دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

مراحل بیماری آلزایمر

مراحل بیماری آلزایمر

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

اختلال های عصب شناختی به طرق مختلف باعث می‌شوند افراد تغییرات عمده‌ای را در عملکرد عقلانی، خلق و ادراک خود تجربه کنند. عملکردهای شناختی، پردازش کردن افکار، توانایی حافظه و توانایی توجه داشتن را شامل می شوند که طی ابتلا به بیماری آلزایمر به تدریج و به صورت پلکانی طی ۶ مرحله مختل میگردند و شدیداً عملکرد فردی و اجتماعی افراد را تحت الشعاع خود قرار میدهد. شروع این مراحل از فراموشکاری های روزمره و عادی خواهد بود مثلا فراموشی اسامی یا مکان ها و در نهایت در مرحله ششم به زوال عقل نهایی متأسفانه ختم میشود. در این مقاله توجه شما را به مراحل بیماری آلزایمر که شامل نارسایی های شناختی و تغییرات شخصیت می‌باشد جلب میکنم .

مرحله اول: فراموشکاری

نارسایی های شناختی: فراموش کردن اسامی و مکانهایی که فرد چیزهایی را گذاشته است.
تغییرات شخصیت: نگرانی به جا در مورد فراموش کردن خفیف چیزهای آشنا، اما بدون نارسایی جدید در کار یا موقعیت های اجتماعی.

مرحله دوم: گیجی اولیه

نارسایی های شناختی: گم شدن هنگام رفتن به مکان آشنا، همکاران و اعضای خانواده متوجه فراموش کردن اسامی و کلمه ها می شوند. درک خواندن نامناسب، ناتوانی در تمرکز کردن.
تغییرات شخصیت: انکار کردن مشکلات حافظه اما همراه با نشانه‌های فراموشکاری و سردرگمی نگرانی وجود دارد.

مرحله سوم : گیجی نهایی

نارسایی های شناختی: کاهش آگاهی از رویدادهای جاری، فراموش کردن تاریخچه شخصی ،کاهش توانایی سفر کردن یا سر و سامان دادن به مسائل مالی.
تغییرات شخصیت: استفاده بسیار آشکار از انکار کردن مشکلات حافظه ،سطحی شدن عاطفه و کناره‌گیری از موقعیت های چالش انگیز.

مراحل بیماری آلزایمر

مرحله چهارم : زوال عقل اولیه

نارسایی های شناختی: نمی تواند برخی از ویژگی های زندگی جاری مانند آدرس شماره تلفن و اسامی نوه ها را به یاد آورد ،ناتوانی در به یاد آوردن برخی از اطلاعات شخصی مانند نام دبیرستانی که می رفته است، سردرگمی هایی در رابطه با زمان یا تاریخ.
تغییرات شخصیت: برای توالت رفتن یا غذا خوردن به کمک نیاز ندارد اما در مورد انتخاب کردن لباس مناسب با مشکلاتی مواجه است.

مرحله پنجم: زوال عقل متوسط

نارسایی های شناختی: امکان دارد که نام همسرش را فراموش کند، در مورد کلیه رویدادها و تجربیات اخیر عمدتاً ناآگاه است. از محیط دور و بر خود و فصل سال بیخبر است .اما می‌تواند افراد آشنا را از غریبه تشخیص دهد .
تغییرات شخصیت: برای زنده ماندن در کاملا به‌همسر یا مراقب وابسته است تغییرات شخصیت و هیجانی متعددی روی می‌دهد که هزیانی ،وسواسی و مضطرب شدن از آن جمله هستند به علت فراموش کرد قصدهایی که دارد نمی‌تواند آنها را دنبال کند.

مرحله ششم :زوال عقل نهایی

نارسایی های شناختی: از دست دادن کلیه توانایی های کلامی نمی تواند ادرار خود را نگه دارد و برای توالت رفتن و غذا خوردن به کمک نیاز دارد . مهارتهای روانی حرکتی اساسی از جمله توانایی راه رفتن را از دست می‌دهد.
تغییرات شخصیت: تباهی کامل شخصیت و مهارت های اجتماعی، به طوری که فرد تقریباً به ساده ترین نوع تعامل پاسخ نمی دهد.

هر چند علت بیماری آلزایمر ناشناخته مانده است برخی مطالعات نشان داده که تا ۴۰ درصد بیماران سابقه خانوادگی دمانس نوع آلزایمر دارند. بنابراین فرض بر این است که عوامل ژنتیکی حداقل در برخی موارد در پیدایش اختلال نقش مهمی را ایفا می کنند.
موضوع دیگری که دخالت عوامل ژنتیک را تایید می‌کند این است که میزان همگامی در دوقلوهای تک تخمکی بیش از دوقلوهای دو تخمکی است.

تشخیص آلزایمر

 وجود اختلال حافظه و حداقل یک علامت در زمینه افت شناختی وجود دارد.  ملاکهای تشخیصی همچنین افت تدریجی و مستمر در عملکرد اختلال در عملکرد اجتماعی و شغلی را نشان می دهد.
سن شروع به صورت زودرس در ۶۵ سالگی و پایین تر  و یا دیررس پس از ۶۵ سالگی مشخص می شود.
نخستین قدم در درمان آلزایمر اثبات تشخیص است. تشخیص دقیق الزامی است .زیرا با درمان مناسب می توان پیشرفت بیماری را متوقف کرد و یا حتی روند آن را معکوس نمود. اقدامات پیشگیرانه بسیار حائز اهمیت هستند. این اقدامات شامل تغییر رژیم غذایی، ورزش، کنترل دیابت و فشار خون می‌باشد. ثابت شده است که فشار خون پایین تر از حد طبیعی سبب تخریب بیشتر سلول های مغزی بیماران مبتلا میشود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
3.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری