دکتر ترانه موذنی

چه زمانی باید سراغ مشاوره کودک و نوجوان بریم؟

اگر فرزند دارید باید سراغ یک مشاور کودک و نوجوان بروید! استفاده از خدمات مشاوره کودک و نوجوان و صحبت با مشاور فعال در این زمینه نیاز به فکر کردن و تصمیم گرفتن نیست. همین که شما یک فرزند دارید کافیست تا واردار شوید برای پیدا کردن یک مشاور کودک خوب تلاش کنید.

در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را ارائه کنیم تا دلیل این همه تاکیدمان بر انتخاب مشاور کودک و نوجوان را توضیح دهیم.

چرا مشاوره کودکان و نوجوانان مهم است؟

مشاوره کودک و نوجوان

بسیاری از والدین فکر می کنند که حتما باید یک مشکل بزرگ روی پشیانی فرزند دلبندشان نوشته شود تا آن ها را نزد یک مشاور کودک ببرند! به طور مثال این مشکل می تواند بیماری لاعلاج، افسردگی یا بیکاری باشد!! نه لطفا این طرز فکرتان را کنار بگذارید.

مسائل خیلی ساده که حتی یک مشکل هم نیستند، دلیل کافی برای مراجعه به مشاور محسوب می شوند. شاید از نگاه شما مسائلی مانند اعتماد به نفس داشتن یک امر ساده و طبیعی است که خودتان هم می توانید آن را به کودکتان یاد بدهید و اصلا نیازی نیست به مشاور مراجعه کنید، اما حقیقت این است که این طرز فکرهای قدیمی اول به خودتان سپس به فرزندتان آسیب می رساند.

مسائل در دنیای کودکان و نوجوانان به اندازه ای که باید بزرگ باشد، بزرگ است! حتی اگر برای شما خیلی جزئی و پیش پا افتاده باشد.

این کودکان و نوجوانان هستند که با آن مسائل به صورت مستقیم یا غیر مستقیم درگیری دارند! پس شما نباید برای آن ها تصمیم بگیرید.

مشاوره کودک و نوجوان، فرصتی برای پیدا کردن مشکلاتی که از چشمتان دور مانده!

قطعا هیچ پدر و مادری دوست ندارد بچه ی نازنینش دچار مشکلات و اذیت و آزار شود اما بسیاری از پدرمادر ها خود با ناآگاهی، بچه هایشان را اذیت می کنند. گاهی اوقات دیدن رفتارها و احساسات متفاوت فرزندان برای پدر مادر ها عادی است زیرا فکر می کنند همه ی بچه ها باید این دوران را بگذرانند.

مشاوره کودکان، فرصت بسیار مناسبی است تا مطمئن شوید همه چیز در دنیای فرزند شما به خوبی پیش می رود. لطفا تعصب های بی جا و افکار قدیمی را کنار بگذارید. فرزند نوجوان شما در سنین حساس، بسیار آسیب پذیر خواهد بود. هر چقدر بخواهید خودتان را لارج نشان بدهید و دوست نزدیکی برای فرزندتان باشید، باز هم نیاز به ایجاد یک حاشیه امن برای فرزند نوجوانتان وجود دارد.

انواع مشاوره نوجوانان

مشاوره نوجوانان بهترین فرصتی است که می توانید در اختیار فرزندتان قرار دهید. در حال حاضر روش های بسیاری وجود دارد که می توانید این فرصت را فراهم کنید. مشاوره نوجوانان حضوری بهترین نوع مشاوره است اما اگر به هر دلیلی با این روش موافق نیستید می توانید مشاوره نوجوانان تلفنی و یا مشاوره نوجوانان آنلاین را امتحان کنید.

چطور بهترین روش مشاوره برای کودکان و نوجوانان را پیدا کنیم؟

مشاوره کودکان تلفنی شاید انتخاب خوبی نباشد. گاهی ممکن است لازم باشد کودک با مشاور صحبتی داشته باشد. شاید در شرایطی کودکان نتوانند مانند افراد بزرگسال خیلی خوب از پشت تلفن ارتباط برقرار کنند.
به همین دلیل روند مشاوره کودکان می تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات شما به عنوان والدین این فرصت را در اختیار فرزندان قرار می دهید تا از صحبت های یک مشاور کودک خوب بهره مند شوند و گاهی اوقات نیز خودتان باید به دنبال بهترین مشاور کودک باشید تا جلساتی را با یکدیگر بگذارید.

پیدا کردن بهترین روش مشاوره نوجوانان کار خیلی سختی به نظر نمی رسد. چیزی که خیلی اهمیت دارد این است که دیدگاه فرزندتان را نسبت به مشاوره بد نکنید.

مشاوره کودکان آنلاین و مشاوره کودکان حضوری رایج ترین روش است اما نکته ای که وجود دارد این است که در کل نباید حس کنترل شدن به فرزندتان القا شود. گاهی اوقات یک کتاب در مورد روانشناسی کودک و نوجوان می تواند یک مشاور کودک خوب باشد! چیزی که اهمیت دارد، حل کردن مشکل با راه ساده است. پس به دنبال ساده ترین راه برای مشاوره کودک بگردید.

با مشاوره کودک و نوجوانان چه مسائلی حل می شود؟

تقریبا می توان گفت بیشتر چالش های پدر مادرها با فرزندان مربوط به اختلاف دیدگاه و درک نکردن فرزندان است. مشاور کودک به پدر مادر ها اطلاعات لازم و آگاهی مد نظر را ارائه می دهد و نحوه رفتار صحیح با نوجوان را برای والدین توضیح می دهد تا پدر و مادر با توجه به مسائل بیان شده، سعی در حل مشکلات فرزندان داشته باشند. در ادامه به برخی از مسائلی که رایج ترین دلیل مراجعه به مشاور کودک شناخته می شود می پردازیم:

مشاوره کودک و نوجوان
  • لجبازی کودکان با والدین از مواردی است که معمولا خانواده ها نمی توانند به تنهایی از پس آن بربیایند و به همین دلیل به مشاور مراجعه می کنند. البته برخی از پدر مادرها بدون آگاهی اقدام به لجبازی می کنند و احساسات گیر افتاده در فرزندانشان را بیشتر می کنند.
  • دومین موردی که بسیار رایج است، احساسات و ترس های ناشناخته ی نوجوانان است. گاهی اوقات این ترس می تواند در حد ترسیدن از تاریکی اتاق باشد و گاهی اوقات در سنین بالاتر می تواند مربوط به ابهام آینده باشد. در کل ترس های مختلف کودکان از مواردی است که گاهی اوقات توسط پدر مادر شناخته هم نمی شود.
  • تندخویی و عصبانیت فرزندان نیز از دیگر دلایلی است که به شدت پدر مادرها را نگران می کند. البته کودکانی که در فضای متشنج، خانواده ی اعتیاد و دیگر شرایط نه چندان مناسب بزرگ می شوند، بیشتر دچار این دو مسئله می شوند. در نهایت هر دلیلی که باعث فشار عصبی روی کودکان داشته باشد، باید با یک مشاور خوب کودک و نوجوان در میان گذاشته شود. به طور مثال کودکانی که در سنین پایین متوجه مرگ عزیزان خود می شوند، بعد از مدتی به شدت پرخاشگر خواهند شد و نمی توانند با احساسات خود کنار بیایند.

در این مقاله تا حدودی در مورد اهمیت انتخاب مشاور خوب کودک و نوجوان و همچنین مواردی که نیاز است به مشاور مراجعه شود، صبحت کردیم. در صورتی که شما هم تجربه ای در این زمینه دارید یا سوالی برایتان پیش آمده، می توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

Share on telegram
تلگرام
Share on whatsapp
واتس اپ
Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری