دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

چطور عادت ماهانه را برای فرزندمان توضیح دهیم؟

چطور عادت ماهانه را برای فرزندمان توضیح دهیم؟

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

گفتگو در مورد پریود به عنوان یکی از تغییراتی که اغلب خصوصی حساب میشود، برای پدرها و مادرها کمی سخت است. اولین قدم شما به عنوان والدین باید این باشد که فرزندتان رو با بدنش آشنا کنین و با تغییرات طبیعی بدنش، آشتی بدهید. حتماً لازم نیست سن و سال ویژه و خاصی رو برای گفتگو در مورد پریود اختصاص بدهید یا مقدمات ویژه‌ای رو برای این گفتگو فراهم کنید. خودتونو برای گفتگوی طولانی هم آمده نکنید، چون قطعا حوصلۀ فرزندتون سر میرود! ‌

بلوغ انتخاب نیست بلکه سیر تکاملی است‌. گفتگو پیرامون مسائل جنسی و آموزش به نوجوان یک ضرورت  محسوب میشود . معمولاً دختران به دلیل نبود آموزش و شناخت طبیعت بدنشان به شدت می ترسند و از خونریزی ماهیانه شرمسار می شوند.

‌هم دختران و هم پسران از محیط و از خصوصاً همسالانشان در مورد پریود خواهند شنید؛ پس می‌توانید به پسران‌ هم در مورد این تغییرات بدن زنان اطلاع موثق و درست بدهید تا در آینده اطلاعات ناقص و غلط رو از محیط جذب نکنند. همیشه به یاد داشته باشید که محیط خانواده بهترین و امن ترین محل برای رد و بدل کردن اطلاعات اینچنینی است و چه بهتر که فرزندان شما این اطلاعات را از شما بگیرند تا از کوچه و خیابان و یا حتی اینترنت.

 با دیدن اولین نشانه‌های تغییرات بدنی می توان حدس زد که به آغاز مرحله بلوغ و شروع عادت ماهیانه نزدیک می‌شود. زمان شروع آموزش دختران مهم است. زیرا ممکن است فرزند شما از منابع نادرست از طریق همسالان اطلاعات ناقصی دریافت کند که باعث آسیب و تحمیل فشار روانی بیشتری به فرزند شما  شود. اگر جزو والدین آگاه باشید و بخواهید در این باره با کودک خود صحبت کنید باید اول این موضوع برای خودتان حل شده باشد. نمی توانید با شرمندگی این موضوع را به فرزند خود منتقل کنید.ارائه تصویر ذهنی مثبت در مورد این مرحله از آغاز زنانگی باعث میشود که دختر خوش بینانه تر به جسم خود نگاه کند و در نتیجه اعتماد به نفس بیشتری در خود نسبت به بدنش احساس نماید. بهتر این است که قبل از قاعدگی و تغییرات دوران بلوغ و در سنین پایین تر به صورت کلی و خیلی مختصر به او بگویید. به گونه‌ای که برداشت او از اطلاعات شما چیزی مثل بزرگ شدن باشد.  سپس زمانی که بزرگتر شد توضیحات کاملتری بدهید. اینگونه درک این موضوع برایش قابل لمس بوده و متوجه می‌شود عادت ماهیانه فرایندی کاملاً طبیعی است. به این صورت میتوانید شروع کنید که جسم کوچکی که در آینده دور به فرزندی تبدیل می شود در حال حاضر چون فرآیند رشد کامل نشده از بدن به صورت ترشحات خونی خارج می‌شود. این مسئله برای این است که او بتواند در آینده مادر شود.

 از تغییرات جسمی و خلق و خویی که ممکن است بیش از هر شروع پریودی تجربه کند  توضیح دهید.
 برای رفع نگرانی فرزندتان از رخ دادن اولین پریود در مدرسه چند عدد پد بهداشتی و یک  لباس زیر اضافه به او بدهید که در زیپ کیفش همیشه همراه داشته باشد و بگوید در صورت لزوم اولیای مدرسه محرم هستند و می تواند از آنها کمک بگیرد.
پیش از شروع پریود باید نحوه مصرف پد بهداشتی را فرزندانتان آموزش دهید. این گونه هراس نسبت به تجربه اولین قاعدگی کم می شود. یکی از آموزش های ضروری این دوره رعایت نظافت شخصی است. (حمام روزانه، تعویض هر ۳ الی ۴ ساعت پد بهداشتی، تعویض لباس زیر در صورت وجود لک).
 یادآور شوید که رعایت بهداشت برای جلوگیری از عفونت در طول دوران قاعدگی اهمیت بسیاری دارد. هرچه بیشتر در مورد پریود و نشانه های سندروم قاعدگی به دخترتان اطلاعات بدهید در زمان رشد، نسبت به  تغییرات بدنی احساس بهتری خواهد داشت و آماده‌تر خواهد بود.
 از تجربیات خودتان در این مورد برای او نیز بگویید.
 سن بلوغ دختر ها معمولا بین ۹ تا ۱۶ سالگی است و بعضی ها در حدود ۸ سالگی عادت ماهیانه را تجربه می کنند. به همین دلیل بهتر است از ۸ سالگی به طور کلی و خیلی مختصر متناسب با سن‌ برایشان توضیح دهید. برای توضیح  در سنین پایین می توانید از انیمیشن ها و کتاب های کودکان یا مشاوره کودک کمک بگیرید. وقتی بزرگ تر شدند و علائم  ظاهری بلوغ آشکار گردید به طور کامل می توانید به آنها آموزش دهید.

بچه های زیر 5 سال هم در مورد بدن خودشون کنجکاو اند و در این مورد از شما سوال می پرسند. شما می توانید مقداری از این اطلاعات را در همین سنین با کودکتان در میان بگذارید. مثلا اگر کودک شما نوار بهداشتی و تامپون دید و در مورد آن از شما سوال کرد، کوتاه و مختصر به او بگویید که: ” خانم ها هر ماه از واژن ( یا هر اسمی دیگری که می گویید) خونریزی می کنند و از نوار بهداشتی استفاده می کنند تا بدنشان تمیز بماند.

توضیح پریود به فرزندمان

مطمئن باشید که فرزند شما پذیرش بالایی دارد و این موضوع را قبول می کند. اما این که بعدا جلوی بقیه حرفشرا بزند و شما خجالت بکشید، این مشکل شماست و نه کودکتان که فقط سوالش را خیلی ساده در مورد بدنش پرسیده است!

ممکن است بچه‌ها شما را موقع خرید نواربهداشتی ببینند یا در مورد به دنیا آمدن بچه‌ها و شکل دقیقش از شما سوال بپرسند یا از بلوغ برادر یا پسر همسایه‌ از شما بپرسند. شما می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن برای فرزندتان این توضیح را بدهید:
«زن‌ها در بدنشان عضوی دارند که می‌توانند داخلش بچه را نگه دارند. اسم این عضو رحم است و این رحم برای تغذیه بچه‌ای که ممکن است به وجود بیاد؛ هر ماه دور دیواره‌ش غذا و خون نگه می‌دارد. اگر بچه در رحم باشد از این ها استفاده می‌کند و اگر نباشد؛ این دیواره فرو میریزد و خون از واژن زن ها خارج میشود.
به همین سادگی!

اشتراک گذاری در :

Share on telegram
تلگرام
Share on whatsapp
واتس اپ
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
4/5 - (45 امتیاز)

2 پاسخ

  1. سلام خانوم دکتر وقت بخیر
    ببخشید دختر من چهارسالش هست و امروز متوجه لک خون روی دامن من شد چون پریودم ازم پرسید این چیه منم بهش گفتم بهم زمان بده تا یه جواب مناسب برات پیدا کنم
    من اینو چجوری براش توضیح بدم
    ممنون از راهنماییتون

    1. دوست عزیز
      حتماً برای آگاهی بخشی در زمینه مسائل جنسی و بهداشت قاعدگی از یک مشاوره کودک و نوجوان کمک بگیرید. زمینه تخصصی من کار با کودک و نوجوان نبوده است به همین دلیل در این شرایط پاسخ مناسبی برای شما نخواهم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری