دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

رفتار جنسی بهنجار و نابهنجار چیست؟

رفتار جنسی نابهنجار و بهنجار چیست؟

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

عملکرد جنسی جنبه ضروری وجود انسان است که می‌تواند جز بسیار رضایت بخش و یا بسیار ناراحت کننده زندگی یک فرد را تشکیل دهد.میل جنسی آن چنان نیرویی پرتوان در ماهیت انسان است و به قدری بار هیجانی دارد که نباید تعجب کنیم در رابطه با این جنبه از رفتار انسان مشکلاتی وجود داشته باشد.
در واقع تمایلات جنسی همواره کانون کنجکاوی، علاقه و تحلیل بشر بوده است. ترسیم رفتارهای جنسی از دوران نقاشی‌های غارنشینان ماقبل تاریخ گرفته تا تصاویر و نقاشی های تشریحی داوینچی و سایت های هرزه نگاری پر بازدید موجود در زمان حال همواره وجود داشته است.

رفتار جنسی «بهنجار» چیست؟

رفتار جنسی «نابهنجار» را چگونه تعریف می کنید؟ برای نابهنجار نامیدن هر یک از رفتارهای جنسی خود چه ملاک هایی استفاده کردید؟
رفتار جنسی « بهنجار »رفتاری است که موجبات لذت فرد و شریک جنسی اش را فراهم می آورد و شامل تحریک اعضای جنسی اولیه همراه با نزدیکی است. احساس
نا متناسب گناه و اضطراب در آن وجود ندارد و از سر اجبار نیست.
رفتار جنسی در صورت اختلال روانی محسوب می‌شود که
(۱) به دیگران صدمه وارد کند .
(۲) باعث شود فرد احساس ناراحتی مستمر یا مکرر کند.

(۳) در زمینه‌های مهم عملکرد جنسی اختلال ایجاد نماید.

طبق ملاک اول ایجاد مزاحمت جنسی برای کودک آشکارا اختلال روانی است. طبق ملاک دوم بیزاری ناراحت کننده و مستمر از امیال جنسی اختلال روانی است.
اما درباره مواردی که فرد رفتاری را لذت بخش می داند ولی جامعه آن را ناپسند یا منحرف می‌انگارد چه می توان گفت؟
هنگام ارزیابی بهنجار بودن رفتار جنسی مشخص شرایط بسیار اهمیت دارد همانگونه که آداب و رسوم و سنت ها هم با گذشت زمان تغییر می کنند، بسیاری از نگرش‌ها و رفتارهای مرتبط با میل جنسی از گذشته تا کنون تغییر کرده اند. برای مثال انواع مجله ها و نوارهای ویدیویی که رفتارهای جنسی در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به نمایش می گذاشتند در دهه ۱۹۹۰ پیش پا افتاده و بی اهمیت قلمداد میشدند.
پژوهش های انجام شده حاکی از آن است که در بین افراد جوان، فقط ۴ درصد زنان و ۲ درصد مردان برای اولین آمیزش جنسی تا زمان ازدواج صبر کرده اند ،در مقابل ۷۵ درصد زنان و ۲۷ درصد مردان گروه مسن‌تر در زمان جوانی خود برای برقراری اولین رابطه جنسی تا زمان ازدواج صبر کرده بودند.
پژوهشگران تفاوتهای نسلی مشابهی را در رابطه با فراوانی سکس دهانی در نسل حاضر پیدا کردند به طوری که افراد جوانتر عموماً بیشتر این رفتار جنسی را ترجیح می دهند. وقتی بحثمان را درباره اختلال های جنسی آغاز می کنیم مهم است که به خاطر بسپاریم آنچه در زمینه رابطه جنسی «منحرف» محسوب می شود با گذشت زمان تغییر می‌کند.

عوامل روانی جنسی

تمایلات جنسی هر شخص بستگی به چهار عامل روانی جنسی پیوسته به هم دارد:

  • هویت جنسی ( Gender Identity )
  • جنسیت فرد (Sexual Identity )
  • گرایش جنسی ( Sexual Orientation )
  • رفتار جنسی

این عوامل در تکامل، رشد و عملکرد شخصیت تاثیر می گذارند. تمایلات جنسی چیزی فراتر از نزدیکی جنسی با مقاربت یا بدون آن و چیزی کمتر از تمام رفتارهای معطوف به کسب لذت است.
ناهنجاریهای جنسی

اصطلاح نابهنجاری جنسی (Paraphilia)

رفتار جنسی بهنجار و نابهنجار چیست؟

به معنای انحرافی است که موضوع جاذبه جنسی فرد را در بر می گیرد. نابهنجاری های جنسی اختلال هایی هستند که به موجب آن ها فرد خیال پردازی ها، تمایلات جنسی یا رفتارهایی دارد که مکرر و از لحاظ جنسی برانگیزاننده اند و شامل این موارد می شوند:
۱) موضوعات غیر انسانی
۲) کودکان یا سایر افراد ناراضی
۳) رنج کشیدن یا تحقیر شدن خود یا شریک جنسی.
باید در نظر بگیریم که نابهنجاری های جنسی هوس های زودگذر یا خیال پردازی درباره فعالیت‌های جنسی غیر عادی نیستند بلکه اختلال هایی هستند که حداقل شش ماه دوام دارند.
نابهنجاری جنسی میتواند ناراحتی شخصی شدیدی ایجاد کند و عملکرد اجتماعی، شغلی و زمینه های دیگر زندگی را به شدت مختل سازد.اطلاعات درباره میزان بروز نابهنجاریهای جنسی محدود است. به این علت که افراد مبتلا به این اختلال ها به قدری شرمنده و خجالت‌زده هستند که به ندرت در صدد کمک روانشناختی بر می آیند‌.

انحرافات جنسی

کارکرد عمده رفتار جنسی در انسان کمک به برقراری پیوند به منظور ایجاد لذت متقابل از طریق همکاری با شریک جنسی، ابراز و تقویت عشق بین دونفر و تولید مثل است. انحرافات جنسی رفتارهای انحرافی هستند که اعمال آنها شامل پرخاشگری، آزار و تعدی و یکسو نگری افراطی است. ممکن است اعمال آنها به دیگران آسیب برساند و بالاخره احتمال برقراری پیوند بین دو انسان را از بین ببرد . گذشته از این رفتارهای انحرافی جنسی اغلب در خدمت سایر کارکردهای روانی حیات قرار دارند مثلاً این رفتارها ممکن است سبب کاهش اضطراب و تثبیت هویت جنسی فرد شوند و یا با اعمال قدرت و پرخاشگری در ارتباط باشند.

بچه بازی (Pedophilia)

در میان انواع انحرافات جنسی شایع‌ترین و ناراحت کننده ترین نوع انحراف است که به موجب آن یک فرد بزرگسال (۱۶ ساله یا مسن تر) به کودکانی که از لحاظ جنسی ناپخته اند تمایلات جنسی غیر قابل کنترل دارد. بچه بازی عبارت است از میل شدید جنسی یا تحریک جنسی نسبت به کودکان ۱۳ سال به پایین در طول یک دوره حداقل ۶ ماهه. این بیماران حداقل ۱۶ سال سن دارند و دست‌کم پنج سال از قربانیان بزرگترند . رفتار بچه بازی با این موضوع که جذابیت جنسی منحصراً معطوف به کودکان است یا نه، مشخص می شود.
گاه این ماجرا حالت وحشتناکی می گیرد مثل زمانی که کودک انواع شکنجه های هولناک مانند ربوده شدن و سوء استفاده جنسی را تجربه می کند. در طول ارتباط نزدیکی که با بچه های نابالغ به عنوان سوژه جنسی برقرار می‌شود جنبه آشکاری از زورگویی، فشار و پرخاشگری وجود دارد. فرد بچه باز هیچگاه باور ندارد که سبب صدمه به کودکان شده است ولی همیشه اظهار می دارد با آنها صرفاً احساسات لذت بخش را مبادله کرده است.

انواع بچه بازی:

اگرچه طبق تعریف بچه باز ها جذب کودکان می شوند اما ترجیحات جنسی و رفتار آنها خیلی متفاوت است.

۱) مزاحمت موقعیتی:

سابقه رشد و تمایلات جنسی بهنجار دارند. آنها در بزرگسالی عمدتاً رابطه با سایر بزرگسالان را دوست دارند با این حال در برخی موقعیت ها مثلاً در زمان استرس زا تکانه ی نیرومند رابطه جنسی با کودک بر آنها چیره می شود.مزاحمان موقعیتی بعد از این اتفاق احساس آرامش نمیکنند و بسیار ناراحت می‌شوند.

۲) مزاحمت ترجیحی:

رفتار بچه بازی در شخصیت و سبک زندگی وی تثبیت شده است ، کودکان مخصوصا پسرها را ترجیح می‌دهد و مصلحتی ازدواج می‌کند برای اینکه نزدیک کودکان باشد یا پوششی برای اختلال خود فراهم کند . مزاحم ترجیحی اشکال در رفتارش نمی بیند اگر اشکالی هم وجود داشته باشد از نظر او به خاطر آن است که جامعه صرفاً این نوع رفتار جنسی او را نمی‌پسندد .

۳) متجاوز جنسی به کودک :

سوء استفاده کننده خشن از کودک است که رفتارهایش جلوه‌ای از پرخاشگری و رفتارهای جنسی خصمانه دارد.

عورت نمایی یا نمایش گری (Exhibitionism)

نوع دیگری از انحراف جنسی عورت نمایی یا نمایش گری است . این افراد امیال جنسی شدید و خیالپردازی های تحریک کننده به نشان دادن اندام های تناسلی به یک فرد غریبه دارند. شوکه شدن یا ترسیدن ، تعجب یا تنفر تماشاچی از لحاظ جنسی برای او برانگیختگی محسوب میشود . در نظر گرفتن ارتباط تجربیات رشدی اولیه فرد با موقعیت‌های نابهنجار فعلی ضروری است .طبق یک دیدگاه ، عورت نما برای غلبه کردن بر احساس‌های مزمن شرم و تحقیر، برانگیخته میشود.

یادگارپرستی (Fetishism)

رفتار جنسی بهنجار و نابهنجار چیست؟
در یادگارخواهی کانون میل جنسی معطوف به اشیایی نظیر کفش، دستکش ، جوراب شلواری و جوراب است که ارتباط نزدیکی با بدن آدمی دارد .افراد مبتلا به ناهنجاری جنسی یادگارپرستی به یک شی اشتغال ذهنی دارند و برای رسیدن به ارضای جنسی به آن وابسته می شوند و آن را به رابطه جنسی با همسر خود ترجیح می دهند. تقریباً همه یادگارپرستان مرد هستند و بعید است در صدد درمان اختلال شان برآیند. یادگارپرستی نوعی رفتار وسواس گونه را شامل می شود که از کنترل فرد خارج است و می تواند مایه پریشانی و مشکلات میان فردی قابل‌ملاحظه‌ای باشد.

مالش دوستی (Frotteurism)

این عمل معمولاً در مکان های پر ازدحام به خصوص در مترو ها و داخل اتوبوس ها انجام می شود.افراد مبتلا به این اختلال بی نهایت منفعل و منزوی هستند و مالش معمولاً تنها منبع ارضای جنسی آنها محسوب می‌شود . ابراز پرخاشگری در این نوع انحراف جنسی به راحتی مشخص است.

آزارخواهی جنسی (Sexual Mazokhism)

نوع دیگری از انحراف جنسی مازوخیسم است .مبتلایان به آزارخواهی جنسی اشتغال ذهنی تکراری با امیال جنسی و تخیلات مربوط به تحقیر شدن، کتک خوردن ،به بند کشیده شدن و هر نوع رنجی در این زمینه دارند. آزارخواهی جنسی در مردان شایع تر از زنان است. افراد دچار آزارخواهی جنسی ممکن است در دوران کودکی تجربه ای داشتند که آنها را متقاعد کرده است درد کشیدن پیش شرط لذت جنسی است. آزار خواهی جنسی در واقع عبارت است از احساس نیاز به رنج کشیدن که همراه با تخیلات جنسی می‌باشد.

آزارگری جنسی (Sexual Sadism)

شروع اختلال معمولاً پیش از ۱۸ سالگی است و اکثر مبتلایان مرد هستند . سادیسم جنسی برعکس مازوخیسم جنسی است. به این صورت که فرد مبتلا به این اختلال از وارد کردن صدمه به دیگری لذت جنسی کسب می‌کند. دیدن یا تجسم کردن عذاب به دیگری، فرد سادیست را تحریک می‌کند. برخلاف مازوخیسم جنسی که به شریک جنسی نیاز ندارد ، سادیسم جنسی برای اجرا شدن خیال پردازی‌های سادیستی خود به شریک جنسی نیاز دارد.
افراد دچار آزارگر جنسی با دیگران همان کاری را می‌کنند که می‌ترسند بر سر خودشان بیاید و از ابراز غرایز پرخاشگرانه بیان نشده خود لذت جنسی میبرند. افراد مبتلا به این اختلال ها ممکن است نقش های سادیستی و مازوخیستی را به تناوب ایفا کنند. در برخی فعالیتهای جنسی یکی از شریکان جنسی نقش بسیار سلطه پذیر را بازی می‌کند و برای صدمه دیدن و تحقیر شدن التماس می‌کند‌ و در فعالیت‌های دیگر شرکای جنسی این نقش را برعکس می کنند به طوری که فردی که قبلا سلطه پذیر بوده اکنون درد وارد می‌کند و بر تعامل جنسی حاکم می‌شود. اصطلاح سادومازوخیست به افرادی اشاره میشود که از وارد کردن درد و درد کشیدن لذت جنسی کسب می‌کنند.

تماشاگری جنسی (Voyeurism)

نوعی اختلال جنسی است که به موجب آن فرد وسواسی کسب ارضای جنسی خود را از مشاهده کردن برهنگی یا فعالیت جنسی کسانی را که نمی‌دانند مورد مشاهده قرار گرفته اند کسب میکنند. این اختلال بیشتر در مردان شایع است. نخستین عمل تماشاگری جنسی معمولاً در کودکی روی می‌دهد. این افراد معمولاً به جرم ولگردی دستگیر می‌شوند.

یادگارخواهی همراه با مبدل پوشی

نشانه هایی که فقط در مردان یافت می شود. این مردان تمایل غیر قابل کنترلی برای پوشیدن لباس های زنانه دارند و این وسیله اصلی برای رسیدن به ارضای جنسی آنان است . تعریف اختلال بیانگر آن است که مرد خود را به عنوان یک مرد در نظر می‌گیرد ولی جهت گیری جنسی او دگرجنسگرا است.
پدیده مرتبط با یادگارپرستی همراه با مبدل پوشی خودزن خواهی است که به موجب آن مرد از فکر یا تجسم اینکه اناتومی زنانه دارد یا عملکردهای زیستی نظیر قاعدگی ،زایمان و غیره را تجربه می‌کند تحریک جنسی میشود . مردان همجنس گرایی که خود را مانند زنان آرایش میکنند یادگارپرستی مبدل پوش نیستند زیرا آنها برای کسب ارضای جنسی به این صورت لباس نمی پوشند. آنها به صورت یادگار پرستان مبدل پوش احساس وسواس یا اجبار نمی کنند. در عوض مبدل پوشی برای برخی از مردان همجنسگرا بیشتر به مشارکت آنها در خرده فرهنگی که آن را وسوسه انگیز میدانند،مربوط می شود. افرادی که دچار یادگارپرستی همراه با مبدل پوشی می شوند معمولاً مبدل پوشی را در کودکی یا نوجوانی آغاز می‌کنند.
در این مقاله به توضیح مختصری پیرامون انواع انحرافات جنسی، تعریف رفتار بهنجار و نابهنجار جنسی پرداختیم برای اطلاع از انواع نظریه ها و روش های درمان انحرافات جنسی به مقاله بعدی رجوع کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری