دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

رفتار صحیح با نوجوان

رفتار صحیح با نوجوان

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

 

رفتار صحیح با نوجوان یکی از سوالات رایج در میان پدر و مادرانی است که با فرزند خود در سن نوجوانی مشکلات زیادی دارند. مهم است که بدانید که نحوه رفتار در بزرگسالی، ارتباط مستقیمی با رقتاری است که با افراد در سن نوجوانی شده‌است. به عبارت دیگر بسیاری از رفتارهای بد و نامناسب در سنین بزرگسالی، نشئت گرفته از رفتاری است که والدین با آنها در نوجوانی داشته‌اند. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم روش رفتار درست با نوجوانان، چه پسر و چه دختر را به شما آموزش دهیم. همراه ما باشید.

رفتار صحیح با نوجوان پسر

رفتار صحیح با نوجوان پسر
  • مسئولیت پذیری، یکی از مهمترین خواسته‌های جامعه از افراد است. به همین خاطر، نحوه برخورد با نوجوان، خصوصاً نوجوان پسر باید به گونه ای باشد که وی برای مسئولیت پذیری در زندگی آینده، آمادگی کامل داشته باشد. به همین خاطر یکی از مواردی که در رابطه با رفتار صحیح با نوجوان پسر به والدین توصیه می‌شود، تشخصیص برخی از مسئولیت‌های خاص، هرچند کوچک به نوجوان پسر در خانه است.
  • غرور در پسران در سن نوجوانی، بیشتر از هر سن دیگری نمود پیدا می‌کند؛ بنابراین، در صورتی که قصد دارید همیشه با فرزند خود یک رابطه دوستانه داشته باشید، از برخوردهایی که موجب شکستن غرور وی در جمع می‌شود، خودداری کنید.
  • رفاقت با افراد اشتباه، یکی از رایج‌ترین اتفاقاتی است که در این سن برای نوجوان اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه این مسئله تقریباً غیرقابل اجتناب است، پس بهتر است به جای رفتارهای تهاجمی و تنبیه و دعوا، به دنبال رفتار صحیح با نوجوان پسر باشید! به همین خاطر به والدین پیشنهاد و البته توصیه می‌شود که به جای سؤال و جواب‌های متعدد، با برگزاری چند دورهمی، شناخت بهتری نسبت به دوستان فرزندشان پیدا کنند.
  • با توجه به اینکه بخش اعظمی از هزینه‌های زندگی در آینده به عهده یک مرد است، باید از سن نوجوانی پس‌انداز و خرج به موقع به وی آموخته شود؛ بنابراین از نوجوانی با ماهیانه مشخصی که برای وی مقرر می‌کنید، نحوه پس‌انداز و خرج کردن را به او بیاموزید.

رفتار صحیح با نوجوان دختر

رفتار صحیح با نوجوان دختر

  • اولین و مهمترین موردی که در رابطه با رفتار صحیح با نوجوان دختر باید به آن اشاره کرد، برقراری یک رابطه عاطفی با نوجوان دختر است. هرچه که یک دختر محبت و توجه بیشتری دریافت کند، احتمال اینکه وی به محبت فردی بیرون از خانه نیاز پیدا کند، کمتر می‌شود.
  • سعی کنید با آرامش در رابطه با امور مختلف با دخترتان صحبت کنید. دختران به‌طور معمول نسبت به پسران روحیه حساس تری دارند. اگر که شما نتوانید رابطه ای دوستانه با فرزند خود برقرار کنید، احتمال اینکه فرزندتان برای حل مشکلات خود به فرد دیگری مراجعه کند، افزایش پیدا می‌کند. یا در حالت دیگر، حرف‌هایش را در دل خود نگهداشته و احساس غم وجودش را فرا بگیرد.
  • صحبت در مورد روابط جنسی، یکی از مسائلی است که توسط بسیاری از والدین نادیده گرفته می‌شود. اگر نمی‌خواهید فرزندتان در یک شرایط نامناسب با افراد اشتباهی قرار گیرد، حتماً اطلاعات لازم در مورد رابطه جنسی را در اختیارش قرار دهید. به او بیاموزید که برای جلب نظر و علاقه هیچ‌کس، نیازی به در اختیار گذاشتن تنش نیست.
  • انتقاد از وی و مقایسه او با دیگران، خصوصاً در جمع یکی از بدترین ضربه‌هایی است که به روحیه دختر وارد می‌شود. حتی اگر به نظر شما رفتار دخترتان اشتباه است، به هیچ وجه در جمع با او رفتار بدی نکنید. بهتر است به صورت خصوصی با وی صحبت کرده و با ذکر مثال دلیل رفتار اشتباهش را به او متذکر شوید.

دکتر ترانه موذنی

برای دریافت وقت مشاوره در مورد نوجوانان می توانید از طریق تلفن همراه 09917064607 تماس بگیرید.

رایج‌ترین اشتباهاتی که والدین در برخورد با نوجوان مرتکب می‌شوند

1- فرقی نمی‌کند که فرزند شما دختر است یا پسر، به هیچ عنوان نباید او را مجبور به انجام کاری کنید که علاقه ای به آن ندارد. گاهی اوقات والدین می‌خواهند آنچه که خود به هر دلیلی قادر به انجامش نبوده یا به آن نرسیده‌اند را برای فرزندانشان محقق کنند. اما در بیشتر موارد، علاقه فرزند با والدین یکی نیست، همین مسئله موجب دور شدن اعضای خانواده از هم می‌شود.

2- در سنین نوجوانی، نوجوان تمایل دارد که با وی مشابه با یک فرد بزرگسال رفتار شود. در حالی که بسیاری از والدین به اشتباه با آنها همچنان هم شبیه به کودکان رفتار می‌کنند. این رفتار اشتباه برای نوجوانان به منزله یک توهین بزرگ در نظر گرفته می‌شود.

3- اعتماد به نوجوان، یکی از مهمترین مواردی است که در خصوص رفتار صحیح با نوجوان باید در نظر داشت که متأسفانه بسیاری از والدین از اهمیت این مورد غافل هستند. همه افراد ممکن است گاهی دچار اشتباه شده و مسیر غلطی را طی کنند. چیزی که به احتمال زیاد خود ما هم در نوجوانی تجربه کرده‌ایم؛ بنابراین اجتناب از اشتباه، امری غیرممکن است در حالی که راهنمایی و همراهی با نوجوان امری ضروری است؛ بنابراین به جای آنکه وی را مدام از انجام کاری منع کنید، بهتر است که دلیل وی را برای انجام کار پرسیده و سعی کنید در طول مسیر همراهی اش کنید.

 

5 نکته طلایی در ارتباط با نوجوانان

۱) با نوجوان تان رفتار دوستانه و رفیق مابانه داشته باشید اما با او دوست نباشید. یعنی بنا بر آن است که نوجوان با شما دوست باشد ولی شما او را به عنوان دوست و محرم اسرار خود انتخاب نکنید. با نوجوان تان رفیق باشید. رفتاری توام با همدلی و اقتدار داشته باشید.اما با او درد و دل نکنید. از مشکلات یا اختلافات و تعارض هایی که با همسرتان دارید با او گفتگو نکنید .
۲) نکته بسیار مهم که در ارتباط با فرزند نوجوان تان هر روز باید انجام دهید گوش دادن فعال است. وقتی نوجوان حرف میزند با جان دل به او گوش دهید و نشان دهید که حرف او برای شما اهمیت دارد و متوجه منظور او شده اید. در حین گوش دادن فعال جملات و کلمات نوجوان را به زبان و جملات خودتان بازگو کنید . با این کار نوجوان متوجه می شود حرفش را به درستی متوجه شده‌اید و علاقه مند به گوش دادن هستید. در گوش کردن فعال ابتدا اجازه دهید که نوجوان حرفش را بزند وسط حرفش نپرید.کاملاً روی صحبت کردنش متمرکز شوید. حتماً ارتباط چشمی برقرار کنید و با تکان دادن سر و گفتن جملات تاکیدی، انعکاس احساس و محتوا به نوجوان تان داشته باشید. با بازگو کردن خلاصه حرف‌های او نشان می دهید که مشتاق  گوش دادن به حرف‌هایش هستید.
۳) با نوجوان تان برخورد رفتاری داشته باشید نه برخورد شخصیتی. برخورد رفتاری و شخصیتی چه فرقی باهم دارند؟ در برخورد شخصیتی وقتی نوجوان به طور مثال درس نمی خواند اگر به او بگویید چقدر تنبل و بی مسئولیتی در واقع با او برخورد شخصیتی کرده اید و نوجوان را زیر سوال برده اید.  اما در برخورد رفتاری بعد از مدت کوتاهی که درس نخواندن تکرار شد به او می‌گویید مدتی است که وقت کمتری برای درسهایت می‌گذاری فکر می کنی بتونی خودت رو برسونی و جبران کنی؟
۴)انتظارات خود را از فرزندتان مشخص و آن را به شیوه ای بیان کنید که به خوبی برایشان قابل درک باشد. پیامدهای ناشی از رعایت نکردن محدودیت‌ها را به نوجوان بیان کنید.  اعطای پاداش وقتی که بخشی از کارش را با موفقیت انجام داده را فراموش نکنید .
۵) حتماً در امور مربوط به نوجوان به خودش مسئولیت بدهید و نظارت شما بر رفت و آمد و کارهایش غیر مستقیم و نامحسوس باشد. از جملات دستوری و امری بپرهیزید.کارهایی را که می خواهید به صورت پیشنهاد مطرح نمایید و این پیشنهادات همراه با دلیل باشند.
والدین لازم است با افزایش آگاهی به نوجوان کمک کنند تا از این مرحله حساس به سلامت گذر نمایند و بتوانند به نحو مطلوب هویت‌یابی کنند و خود را برای پذیرش نقش‌های آینده آماده نمایند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
4.2/5 - (16 امتیاز)

6 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر. بسیار نکات عالی ای بود متاسفانه ما پدر و مادر ها نمی دونیم چطور با فرزندانمون رفتار کنیم

  2. ممنون از مقاله خوبتون. بنده هر روز دارم سعی میکنم که یاد بگیرم چطور با بچه هام رفتار کنم چون این مسئله بسیار حیاتیه

  3. دقیقا زدین تو خال. وقتی والدین بلد نیستن چطور با بچه ها رفتار کنن چطور انتظار داریم اون ها به بهترین شکل ممکن تربیت بشن و طبق میل ما بزرگ بشن؟!
    بخاطر همین باید این نکات رو بدونیم تا بتونیم بهترین رفتار رو با نوجوان ها داشته باشیم و بچه هامون رو تربیت کنیم. عالی بود خانم دکتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری