدام می‌کنید حتماً برای درمان به مشاور مراجعه نمایید. زیرا تأثیر مخربی بر آینده زناشویی شما خواهد داشت. در آقایان انزال زودرس و در خانمها انورگاسمی و بی میلی جنسی به همسر را در پی خواهد داشت.
۳۰)حتماً در فرایند آشنایی پیش از ازدواج در آخرین مراحل قبل از رسمی شدن رابطه اقدام به گفتگوی دقیقی پیرامون عقاید و تمایلات جنسی یکدیگر نمایید. در این شرایط بهتر است از مشاور کمک بگیرید زیرا اطلاعات دقیق تر و علمی تری کسب خواهید کرد.

سخن پایانی

آخرین سخن خود را به عنوان یک موجودی که دارای نیاز جنسی است بپذیرید و به  نیازتان احترام گذاشته و به حد متعادل در چارچوب مورد قبول خود و همسرتان به آن توجه کرده و نیازتان را برآورده سازید. رعایت این توصیه های بهداشتی زناشویی به شما کمک بسیاری می کند تا بتوانید این امور را بهتر مدیریت کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
3/5 - (21 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری