دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

چگونه عشق خود را به همسرمان نشان دهیم؟

چگونه عشق خود را به همسر نشان دهیم؟

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

ازدواج خوب یا رابطه خوب به چه معناست؟ چگونه می توانیم میان یک رابطه خوب و با کیفیت و یک رابطه عادی تمایز قائل شویم؟ و اینکه ما چگونه همسر خوبی باشیم؟ در بازنگری ماهیت پیچیده انسان و تاثیرات گوناگون آن بر رابطه، شاید این نوع پرسش ها محلی از اعتبار نداشته باشند. با این وجود، زمانی که یکی از زوجین می خواهد عشق و علاقه خود را به نوعی به طرف مقابل نشان دهند حتماً تحقق این امر در بستر یک رابطه سالم و با تمرکز بر الگوهای تعاملی مثبت صورت خواهد گرفت‌. به همین دلیل زمانی که از نحوه ابراز علاقه زوجین سوال می شود نکته مهم ارزیابی« کیفیت رابطه »آنان خواهد بود. به عبارتی سازگاری بهتر زن و شوهر و افزایش انعطاف پذیری در تعامل‌های آنها نقطه عطفی در سلامت رابطه و به دنبال آن رضایتمندی و خوشایندی زوجین خواهد بود. در ادامه به این موضوع می پردازیم که چگونه عشق خود را به همسرمان نشان دهیم؟

عوامل موثر در بهبود رابطه زوجین

عواملی که موجب افزایش رضایتمندی زوجین از رابطه زناشویی می شود لزوماً عواملی هستند که باعث ایجاد حس خوشایندی و افزایش علاقه در طرفین می شوند. در واقع در روابط سالم به محض اینکه ابراز علاقه ای صورت میگیرد چون بستر ارتباطی سالم و محیا است فرآیندهای سازگارانه زوجین به گونه ای میشود که این خوشنودی را حفظ کرده و یا تشدید میکند و در مقابل تلاش های ناموفق زوجین در مورد مذاکره برای هر نوع تغییری در بستر ارتباطی ناسالم منجر به واکنش های عاطفی منفی نسبت به یکدیگر شود.
به عنوان مثال در ابتدای رابطه ،تجربه زوجین لذت بخش، توأم با حمایت و عاطفه مثبت متقابل است که با تلاش فعالانه برای حفظ این حالت مطلوب همراه خواهد بود. برنامه ریزی برای داشتن فعالیت های مشترک، انجام دادن کارهای کوچک برای نشان دادن احساسات مثبت و هر نوع ابراز علاقه ای در چنین بستر ارتباطی سالمی با موفقیت مواجه خواهد شد.
تقویت مهارت های ارتباطی زوجین به عنوان شاه کلید علاقه مندی و تمایل زوجین به یکدیگر همواره باید در نظر گرفته شود. بدین ترتیب که بتوانند از عواملی که باعث تداوم مشکل ارتباطی شان آگاه شوند و بتوانند آن را تغییر دهند.

راه های ابراز علاقه زوجین به یکدیگر

چگونه عشق خود را به همسر نشان دهیم؟

۱) رفتار مثبت

با استفاده از پیش نویس های رفتاری مورد قبول زوجین که در آن رفتارهای روزانه همسرشان را بررسی می‌کنند می‌توان فهمید که رفتارهای روزانه مثبت با رضایتمندی از رابطه همبستگی متقابل دارد.

۲) اجتناب از مقابله به مثل

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد زوجین آشفته بیشتر تمایل دارند بر اساس الگوی مقابله به مثل به رفتارهای منفی همسرشان پاسخ دهند. به عبارت دیگر در یک رابطه آشفته اگر یکی از زوجین به طور منفی رفتار کند دیگری نیز به صورت منفی و حتی شدیدتر پاسخ خواهد داد. در مقابل رفتارهای زوجین رضایتمند کمتر تحت تاثیر رفتارهای همسرشان قرار می گیرند.

۳) شارژ حساب بانک عاطفی زوجین

مبادله رفتارها در درون یک رابطه قابل مقایسه با حساب بانکی است. رفتارهای مثبت باعث افزایش اعتبار حساب میشود در حالی که رفتارهای منفی اعتبار حساب را کاهش میدهد یکی از راه های ابراز علاقه زوجین راضی رفتارهای مثبت آنان است که موجودی شارژ حساب بانکی عاطفی شان را افزایش می‌دهد و بدین ترتیب موجب افزایش اعتبار آنان می گردد. در مقابل رفتارهای منفی زوجین آشفته باعث می شود که در رابطه با میزان اعتبارحساب عاطفی شان با کمبود مواجه شوند.

۴) افزایش فعالیت های مثبت مشترک

یکی از راه های ابراز علاقه میان زوجین تدارک و برنامه ریزی برای داشتن فعالیت های مشترک جدید است. فعالیت مشترک مثبت، عاطفه مثبت ایجاد می‌کند و باعث افزایش فعالیت جدید صمیمانه بین همسران میشود‌. در مقابل میزان کم فعالیت مثبت مشترک در افراد آسیب پذیر باعث احساس کسالت و کاهش حس رضایتمندی طرفین می شود.

۵) افزایش صمیمیت

یکی دیگر از راه های ابراز علاقه به طرف مقابل افزایش رفتارهای صمیمانه است. صمیمیت به وقوع تعامل مشترک بین زوجین اشاره می کند که به احساس نزدیکی، عشق و توجه در میان آنها می انجامد. صمیمیت در میان زوجین مختلف به روشهای متعددی مطرح می‌شود. شکل غالب ابراز صمیمیت برخورداری از رابطه جنسی با کیفیت است. عنصر مشترک در اکثر روابط آشفته این است که زوجین نیازهای صمیمیت یکدیگر را برآورده نمی کنند.

۶) ارتباط و حل تعارض های موجود

پیرو مطالبی که در همین مقاله ارائه گردید برقراری ارتباط موثر و برخورداری از الگوهای تعاملی سازنده مهمترین عامل در جهت ابراز علاقه زوجین به یکدیگر می باشد. رایج ترین مشکلی که زوجین آشفته بیان می کنند ناتوانی در برقراری ارتباط است. هنگام بحث و گفتگو در مورد مشکلات غالباً عجله و انتقاد می‌کنند و می‌خواهند یکدیگر را تغییر دهند به یکدیگر گوش نمی دهند. وجود بحث های تکراری بدون رسیدن به راهکار مشترک، تعامل ضعیف کاهش درک زوجین نسبت به یکدیگر باعث می شود که همسران نتوانند حمایت عاطفی لازم را از یکدیگر به عمل آورند و برای ارضای نیازهای یکدیگر تلاش نمایند.

۷) ایفای نقش مناسب و برخورداری از حمایت متقابل

از جمله متداول‌ترین راه های ابراز علاقه ایفای نقش مناسب به عنوان یک منبع حمایت عاطفی در رابطه است. عدم ایفای نقش مناسب و عدم برخورداری از حمایت متقابل در رابطه سبب میشود که کارکردهای اساسی رابطه به خوبی اجرا نشود و زندگی برای زوجین همراه با تجربه های تلخ، پر استرس و آشفتگی همراه باشد.

‌۸) رابطه جنسی با کیفیت

رابطه جنسی ابزاری مهم برای ابراز علاقه و تجربه صمیمیت است. رابطه جنسی خوب با رضایت مداوم از رابطه پیوند دارد در حالی که رابطه جنسی کم و ناخوشایند منشاء تعارضاتی جدی در زوجین خواهد بود. در واقع ارتقای کیفیت زندگی جنسی بر اصل رابطه تاثیر مثبت دارد.

۹) عاطفه مثبت

کارکردهای روانی عواطف را همواره به عنوان هدایت کننده گرایش های رفتاری توصیف کرده اند به عبارت دیگر برانگیختگی عواطف مثبت به نیرومندی طبقه ای از پاسخ های مثبت می انجامد.

۱۰) شناخت مثبت

زوجین رضایت مند باورهای مثبت واقع بینانه ای در مورد روابط و همسرشان دارند. معتقدند که هر عدم توافقی الزاماً مخرب نیست. علل رفتارهای مثبت همسرشان را به عوامل پایدار و با ثبات درونی نسبت می دهند. در حالی که زوجین آشفته علل رفتارهای مثبت همسر خود را به عوامل ناپایدار و بی ثبات بیرونی نسبت می دهند.

۱۱) احترام به فضای شخصی یکدیگر

یکی از روش های ابراز علاقه، احترام هر یک از زوجین به فضای شخصی یکدیگر است. پذیرش مسئولیت، احترام به انتخاب های یکدیگر یکی از راه های ابراز علاقه مندی محسوب می شود.

۱۲) بهبود ارتباطات

افزایش انعطاف‌پذیری کلامی و رفتاری، بهبود ارتباط چشمی و یادگیری انواع ارتباط غیر کلامی مثل نوازش و ماساژ از جمله دیگر راه های ابراز علاقه مندی به طرف مقابل محسوب می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
5/5 - (3 امتیاز)

4 پاسخ

  1. سلام
    همسرم به فضای شخصی من و تصمیمات من هیچ احترامی نمیذاره و مدام میگه من دوستت دارم و برای خودت این هارو میگم و اینا نشونه ی عشقم ب توعه و این رفتارش منو بیشتر اذیت میکنه… اگه راهنماییم کنید ممنون میشم

  2. سلام
    من در ابراز احساسات کلا مشکل دارم چ نسبت ب خانوادم و عزیزانم چ همسرم و این موضوع باعث شده ک زندگیمون و رابطمون سرد بشه و و رفتارهایی ک علاقمو نشون بده و اینجا نوشته شده انجام میدم اما همسرم روی گفتن و بیان کردن احساسات خیلی حساسه و من دقیقا تو این قضیه ضعیفم. چکار باید انجام بدم؟

    1. دوست عزیز
      با توجه به خصوصیاتی که شرح دادید از مشاوره فردی کمک بگیرید . امکان دارد به دلیل طرحواره بازداری هیجانی و یا آلکسی تایمیا در بیان احساسات خود با مشکل مواجه شوید. با آموزش انواع زبان عشق و انجام جلسات مشاوره فردی مشکل شما مرتفع خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری