دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

روانشناسی خیانت مرد به زن

روانشناسی خیانت مرد به زن

علت خیانت مردان در مراحل مختلف زندگی زناشویی 

خیانت در پنج سال اول به سبب عدم علاقه به همسر در سال های اولیه است. در واقع ازدواجی که مرد نسبت به همسر خود علاقه ای نداشته و از روی اجبار تن به ازدواج داده است یا در طول زمان اشتیاق جنسی لازم را در همسر خود نمی بیند و برای تامین نیاز جنسی خود در رابطه زناشویی با مشکلات متعددی روبه رو می شود. البته هیچ کدام از این دلایل نمی تواند خیانت را توجیه کند. چون همیشه برای حل و فصل نمودن اصولی مشکلات راه حل های بهنجار و مناسبی وجود دارد که می توان از راهکارهای سالم و بالغانه ای برای مدیریت تعارض های زناشویی استفاده نمود. پنج سال دوم و سوم زندگی به سبب تنوع طلبی، بعد از تولد اولین فرزند و بی توجهی همسر، دوره دوم برقراری ارتباط فرازناشویی در مردان است. در این دوران زندگی به لحاظ تنوع طلبی و عدم تمکین زن به ایفای نقش زناشویی نوع دیگری از خیانت در زندگی مطرح می شود. متأسفانه در پنج سال دوم و سوم شاهد خیانت و پیمان شکنی بعضی از مردان نسبت به همسرانشان صرفا به دلیل بی مسئولیتی نسبت به رابطه و خانواده شان هستیم.

آیا مردان به لحاظ روانشناختی گرایش بیشتری به خیانت دارند؟ 

پروفسور جامعه شناسی دانشگاه ویرجینا، دکتر «استیون ناک» (Steven Nock) این گرایش را  تأیید می کند. او ازدواج بیش از ۶۰۰۰ مرد از سال ۱۹۷۹ تا امروز را دنبال کرده است. ناک می گوید: «در روزگاری که لازم بود دلیلی برای جدایی ارائه کنیم، این رایج ترین دلیل بود. وقتی پای خیانت همسر در میان باشد، معمولا گناه مردها بیشتر است. درعین حال، جامعه در برابر رفتار غلط مردها مدارای بیشتری نشان می دهد». متأسفانه باور های اشتباهی وجود دارد مثل این که مردی که خیانت می کند مرد است دیگر. عقلش را از دست داده یا همسرش رسیدگی لازم را برای او نداشته است! به گفته «مارک اپستین» (Mark Epstein) روان پزشک و نویسنده کتاب «پذیرش اشتیاق، شهوت برای زندگی»، خیانت در مرد ها و زن ها متفاوت است. این مسئله برای مردها بیشتر شبیه تغییر ذائقه است. آن ها راحت تر از شریک عاطفی شان می گذرند.

در حالی که خیانت زیان آورترین عمل در یک ارتباط عاطفی است که نه تنها منجر به آسیب روحی غیرقابل جبران به طرفین می شود، بلکه اعتماد و اطمینان زوجی که مورد خیانت قرار گرفته شده را نیز به شدت دچار تزلزل کرده و باورهای فرد را به طور بنیادی زیر سؤال می برد. در هر صورت خیانت همسران یک امر پیچیده و در عین حال دو جانبه محسوب می شود که زوجین در این مورد نقش متقابل دارند و هرگز نباید نقش خودشان را ناچیز قلمداد نمایند. عواملی مانند انواع اختلالات شخصیتی ، عدم برخورداری از مهارت های ارتباطی، بی توجهی عاطفی، عدم رضایت جنسی و مشکلات متعدد در روابط بین فردی زمینه ساز اضطراب و خیانت محسوب می شود. خیانت می تواند به دو شکل  عاطفی یا جنسی باشد. تحقیقات نشان داده است که زن ها معمولا دچار خیانت عاطفی و مردان مرتکب خیانت جنسی می شوند. 

نشانه های خیانت مردان

  • بی تفاوتی مردان نسبت به امور خانواده و وظایف زوجی
  • کاهش توان و میل جنسی 
  • مخفی کاری و دروغگویی های متعدد
  • فرار کردن از محیط خانه
  • محبت کردن بیش از حد یا فاصله گرفتن از همسر و مسافرت های طولانی
  • دعوا، پرخاشگری، بهانه تراشی 
  • رسیدگی بیش از اندازه به ظاهر
  • بیماری های مقاربتی 
  • فراموش کاری
  • معاشرت با دوستان صمیمی خیانت کار 

تحقیقات نشان داده است که جذابیت ظاهری و جنسی تأثیر کمی بر خیانت مردان دارد. ٪۸۸ درصد مردانی که خیانت می کنند زن انتخابی شان برای خیانت، جذابیت ظاهری کمتری از همسرشان داشته است، در واقع داشتن نارضایتی هیجانی و تامین نیاز های روانشناختی از جمله مورد توجه و تأیید جنس مخالف بودن، درک شدن، دیده شدن در جمع، مورد تحسین و تمجید قرار گرفتن از جمله مواردی بوده‌ است که می تواند زمینه ساز خیانت در مردان باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
4.9/5 - (312 امتیاز)

2 پاسخ

  1. شوهرم پسورد گوشیش رو عوض کرده و همش سرش تو گوشیه و گوشیش رو از خودش جدا نمی کنه ،میتونه از نشانه های خیانت باشه؟

    1. علائم و نشانه های خیانت در رابطه که در مقاله آیا خیانت قابل بخشش است؟
      در آن اشاره می شود نمی‌تواند همیشه و همه جا به معنای خیانت باشد اما می‌تواند به نوعی هشدار برای وقوع خیانت محسوب شود. به عبارتی این رفتارها به شما اخطار می دهند که رابطه تان دچار مشکل شده و بهتر است برای رفع آن اقدامی انجام دهید. در واقع به این معنا نیست که لزوماً همسر شما با انجام این رفتار ها به شما خیانت کرده اما حتماً به این معنا است که برای بهبود رابطه تان باید اقدام به موقع و مفید انجام دهید و بهتر است از یک روانشناس یا زوج درمانگر کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری