دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

مشکلات ازدواج فامیلی

مشکلات ازدواج دوم

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

همه ما میخواهیم ازدواج مناسب و مبتنی بر شناخت کاملی داشته باشیم. ازدواجی با هدف کسب آرامش بیشتر در کنار نیمه ی گمشده مان که مسیر رشد و تکامل شخصی را برایمان هموار نماید. با چنین فرضیاتی ازدواج فامیلی به عنوان یک گزینه پررنگ که ضریب اطمینان بالایی دارد برای دختر و پسرهای در شرف ازدواج مطرح است. در ادامه به مشکلات ازدواج فامیلی می پردازم که در عین حال نقاط قوت قابل توجهی نیز دارد.
تناسب پایگاه اجتماعی و منزلت اقتصادی خانواده ها از جمله نقاط قوت ازدواج های فامیلی محسوب می‌شود. شباهت های فرهنگی و پیشینه مشترک خانواده ها ریسک شکست ازدواج را تا حد زیادی پایین می آورد.
ازدواج فامیلی معمولا در خانواده هایی اتفاق می افتد که به هم پیوسته هستند و تعلقات مشترک بیشتری دارند این امر به صورت بالقوه یک حسن محسوب می‌شود که باعث برتری ازدواج فامیلی نسبت به ازدواج های غیر فامیلی میگردد. در ازدواج های فامیلی طلاق و جدایی کمتری گزارش شده است چون سیستم حمایتی خانواده دو طرف با توجه به ریشه های مشترکی که دارند نقش موثری را برای حل و فصل اختلافات و رفع تعارض های احتمالی زوجین جوان ایفا می کنند. البته برای اطمینان خاطر می توانید به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنید.
البته ازدواج های فامیلی خالی از عیب نیست. از جمله تلخی های ازدواج فامیلی میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
یکی از منابع بالقوه تنش در ازدواج های فامیلی نزدیکی خانواده ها با یکدیگر است. مثلا اگر تا دیروز شما با مادر زنتان نسبت عمه و برادرزاده داشتید بعد از ازدواج باید نسبت داماد و مادرزن را هم بپذیرید. یعنی شما باید جایگاه و نقش افراد را در ذهن خود به روز رسانی کنید و شرایط و اقتضائات هر نقش را در جای مناسب خود ایفا کنید.
نزدیکی خانواده ها در ازدواج فامیلی باعث می شود هر بحران کوچکی در زندگی مشترک از مرزهای خانواده به راحتی عبور کند و دهان به دهان بچرخد. فرض کنید دخترخاله و پسرخاله ای با هم عقد کرده‌اند و در دوران عقد به یک مشکلی هر چند جزئی بر می خورند. در این صورت اگر تنها مادر عروس و داماد از ماجرا باخبر شوند ممکن است این موضوع از زبان یکی از آنها بیرون برود و کل فامیل با خبر شوند‌ و همه افراد فامیل در جریان اختلافات قرار خواهند گرفت به این شکل، تنش ها اثری چند برابری پیدا می کنند.
نه تنها تعارض در رابطه زناشویی، بلکه کدورت های خویشاوندی نیز در ازدواج های فامیلی به شکل قابل توجهی اثر گذار هستند و باعث تشدید بحران در بافت ارتباطی زوجین جدید می شوند.
در ازدواج‌های فامیلی وقتی اختلافی میان عروس و داماد پیش می آید، زمینه دخالت فامیل بیشتر فراهم است و اگر هر کدام از خانواده هادر حمایت از فرزندشان شروع به جانبداری کنند و مقابل طرف دیگر قرار بگیرند سابقه چند ساله فامیلی و پیوندهای عاطفی میان اعضای خانواده زیر سوال می‌ رود.
به رسمیت نشناختن حریم شخصی و زوجی در ازدواج های فامیلی از جمله موارد دیگر قابل توجهی است.
این امر زمینه مداخلات بیشتری را فراهم می‌کند و در نهایت با گسترده شدن مداخلات شرایط استقلال یافتن زوجین جوان از خانواده هایشان دشوار تر میگردد. عدم برخورداری از حریم شخصی و داشتن مرزهای روشن سبب وارد شدن آسیب های جدی به بنیان تازه شکل گرفته ازدواج می‌شود.
در ازدواج های فامیلی همیشه افرادی هستند که نقش جدید زوجین جوان را در خانواده ها به رسمیت نمی شناسند. به عبارتی تعریف جدید نقشها در ازدواج های فامیلی و وجود نقش های موازی و همزمان منبع تعارض برای زوجین جوان محسوب میشود.

ضرورت مشاوره ژنتیک در ازدواج های فامیلی

مشکلات ازدواج فامیلی

مشکلات ژنتیکی برای فرزندان کسانی که ازدواج فامیلی کرده اند،اصلی ترین دلیل برای این است که کارشناسان توصیه می کنند افراد اقدام به ازدواج فامیلی نکنند. در واقع مهمترین مسئله، مسئله پزشکی است، اما موارد دیگری نیز می تواند در باب معایب ازدواج فامیلی مطرح شوند.

مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج یک اقدام موثر در جهت تشخیص بیماری های ژنتیکی و پیشگیری از تولد کودکان مبتلا است. از این رو برای کاهش هرچه بیشتر بیماری های ژنتیکی علی الخصوص در ازدواج های فامیلی پیشنهاد شده قبل از اقدام به ازدواج حتما به یک مشاوره ژنتیک مراجعه نمایید. اختلالات ژنتیکی ناشی از ازدواج های فامیلی مهمترین دلیل تولد کودکان معلول است. خطر بروز معلولیت ها و بیماری های ژنتیکی در ازدواج های معمول فامیلی دو برابر ازدواج های غیر خویشاوندی گزارش شده است در ازدواج‌های خویشاوندی که زوجین از هر دو سمت پدری و مادری نیز خویشاوند هستند و یا والدین آنها هم رابطه خویشاوندی دارند خطر ذکر شده افزایش می یابد.
اولین اقدامی که یک مشاوره ژنتیک انجام می دهد گرفتن آزمایش ژنتیک از زوجین است. آزمایش های ژنتیک پیش از ازدواج عامل مهمی در کاهش تعداد معلولیت های مادرزادی به شمار می رود.
هدف اصلی از انجام این تست ها کاهش خطر انتقال بیماری های ارثی نهفته از والدین به فرزندان است. در ازدواج های فامیلی، زوجین در هر شرایطی و حتی در صورتی که هیچ سابقه معلولیتی در افراد خانواده و بستگانشان نداشته باشند باید به مراکز و کلینیک های مشاوره ژنتیک مراجعه کنند و با توجه به نظر متخصصان مربوطه عمل نمایند.

آیا گروه خونی افراد در ازدواج های فامیلی بر بارداری آنها موثر است؟

آزمایش های گروه خونی قبل از عقد ربطی به آزمایش های ژنتیک ندارد. آزمایش های ژنتیک در بسیاری از موارد برای زوجین که در شرف ازدواج فامیلی هستند توصیه می شود و باید با توجه به شرایطی که دارند نسبت به انجام مشاوره ژنتیک اقدام نمایند.
در موارد زیر آزمایش ژنتیک حتما باید انجام گیرد:

  • زوج هایی که با هم نسبت فامیلی دارند این نسبت شامل هر نسبتی می شود.
  • زوجین جوانی که یکی از آنها دچار اختلال ژنتیک است زوجین جوانی که یکی از اعضای فامیل خصوصاً فامیل درجه یک آنها دچار اختلال ژنتیکی است
  • خانمهایی که قصد ازدواج دارند و سن آنها کمتر از ۱۸ و بیشتر از ۳۵ سال است
  • زوجین جوانی که در مراکز حساس و پرخطر فعالیت می‌کنند و با مواد شیمیایی و یا هسته ای سر و کار دارند زوجینی که به دلیل ابتلا به سرطان نیازمند مصرف داروهای مرتبط با شیمی درمانی و پرتو درمانی می‌باشند بنابراین آنچه که در ازدواج افراد می‌تواند مشکل ساز باشد نوع گروه خونی آنها نیست بلکه مشکل ژنتیکی در شناسنامه ژنتیکی فرد است.

به طور کلی مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج جهت بررسی مشکلات جسمی و روحی موجود در شجره نامه بهتر است برای همه افراد پیشنهاد گردد.

ذهنیت منفی اولین موضوع، تبلیغاتی و ذهنیتی است که حداقل در سالهای اخیر درباره ازدواج فامیلی وجود داشته، اینکه عنوان می‌شود درصد بروز مشکلات ژنتیکی در ازدواج های فامیلی نسبت به دیگر ازدواج ها بالاتر است واقعیتی ست که به ذهنیت منفی موجود پیرامون ازدواج فامیلی دامن میزند. روانشناسان بر این باورند که وجود ذهنیت منفی می تواند جدا از مشکلات ژنتیکی احتمالی، رابطه خوب زوج ها را در ازدواج فامیلی تحت‌الشعاع قرار دهد و سلامت روان آنها را تهدید کند. دخالت خانواده‌ها مورد دیگری درباره ازدواج های فامیلی است.  بررسی‌ها طی جلسات مشاوره ازدواج در شمال تهران نشان می‌دهد دخالت خانواده‌ها در زندگی این  زوج ها بیشتر از دیگر زوج هاست. به طوری که هم خانواده های زوج ها و هم فامیل در زندگی آنها دخالت می‌کنند. کسانی که تن به ازدواج فامیلی تن میدهند، نباید اجازه دهند دیگران در زندگی شان دخالت کنند و اطرافیان نیز با توجه به حساسیت موضوع باید از دخالت در زندگی این زوج های جوان بپرهیزند.
تعداد طلاق کمتری در ازدواج های فامیلی گزارش شده است. در سال‌های اخیر تبلیغات زیادی روی امتناع از ازدواج‌های فامیلی شده و کارشناسان نظریه ای مطرح کرده اند که ازدواج فامیلی احتمال طلاق را پایین می‌آورد. چون شناخت زوج ها از یکدیگر بیشتر است احتمال طلاق پایین می آید. شاید بتوان این نظر را قبول کرد اما مسئله این است که طلاق در ازدواج فامیلی سخت‌تر از طلاق در ازدواج عادی است. ازدواج فامیلی نه تنها دو نفر بلکه دو خانواده و افراد زیادی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. کسانی که تن به ازدواج فامیلی داده اند به سختی تن به طلاق می دهند.

سخن پایانی با توجه به تمامی موارد، ازدواج فامیلی از طرف کارشناسان توصیه نمی‌شود اما اگر کسانی به هر دلیل تجربه ازدواج فامیلی دارند باید ذهنیت منفی را از خود دور کنند.
افراد طرفدار ازدواج فامیلی دلایل خاص خود را دارند. در واقع خانواده ها به نوعی معتقدند که هم کفو هستند و شناخت خوبی از یکدیگر دارند. هر چند که با ازدواج فامیلی، روابط فامیلی پیچیده تر شده و مرزهای خانواده بیش از پیش در هم آمیخته می‌شوند .این امر به دخالت بیشتر خانواده‌ها و دامن زدن به مشکلات زناشویی و افزایش تنش میان چندین خانواده منجر می‌شود. در نهایت یکی از زوجین صرفاً به دلیل حفظ مصلحت و مصالح  خانواده مجبور به سکوت شده و مشکل همچنان حل نشده باقی می‌ماند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
5/5 - (5 امتیاز)

2 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز. مشاوره و آزامیش ژنتیک بسیار در ازدواج های فامیلی موثر هستش و از خطرات احتمالی جلوگیری خواهد کرد. در کل آزامیش ژنتیک توی این موارد باید انجام بشه:
      زوجینی که با هم نسبت فامیلی دارند.
      زوجینی که یکیشون دچار اختلال ژنتیکی هستند.
      خانم های کمتر از ۱۸ سال و بیشتر از ۳۵ سال
      وقتی یکی از طرفین در شغل ها یا مکان های هسته ای یا شیمیایی فعالیت می کنند.
      و…
      اطلاعات بیشتر رو در همین مقاله می تونید مطالعه بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری