دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

روانشناسی بعد از خیانت

روانشناسی بعد از خیانت

هنر زندگی کردن بعد از خیانت

گاهی به نظر می رسد که گذشته نگذشته است. رابطه زوجین به عنوان یک موجود زنده رشد می کند، بزرگ می شود و در طی فرایند رشد شاهد درد و بحران هایی خواهد بود که شاید هیچ وقت از حافظه رابطه پاک نخواهد شد. هر چند که وجود درد خالی از لطف نخواهد بود و تجربه آن با رشد همراه می شود، اما می تواند در صورت عدم آمادگی و بلوغ روانی زوجین نوساناتی در رابطه ایجاد نماید که کنترل تبعات آن خارج از توان مدیریتی زوجین باشد. یکی از تجارب تلخ زوجین که چهارچوب رابطه را اساساً زیر سؤال خواهد برد تجربه خیانت است. در این مقاله درصدد آن هستم که مواردی را جهت التیام زخم خیانت پیشنهاد دهم. مواردی که حاصل سال ها تجربه عملی درمان با زوجین خیانت دیده است.

در قدم اول بازی را به سطح بیاورید و دقیقا از احساس تان صحبت کنید. بعد از کسب سال ها تجربه درمانی به این نتیجه رسیده ام که حتی در بهترین شرایط هم، صحبت کردن از خیانت بسیار مشکل است و پیشنهاد درمانی صحبت از احساس و نیاز خودتان است نه پرسش از چرایی خیانت. انتقاد، سرزنش، انتقام، عصبانیت انفجاری را برای بهبود یافتن حال خودتان تعطیل کنید. به عبارت بهتر، عصبانیت را با بیان احساسات و نیازهای عقیم مانده ی خود کلامی کنید و به هیچ عنوان آن را سرکوب نکنید یا تلاش نکنید آن احساسات را نادیده بگیرید. به اشتراک گذاشتن احساسات‌تان با همسرتان هرچقدر هم که چالش برانگیز باشد، مهم ترین تکلیف شما در شرایط فعلی می‌ باشد. خشم خود را بروز دهید، ولی به طور عمدی توهین کننده حرف نزنید. 

همسر شما باید بداند چقدر ناراحت هستید، ولی توهین و شرمنده کردن او در چنین شرایطی مفید واقع نمی شود. من تضمین می کنم که اگر هدف شما از صحبت کردن پیرامون خیانت، اذیت کردن همسرتان به خاطر ناراحتی‌تان باشد، شرایط از بد هم بدتر خواهد شد. چنین رفتاری ناخودآگاه فضای گفت و گو را مسموم و همسر شما را وارد حالت دفاعی می کند. بدین ترتیب شما نه تنها حمایتی را که به شدت نیاز داشتید و لایقش هستید را دریافت نمی کنید بلکه فضا را برای بررسی علل خیانت و ریشه یابی آن و فرصت بازگشت به زندگی بعد از خیانت را نیز از دست می‌ دهید و همسرتان از برقراری هرگونه مکالمه در مورد احساسات‌تان دوری می کند، برخوردی که احتمالا شما به هیچ عنوان منتظر آن نیستید.

در گام اول زمانی را که از قبل تعیین نموده اید به اطلاع همسرتان برسانید و بدون عوامل مزاحم محیطی در مورد حادثه رخ داده شده و احساساتتان حرف بزنید. زمانی را برای صحبت انتخاب کنید که به نظر هر دوی شما مناسب باشد. قبل از آغاز حرف‌تان حتما نفس عمیقی بکشید و با تسلط بر خود تلاش کنید که به هیچ عنوان وارد موضع قربانی نشوید. به یاد داشته باشید که هدف این مکالمه بروز احساسات شما بدون تحقیر همسرتان است. اقتدار و آرامش کمک می کند که بتوانید مستقیم و بدون بی احترامی و توهین حرف‌تان را بزنید. کنترل کردن خشمتان انتخابی مناسب حول صحبت کردن در مورد خیانت است که هیچگاه از آن افسوس نخواهید خورد. اگر احساس می کنید از تعادل احساسی خوبی برخوردار نیستید و احساسات‌تان خام است و ممکن است از کوره در بروید، این مکالمه را به زمانی که آرام‌تر هستید موکول کنید یا اولین صحبت ها را درحضور زوج درمانگری حاذق و توانمند که می تواند به شما در کنترل احساسات‌تان کمک کند انجام دهید. تا زمانی که مسیر درمان و بهبود را شروع نکنید و با احساس تان ارتباط نزدیکی را شکل ندهید احساس سنگین افسردگی و خشم همراه همیشگی شما بعد از تجربه تلخ خیانت خواهد بود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
3/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری