دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

جلوگیری از طلاق

جلوگیری از طلاق

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

هیچ کس دوست ندارد سرانجام ازدواجش به طلاق بینجامد، اما برخی از علائم هشدار دهنده وجود دارند که زنگ خطر طلاق را به صدا در می آورند نکته جالب این است که علیرغم آنکه هر فرد و هر ازدواجی منحصر به فرد است اما عوامل مشترکی می‌توانند باعث خراب شدن یک زندگی مشترک شود. با مطالعه این مقاله می توانید هر چه زودتر برای جلوگیری از طلاق و حتی طلاق عاطفی اقدام کنید.

در مشاوره طلاق قصد داریم پا را از یک مداخله ساده در بحران فرا تر بگذاریم. کانون توجه دیگر و عمده ما کمک کردن به زوج ها و خانواده های درگیر بحران است تا بتوانند با احساس بهتری جلسه درمان را ترک کنند و هم چنین به آگاهی و ابزار هایی تجهیز شوند که خودشان بتوانند مسائل آتی را حل و فصل کرده و طلاقی با حداقل آسیب را تجربه کنند. بدین منظور مشاوره خانواده و زوج درمانگر باید به سرعت سرچشمه مشکلات و بحران های آن ها را تشخیص دهد، زیرساخت های معیوب را ترمیم کند، و مهارت های ارتباطی و هیجانی ای را که فاقد آن هستند، به آن ها بیاموزد. انجام این کار در بافت یک مدل کوتاه مدت، نیازمند رویکرد رفتاری اقـدام مـحـور و فرایند مدار است.

 

مشاوره طلاق کوتاه مدت

ممکن است به چند دلیل به مدل کوتاه مدت توجه نشان دهید. شاید کار کردن با زوجینی که شرایط طبیعی حاکم بر روابط آن ها نیازمند مهارت مداخله موثر در بحران است. ممکن است شخص مشاور پس از مواجهه با زوجینی که تمایل به جلسات طولانی ندارند به این نتیجه رسیده باشد که درمان کوتاه مدت بیش از آن که انتخاب باشـد واقعیت است. اگر این گونه فکر می کنید، تنها نیستید. وقتی به آمار مراجعانی که تحت درمان قرار می گیرند نگاه می کنیم، به نظر می رسد که بیشتر آن ها فقط یک نوبت برای درمان مراجعه می کنند و میانگین طول درمان نیز پنج تا هشت جلسه است به رغم داشتن هرگونه تصویری مطلوب که ممکن است از سفر درونی درمان در ذهن داشته باشیم، یعنی گره گشایی از گذشته و ناخودآگاه، در واقع حقیقت این است که اکثر زوج ها و خانواده ها تحت درمان کوتاه مدت قرار دارند. 

انتظارات و مشارکت واقعی آن ها اغلب شما را به چشم انداز نسبتاً کوتاهی از درمان محدود می کند. وجود بحران طلاق بر دشواری کار می افزاید، برای این که هیجانات شدید آن ها را تسکین دهید و مطمئن شوید که هر یک از جلسات طی شده اثر بخش هستند، ناچار هستید که سریع، اثر بخش و کارآمد عمل کنید. اگر این چنین نکنید اگر سرعت عمل شما مطابق با انتظارات آن ها نباشد احتمال دارد که آن ها برای ادامه درمان و مشاوره طلاق باز نگردند. اما وقتی از مشاوره طلاق کوتاه مدت حرف می زنیم، دقیقاً زمان چیست و این نوع درمان چه تفاوتی با درمان های بلندمدت دارد؟ درمان کوتاه مدت، چندان به زمان ارتباطی ندارد و بیشتر به نحوه تفکرتان مربوط می شود. به عبارت دیگر صحبت از «شفاف و قاطع بودن» است.

تمرکز بر زمان حال به جای گذشته

سنت روان پویشی، بنیان درمان را بر کشف گذشته بیمار و حل و فصل مشکلات اصلی مراجع در درمان قرار داده است. در درمان کوتاه مدت، تمرکز شما روی برطرف کردن مشکلات مراجع با تمرکز بر زمان حال است. یعنی همان این جا و اکنون، اگرچه ممکن است به عنوان بخشی از ارزیابی اولیه به گذشته مراجع قدم بگذارید یا وقتی مسائل مربوط به گذشته مطرح می شود به گذشته رجوع کنید، اما تمرکز شما در درمان باید بر زمان حال باشد.

 

تمرکز بر الگو ها و رفتار ها به جای بینش

رویکرد روان پویشی با زیر و رو کردن گذشته مراجع، در پی آن است که مراجع نسبت به گذشته خود بینش پیدا کند، تا بهتر بتواند زمان حال خود را هدایت کند. این همان جایی است که ناخودآگاهی به خودآگاهی تبدیل می شود، وقتی که تفسیر متخصص بالینی به هدف می خورد و یک تجربه «آها» یا «پیشرفت غیر منتظره» برای مراجع به وجود می آید. در حالی که مراجعان در درمان کوتاه مدت قطعاً می توانند تجربه این گونه داشته باشند. اما در این درمان، بینش با بازشناسی الگو ها شیوه هایی که آن ها نسبت به یک دیگر به شکلی هماهنگ کنش و واکنش نشان می دهند توسط مراجعان جایگزین می شود که آن ها را قادر می سازد از ذهنیت چه کسی مشکل دارد به این طرز فکر برسند که چگونه غرایز طبیعی انسانی و پردازش متفاوت مغز افراد در به وجود آمدن مشکلات، نقش محوری ایفا می کنند.
الگو ها اساساً همان مشکلات موجود هستند و در این درمان، هدف جایگزینی الگو های ناکارآمد با الگو های کارآمد است. در کنار بازشناسی الگو ها و برخلاف اغلب رویکرد های روان پویشی، تمرکـز باید روی تغییر رفتار برنامه ریزی شده باشد، یعنی متوقف کردن الگو های ناکارآمد و شکل دادن دوباره به آن ها، ارتباط برقرار کردن به شیوه های جدید، و کمک به زوجین برای خارج شدن از منطقه امن خود برای افزایش دامنه عاطفی و رفتاری شان. با این که اغلب زوجین معتقد هستند پیش از آن که بتواننـد عـمـل متفاوتی انجام دهند باید احساس بهتری داشته باشند. پیام به آن ها دقیقاً برعکس است: نمی توانید نوع احساس خود را مستقیماً کنترل کنید، اما در عوض می توانید کاری را که انجام می دهید کنترل کنید و اگر همان کار را تکرار کنید باز هم همان احساس را خواهید داشت.

علائمی که در ادامه به آنها اشاره خواهم کرد مواردی هستند که می‌تواند زندگی مشترک شما را به سمت سردی، طلاق عاطفی و در نهایت طلاق قانونی بکشاند ‌.

علائم رایج هشدار طلاق : هرچه نشانه‌های بیشتری در زندگی مشترک شما وجود داشته باشد وضعیت رابطه شما خراب تر است

۱) زیاد با هم دعوا میکنید و به دنبال قهرهای طولانی از یکدیگر کناره‌گیری می‌کنید و اثرات قهر در زندگی مشترکتان هربار بیشتر میشود

۲) نگاه های سرد و پر از خشم و نفرت بهم دارید
۳) عادلانه بحث نمی کنید و بیشتر بحث‌ها به دعوا کشیده می‌شود
۴)مرتبا بر سر موضوعی ثابت بحث های مشابه و بی نتیجه‌ای دارید
۵) دعواهای شما از کنترل ناگهان خارج می‌شود و به توهین و تحقیر یا درگیری فیزیکی می‌انجامد
۶) نسبت به یکدیگر بی تفاوت شده اید یک یا هر دو نفرتان از نظر احساسی از هم دور شده اید
۷) زیاد مقابل فرزندانتان دعوا میکنید
۸) زیاد از هم بهانه می گیرید و به غر میزنید
۹) دیگر از زمان با هم بودن لذت نمی‌برید
۱۰) شما یا همسرتان مرتباً ترجیح می دهید زمان آزاد تان را دور از یکدیگر سپری کنید .
۱۱) هیچ حرف خوب و دلنشینی برای گفتن به یکدیگر ندارید
۱۲) با هم در مورد مشکلات و احساستان صحبت نمی‌کنید ۱۳ ) به یکدیگر احترام نمی‌گذارید از هم مرتبا شکایت می کنید.
۱۴ ) یکی از شما مجبور است همیشه کوتاه بیاید
۱۵) اعتماد ندارید و شکاک هستید
۱۶ )میزان رابطه جنسی تان خیلی کم شده یا اصلا وجود ندارد
۱۷) تمام گفتگوی شما سرشار از توهین و کنایه است
۱۸) همسرتان همه چیز را به شما نمی‌گوید و شما متوجه پنهان‌کاری های موجود در رابطه هستید
۱۹ ) استرس ها و تنش های رابطه باعث ایجاد مشکلات جسمی و سلامتی در شما شده است.
۲۰ )برای داشتن تجربه های جدید و با هم بودن زمان نمی‌گذارید
۲۱) تلفنش را از شما مخفی می‌کند و پنهانی با دیگران چت یا صحبت می‌کند
۲۲ )همسرتان در شبکه های اجتماعی ارتباط زیادی با دوستان قدیمی همجنس یا غیر همجنس خود دارد
۲۳ )همسرتان تلاش می‌کند شما را از خودش و دوستانش جدا کند
۲۴ ) متوجه می‌شوید که همسرتان بیشتر از حد در مورد پول دروغ می گوید با احتیاط بیشتری پول خرج می‌کند پول‌هایش را پنهان می‌کند و با پول شما را کنترل می‌کند
۲۵) زمانی که همسرتان برای یک سفر کوتاه کاری ،جلسه و یک بعد از ظهر از خانه دور است به مراتب خوشحال تر هستید.
۲۶) برنامه های مالی کاملا مستقل برای خودتان طراحی میکنید و پس اندازهای مخفیانه و پنهانکاری مالی در رابطه مشترکتان قابل مشاهده است .

جلوگیری از طلاق

در اینجا راهکارهایی به منظور جلوگیری از طلاق و بهبود سطح عملکرد زوجین ارائه میگردد:
۱) معاشرت روزمره را فراموش نکنید در طول روز ارتباط خود را با هم حفظ کنید تماس تلفنی کوتاه یا ارسال پیام، این مفهوم را به شریک عاطفی شما میرساند که به فکرش هستید. توجه داشته باشید که پیگیری های مداوم تماس‌های تلفنی مکرر به شریک عاطفی شما احساس کنترل شدگی می دهد.
۲) گفتگو راجع به مشکلات رابطه را به زمانی موکول کنید که وقت بیشتری می‌خواهید با هم سپری کنید. به تفاوت سلیقه و دیدگاه های یکدیگر پیرامون مسائل زندگی احترام بگذارید.
۳) زمانی را برای گفتگو راجع به مشکلات اختصاص دهید و در این گفتگو حتماً عوامل ایجاد کننده حواس پرتی مانند تلفن همراه را در نظر بگیرید.
۴) بدون داشتن دیدگاه انتقادی و سرزنش آمیز راجع به احساسات ،ناراحتی ها و دلخوری هایتان صحبت کنید. آنگاه که احساسات خود را ابراز کردید .با استفاده از راهبردهای حل مسئله میتوانید به آرام شدن شرایط کمک کنید.
۵) قدردانی و تحسین از موفقیت‌های شریک عاطفیتان یکی از بهترین راه ها برای نشان دادن این است که شما فردی حمایتگر هستید ایراد گرفتن و اشتباهات او را به رخ کشیدن کار مناسبی نیست. این کار همچون سمی برای رابطه تان عمل می کند برای موفقیت هایش هر چند کوچک باشد او را تشویق کنید.
۶) برای یکدیگر زمان اختصاص دهید اگر چه با وجود مشغولیت شغلی اختصاص دادن زمان به شریک عاطفیتان می تواند چالش برانگیز باشد اما این کار ضروری است.
۷) صمیمیت به معنای صرفاً سکس نیست با یکدیگر از طریق لمس، مکالمه رو در رو ارتباط نزدیک صمیمی داشته باشید این صمیمیت در بسیاری از موارد به شما کمک می کند.
۸) در حل مسائل رابطه تان عملکرد مناسبی داشته باشید به درخواست ها و نیازهای همدیگر از رابطه عاطفی گوش دهید و با هم برای رفع این نیاز و پاسخ به درخواست‌ها همکاری کنید در واقع رابطه عاطفی تبادل منبعی از انرژی بین دو نفر است که به شکل متناسبی در ارتباط با یکدیگر هستند.
۹) قرار ملاقات ها و داشتن خلوت دو نفره این فرصت را برای شما فراهم می کند که به صورت رو در رو و دو نفره با یکدیگر صحبت کنید و برای ابراز احساس های مختلف به جای ایموجی و نوشتن از حالت های چهره ،لحن گفتاری و زبان بدن استفاده نمایید در نتیجه این تعامل چهره به چهره بسیار می‌تواند صمیمیت شما را افزایش دهد. در این ملاقات‌ها آشفتگی ها ، دلخوری های قبلی و خستگی های کارتان را رها کنید و از همنشینی با یکدیگر لذت ببرید. از یکدیگر تعریف و تمجید کنید همه آقایان و خانم ها، تعریف شدن توسط همسرشان را برای خود یک اعتبار عاطفی قابل توجه به حساب می آورند . شنیدن تعریف از زبان کسانی که به آنها علاقه‌مند هستیم احساس خوشایندی در ما به وجود میآورد. وقتی شریک عاطفیتان به شما می گوید خوشگل ترین و خوشتیپ ترین هستی حتی وقتی خودتان چنین برداشتی از خودتان نداشته باشید، در تحکیم رابطه میتواند معجزه کند . نوازش های کلامی و شنیداری را از هم دریغ نکنید.
۱۰) میزان طلاق عاطفی در ازدواج هایی که مردان در کارهای خانه به همسرشان کمک می کنند و مسئولیت پذیر هستند بسیار پایین‌تر از ازدواج هایی است که در آن کار‌های خانه صرفاً بر عهده خانم است و هیچ گونه مشارکتی در انجام وظایف منزل بین زوجین صورت نگرفته است. میزان و نوع مشارکت را به صورت مستقیم و واضح با همسرتان مطرح کنید .
۱۱) کمک های کوچک تاثیر عمیقی بر روی رابطه خواهند داشت .بنابراین در مواقع نیاز به همدیگر کمک کنید و اجازه دهید که شریک عاطفیتان به این نتیجه برسد که در حل کردن مشکلات تنها نیست.
۱۲) برای ارتقاء سطح کیفی و بهبود عملکرد جنسی خود حتما تمهیدات و آموزش هایی در نظر بگیرید. طبق تحقیقات صورت گرفته رضایت جنسی تاثیر قابل توجهی بر رضایت از رابطه و رضایت زناشویی دارد.
بسیاری از زوجین جوان که در اکثر موارد تازه وارد رابطه عمیق عاطفی شده اند، و پویایی‌های صحیح یک رابطه دو نفره را اولین بار است که تجربه میکنند، می توانند با آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج و همچنین دریافت مشاوره به موقع، رابطه زوجی خود را در برابر نارضایتی های احتمالی و تلخ ایمن سازند.

بازسازی زندگی بعد از طلاق

به عنوان یک تمثیل، طلاق را می‌توان نوعی عمل جراحی دانست که تمام حوزه های زندگی فرد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. اغلب اوقات ریشه‌های اصلی طلاق را باید در شرایط امید و آرزوهای زمان ازدواج جستجو کرد. افراد بسیار زیادی با این ایده ازدواج می کنند که بعد از ازدواج زندگی شان بهتر خواهد شد. اندازه و عمق ناکامی و دلخوری هنگام طلاق بستگی به این دارد که فرد از  زندگی مشترک چه چیزی می خواسته و با چه انتظاراتی وارد ازدواج شده است.
بسیاری از کتاب‌هایی که تاکنون در رابطه با طلاق و زندگی بعد از طلاق نوشته شده است فقط به مسائل و مشکلات طلاق پرداخته اند. البته که طلاق به غرور و احساس ارزشمندی فرد لطمه وارد می کند و دائماً این سوال از ذهن فرد عبور می کند اشکال کار از کجا بود و ترس های زیادی در مورد آینده به سراغ فرد مطلقه می‌آید ولی دکتر فیشر در کتاب بازسازی زندگی بعد از طلاق  یک چهارچوب بسیار علمی و سودمند در اختیار ما قرار می دهد تا ما بتوانیم این دوره فقدان و از دست دادن را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که الان در کجا قرار گرفته‌ایم و چه سمت و سوئی در آینده به روی ما باز است‌.
  کتاب بازسازی زندگی بعد از طلاق، به صورت گام به گام راهنمایی می کند تا فرد خود را در وضعیتی قرار دهد که بتواند از زندگی بعد از طلاق لذت ببرد. این کتاب، بلوکهای بازیابی فرد و  باورهای بنیادین او برای ساختن یک بنای مستحکم و یک زندگی غنی پربار و معنادار را فراهم می‌آورد.
به عنوان مثال، اولین واکنش بعد از طلاق انکار خواهد بود. چگونگی کنار آمدن با آن، روبرو شدن با ترس، کسب سازگاری، عبور از خشم، احساس تنهایی و در نهایت رسیدن آزادی.
مرحله به مرحله هر گذرگاهی به تفصیل شرح داده شده است و هر کدام از این مراحل به عنوان یک ایستگاه مطرح شده است. صعود به قله و دستیابی به چشم انداز  بی نهایت با عبور از خود سرزنشگری ها و  خود قربانگری ها امکان پذیر خواهد بود.
فرد بعد از استراحت درون هر ایستگاه و سبک شدن کوله بار و کسب آمادگی خود را برای ادامه مسیر و رسیدن به ایستگاه بعد آماده می‌کند.
در انتهای هر فصل ، آزمونی وجود دارد که فرد با انجام آن و کسب نمره مورد نظر میتواند خود ارزیابی دقیقی به عمل آورد و  متوجه شود که در کدام یک از فصول بیشترین مشکل را دارد و باید مطالعه و تمرین بیشتری انجام دهد.
در مقدمه کتاب، ابتدا تمام بلوک های موجود در کتاب  در ۱۲ پاراگراف توضیح داده شده و میتوان فصل مورد نظر را که بیشتر به کارتان می‌آید انتخاب کنید و دقیق تر و بهتر بخوانید.
 امیدمان بر آن است که بتوانید یک زندگی خوب و  معنادار بعد از طلاق ،جدایی و مرگ همسر  برای خودتان بازسازی کنید.

در پایان به این نکته باید اشاره کرد که اگر توانایی مواجهه با این موضوع را ندارید و به عبارتی توانایی جلوگیری از طلاق را ندارید بهتر است قبل از اینکه دیر شود به یک مشاوره طلاق خوب مراجعه کنید و مشکل را رفع کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
امتیاز بدهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری