دکتر ترانه موذنی

تلفن تماس: 09011898408

علائم سادیسم در کودکان و راه های درمان آن

درمان سادیسم در کودکان

سادیسم نوعی ویژگی روانی است که با میل و قصد صدمه زدن به دیگران برای لذت بردن تعریف می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که یک فرد مبتلا به سادیسم به طور مستقیم هنگام تحمیل درد به دیگران لذت می‌برد. همه افراد ممکن است در حین بحث، از روی ناآگاهی و به صورت ناخودآگاه باعث رنج و ناراحتی دیگران شوند. در چنین مواقعی معمولا بعد از آزار دیگران دچار احساس گناه می‌شوند و در صدد دلجویی بر می‌آیند. اما سادیسم با چنین رفتاری متفاوت است و اغلب با قصد آزار رساندن به دیگران، کسب لذت از تحمیل درد، عدم پشیمانی و عدم مسئولیت‌پذیری همراه است.

اختلال سادیسم نیاز به بررسی پزشکی دارد و پس از تشخیص دقیق، می‌توان آن را به کمک مشاوره و برگزاری جلسات رفتاردرمانی کنترل کرد. برای درمان کامل شخصیت سادیستی لازم است که بیماران تحت درمان طولانی‌مدت قرار بگیرند. سادیسم می‌تواند همه افراد حتی کودکان را درگیر کند. عدم تشخیص و درمان این رفتار در کودکی ممکن است به تشدید سادیسم در بزرگسالی و مشکلات جدی‌تر منجر شود. این مقاله به معرفی این بیماری و نشانه‌های آن می‌پردازد و به طور ویژه بر سادیسم کودکان تمرکز دارد.

سادیسم چیست؟

اصطلاح سادیسم از قرن هجدهم میلادی در فرانسه رواج یافت و به کسی نسبت داده می‌شد که از تحمیل درد و شرم به دیگران لذت می‌برد. با گذشت زمان، این تعریف تغییر پیدا کرده و گسترده‌تر شده است؛ به صورتی که سادیسم که در ابتلا اغلب برای رفتارهای جنسی به کار می‌رفت، امروزه طیف وسیعی از رفتار را شامل می‌شود.

به طور کلی امروز واژه سادیسم را برای توصیف هر کسی که در هنگام ایجاد درد، تحقیر یا شرم دیگران احساس رضایت می‌کند به کار می‌برند. مثلا برخی از قاتلان زنجیره‌ای یا سایر مجرمان را می‌توان در گروه افراد سادیستیک قرار داد، اما همه آن‌ها این‌گونه نیستند.

روانشناسان سادیسم را با نبود همدلی در افراد مرتبط می‌دانند. در واقع این اختلال یک انگیزه درونی برای آسیب یا تحقیر دیگران است و با حس قلدری همراه است. به عبارت دیگر یک فرد مبتلا به سادیسم از نظر عاطفی، روحی و جسمی دیگران را آزار می‌دهد و از تضعیف عزت نفس و اعتماد به نفس دیگران لذت می‌برد.

سادیسم انواع مختلفی دارد و به درجات متفاوتی تقسیم می‌شود. تشخیص نوع و شدت آن بر عهده روانپزشک و روانشناس است. بنابراین لازم است اقدامات درمانی تحت نظر آن‌ها با دقت دنبال شود تا درمان نتیجه مطلوبی داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید این مقاله را مطالعه کنید: سادیسم چیست؟ ۵ علامت مهم بیماری سادیسم که نباید نادیده بگیرید!

نشانه های بیماری دگرآزاری یا سادیسم

ویژگی‌های یک فرد سادیست با یک روان‌پریش متفاوت است. برای آشنایی بهتر، روانشناسان چهار ویژگی ظالم بودن، شرور بودن، قلدر مابی و نداشتن همدلی را به این افراد نسبت می‌دهند. این ویژگی‌ها به همراه رفتارهای غیرعادی به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند یک بیمار سادیستیک را تشخیص دهند. برخی از مهم‌ترین نشانه های بیماری دگرآزاری یا سادیسم عبارتند از:

• استفاده از خشونت فیزیکی برای تسلط بر یک رابطه
  • تحقیر افراد در جمع و در حضور افراد دیگر
  • تنبیه شدید افراد تحت کنترل خود
  • سرگرم شدن با رنج روحی و جسمی دیگران از جمله حیوانات
  • توسل به دروغ برای آسیب به دیگران یا ایجاد درد و رنج در آن‌ها
  • وادار کردن دیگران به انجام کارهای دلخواه خود با تهدید
  • داشتن وسواس خشونت، جراحت و شکنجه
  • داشتن فانتزی‌هایی که با آزار دیگران مرتبط است

سادیسم در کودکان و علائم آن

کودکان هم می‌توانند دچار سادیسم باشند. اعتقاد بر این است که تجارب نامطلوب دوران کودکی یا در مراحل اولیه رشد جنسی یکی از عوامل اصلی شخصیت سادیستی در کودکان است. ین ویژگی‌ها در صورت عدم تشخیص و درمان تا بزرگسالی هم با فرد همراه خواهد بود. تشخیص سادیسم در کودکان از طریق مشاهده رفتار کودک و بررسی علائم موجود و تست‌های تشخیصی انجام می‌شود. به طور کلی اغلب کودکان مبتلا به سادیسم همه یا برخی از علائم زیر را نشان می‌دهند:

• خشونت، خودخواهی و پرخاشگری در اعمال و رفتار
  • عدم تاثیر تنبیه در تغییر رفتار کودک
  • احساس رضایت از قانون‌شکنی و زیر پا گذاشتن حقوق دیگران
  • نداشتن احساس گناهکاری بعد از یک رفتار یا عمل نامناسب
  • دروغگویی و بیان مسائل غیرواقعی برای آزار دادن دیگران، حتی پدر، مادر و کسانی که دوستشان دارند
  • آزار حیوانات و کودکان ضعیف‌تر و لذت بردن از رنج آن‌ها
  • قلدری در مدرسه یا جمع دوستان و تحقیر و آزار سایر همسالان خود و…

درمان سادیسم در کودکان

درمان سادیسم

خوب است بدانید که سادیسم در کودکان قابل کنترل و درمان است. در واقع هر چه این بیماری زودتر تشخیص داده شود، شانس درمان و پیشگیری از بروز مشکلات جدی در آینده بالاتر خواهد رفت. در بیش‌تر موارد، رفتار سادیستی کودکان نیاز به مشاوره و درمان برای اصلاح رفتار کودک دارد. البته لازم است بتوانید کودک را با شرایط درمان او انطباق دهید. کودکی که می‌پذیرد در روند درمان قرار دارد و با آن هماهنگ می‌شوند، احتمالا بهتر از دیگران به نتیجه مطلوب درمانی خواهد رسید. روانشناسان درمان سادیسم کودکان را یک فرآیند چندوجهی می‌دانند که شامل موارد زیر است:

آموزش والدین

پدر و مادر و سایر مراقبان کودک مبتلا به سادیسم باید ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری او را بشناسند و بتوانند در مواقع لزوم، رفتار درستی از خود نشان دهند. این آموزش‌ها به برقراری رابطه موثر با کودک کمک می‌کند. از سوی دیگر می‌تواند در مدیریت علائم و مشکلات مرتبط با آن موثر باشد.

دارو درمانی

در صورتی که پزشک تشخیص دهد برای کنترل رفتارهای تکانشی و پرخاشگری کودک به دارو نیاز است، لازم است این کار انجام شود. تجویز دارو، تغییر دوز و قطع مصرف آن تنها بر عهده پزشک معالج است و شما به عنوان پدر و مادر کودک نباید در این خصوص تصمیمات خودسرانه بگیرید. اگر زمان کافی برای مراجعه منظم به پزشک ندارید، استفاده از مشاوره آنلاین سرویس هایی مثل حال با آدرس haal.ir یک راهکار مناسب برای شما خواهد بود.

درمان شناختی رفتاری

کمک گرفتن  از یک مشاور با تجربه و مجرب یکی از بهترین راه‌ها برای درمان سادیسم کودکان است. از آن‌جا که پرخاشگری می‌تواند جزئی از ویژگی‌های رفتاری این کودکان باشد، ممکن است حضور آن‌ها در مراکز درمانی با چالش‌هایی همراه باشد. در چنین مواقعی به نظر می‌رسد کمک گرفتن از مشاوره آنلاین مناسب‌ترین راه برای بهره‌مندی از خدمات درمانی است.

با این شیوه شما می‌توانید در خانه و بدون ایجاد استرس در کودک، با بهترین پزشکان این حوزه مشورت کنید. اگر قصد این کار را دارید می‌توانید به راحتی با مراجعه به پلتفرم های مشاوره مثل   haal.ir و ثبت درخواست مشاوره، هر یک از پزشکان این سامانه را برای شروع درمان اختلال سادیسم انتخاب کنید.

فعالیت‌های تشویقی و حمایتی

کمک گرفتن از آموزش‌های گروهی، حضور در جلسات مختلف با هدف آموزش‌های اجتماعی و تعامل با دیگر افراد به صورت کنترل‌شده از جمله روش‌هایی است که به درمان این کودکان کمک می‌کند. لازم است که تغییرات مثبت رفتاری کودک با دقت توسط والدین و مربیان رصد شود و با اقدامات تشویقی، او را به اصلاح رفتار ترغیب کنید.