دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

تفاوت درونگرایی و برونگرایی و میانگرایی

تفاوت درونگرایی و برونگرایی

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

کارل یونگ روانشناس معروف در شخصیت انسان وجود دو نوع نگرش را تشخیص داده است. یکی شخصیت برونگرا و دیگری شخصیت درونگرا.
نگرش برون گرایانه انسان را به سوی دنیای عینی بیرون سوق می دهد در حالی که نگرش درون گرایانه، فرد را متوجه دنیای درون خود می نماید. این دو نگرش معمولاً در هر شخص وجود دارد اما به طور معمول یکی غالب و آگاه و دیگری مغلوب و ناخودآگاه است. در این باره مطالعه مقاله طرحواره درمانی خالی از لطف نیست.

شخصیت برونگرا چه ویژگی هایی دارد؟

برون گرایان بر اساس انرژی گرفتن از افراد عمل می‌کنند. بیشتر از طریق صحبت کردن و مهارت های کلامی با دیگران میتوانند ارتباط برقرار کنند. اصولاً عملگرا و اهل اقدام هستند و در فعالیت های خود به انجام کارهای گروهی گرایش فراوان دارند. تمایل به داشتن دوستان و آشنایان زیادی دارند و تا حدودی نیز علاقه به ایجاد آشنایی با افراد غریبه نیز دارند. اطلاعات خود را به راحتی در اختیار افراد دیگر قرار می دهند. از اینکه در کانون توجه باشند بسیار لذت می‌برند و دوست دارند در اکثر مواقع گوینده باشند تا شنونده. برای بررسی دیدگاه ها و نظرات خود دوست دارند آنها را با دیگران یا در محیط جمعی مطرح نمایند و به این ترتیب بتوانند به ارزشیابی نظرات خود بپردازند. هرچند ممکن است تعداد زیادی دوست داشته باشند ولی به احتمال زیاد تنها با تعداد بسیار محدودی از آنها می توانند ارتباط عمیق و با کیفیت برقرار سازند.اطلاعات شخصی خود را به راحتی بروز می‌دهند.

شخصیت درونگرا چه ویژگی هایی دارد؟

شخصیت درونگرا

از ایده ها، مفاهیم و خلوت خود انرژی می‌گیرند‌. بیشتر علاقه مند به شنیدن و یا نوستن هستند. کمتر عملگرا بوده و از طریق تجارب و تأمل کردن یاد می‌گیرند. از دیگر ویژگی‌های این افراد می‌توان به آرام بودن، کم‌حرفی و محتاط بودن اشاره نمود. تمایل ندارند که در کانون توجه افراد قرار بگیرند. ترجیح می‌دهند به جای بازگو کردن نظرات و ارزشیابی آنها در جمع، در ذهن خود به ارزشیابی و نتیجه گیری دست یابند. با خود مشغله های ذهنی فراوانی دارند و تمایل دارند زمان را بیشتر با تنهایی و صرف وقت برای خودشان سپری کنند. به صورت محدود با یک چند نفر رابطه دارند و محتاط و بسته عمل می کنند. در پیدا کردن دوست و آشنا نیز به تدریج عمل می کنند و روابط اجتماعی خود را در سطح محدود مدیریت می نمایند. تمایلی برای بیان اطلاعات شخصی خود به افراد دیگر ندارند بیشتر دوست دارند در سکوت فکر کنند و به عمق مسائل توجه نمایند. از انجام دادن فعالیت های متعدد به صورت همزمان اجتناب می کنند.

آیا درونگراها همان خجالتی ها هستند؟

بسیاری از افراد بر این باور هستند که درونگراها همان انسانهای خجالتی هستند که همیشه در تنهایی خود به سر می برند و از بودن در جمع واهمه دارند و صرفاً تنها بودن را به بودن در جمع ترجیح می‌دهند. اما این درست نیست برای فرد درونگرا صرفا زندگی ذهنی جذابیت بسیار بالایی دارد. در واقع فرد درونگرا از خلوت کردن با خودش و تنهایش لذت می برد.
بنابراین حتی اگر خجالتی هم نباشید ممکن است فردی درون گرا باشید.خجالتی بودن لازمه درونگرا بودن نیست. اگر افراد درونگرا علاقه به دیدار اشخاص جدید ندارند به این معنا نیست که قادر به دوست یابی نیستند. یک فرد درونگرا انرژی زیادی باید صرف کند تا بتواند فرد جدیدی را بشناسد.

شخصیت های مکمل یا شخصیت های مشابه

تفاوت درونگرایی و برونگرایی
درونگراها و برونگراها معمولاً از کنار هم بودن لذت می برند و مکمل‌ شخصیت یکدیگر محسوب می‌شوند. اغلب اوقات درونگراها نیاز دارند که از پوسته خود بیرون بیایند و در عین حال برونگراها نیاز دارند زمانی را صرف تعمق و تامل در خلوت خویش نمایند . از جمله مشکلات ارتباطی افراد درونگرا و برونگرا در زندگی مشترک می توان به تفاوت در انتخاب تفریحات، شیوه حل مسئله و مهارت های ارتباطی متفاوت اشاره نمود. مثلاً یک فرد برون گرا دوست دارد وقتی مشکلی بروز می کند به سرعت وارد عمل شود، با دیگران آن را مطرح نماید و موضوع را فیصله دهد. اما یک فرد درونگرا به آرامش نیاز دارد تا بتواند در سکوت به راهکارهای لازم دست یابد. به همین دلیل باید افراد درونگرا و برونگرا در انتخاب های خودشان دقت بیشتری نمایند.
اگر افراد درونگرا و برونگرا تمایل به ازدواج با یکدیگر دارند، بهتر است با درک متقابل و صحبت کردن با هم به توافق مشترک برسند. تا هردو با آگاهی از تفاوت های یکدیگر در زندگی مشترک آرامش داشته باشند.

چگونه با درونگراها رفتار کنیم؟

۱) به حریم خصوصی آنان و نوع انتخابشان احترام بگذارید.
۲) اجازه دهید با فکر کردن و سپس تعامل با شما گفتگو کنند.

۳) نیاز آنها به فعالیت های فردی را برآورده کنید. چرا که انرژی از دست رفته خود را فقط در خلوت و با تنهایی خود به دست می آورند.
۴) به آنها زمان کافی اختصاص دهید تا بتوانند تصمیمات لازم را بگیرند.
۵) کمک کنید تا در مسیر مناسب خود بدون اضطراب قرار بگیرند.
۶) به دقت به حرف آنها گوش کنید چرا که یکی از مهمترین راه های ارتباطی شما با یک فرد درونگرا گوش دادن فعال است.
۷) درونگراها تکرو یا ضداجتماع نیستند، بلکه صرفاً از خلوت خودشان و نه از بودن در جمع رضایت دارند.
۸) درونگراها اغلب اهل درون نگری و تأمل بر خویشتن هستند که متاسفانه با انزوا و خجالتی بودن اشتباه گرفته می‌شود.
۹) درونگراها لزوماً کم حرف تر از برونگراها نیستند. بلکه ترجیح شان آن است که در موقعیت های مختلف به جای صحبت کردن بیشتر گوش کنند.
۱۰) درونگرایی مترادف با خجالتی بودن نیست. بلکه در واقع افراد درونگرا ترجیح می دهند به جای گفتگوهای گروهی یا در مرکز توجه بودن، گفتگوهای فردی داشته باشند.
۱۱) درونگرا ها ترجیح می دهند مشاهده کننده ی رویدادهای اجتماعی باشند. اما این به آن معنا نیست از حضور در جمع واهمه داشته باشند.
۱۲) درونگراها مشاهدگرانی دقیق هستند که در اغلب موارد میتوانند همدلی عمیقی با افراد نزدیک خود برقرار نمایند.

چگونه با برونگراها رفتار کنیم؟

برونگرایی

۱) ایجاد یک فضای خلاقانه و یک محیط مناسب برای انجام فعالیت های محول شده. برای یک فرد برون گرا اصلا آسان نیست که بتواند ساعت ها خودش را در اتاق حبس کند به یک فعالیت مشخص بپردازد چون در اغلب اوقات دامنه توجه افراد برونگرا کوتاه است و توانایی تمرکز کردن برای مدت طولانی را ندارند ترجیح افراد برونگرا آن است که در فضای جمعی باشند و در جریان امور و اتفاقات موجود قرار بگیرند. به دلیل تمایل ذاتی به محرک‌های بیرونی، حبس کردن یک برونگرا در اتاق به مدت ۸ ساعت یک دستور کار بی‌نتیجه است که موجب ناکامی، نگرانی و بازدهی صفر می شود.در واقع روش‌های سنتی درس خواندن برای یک برون گرا هیچ کارکردی به دنبال نخواهد داشت.
۲) یک فرد برون گرا می تواند راحت با دیگران گرم بگیرد احساسات خودش را بروز دهد. این امر گاهی سبب ایجاد برداشت‌های بدی میشود. ولی آنچه اهمیت دارد آن است که بدانیم یک فرد برونگرا هم خط قرمز های خاص خودش را دارد که باید برای اطرافیانش قابل احترام باشد.
۳) مرکز توجه قرار گرفتن،مورد تشویق و تایید بودن برای یک فرد برون گرا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. حتماً اطرافیان یک فرد برون گرا باید به این نکته توجه کنند.
۴) محدود شدن حد و مرز های یک فرد برونگرا می تواند بسیار آسیب زا باشد.اینکه کسی به آنها دستور بدهد یا در یک شرایط شغلی روتین و یا زندگی ثابت گیر کنند می‌تواند برای یک فرد برونگرا غیر قابل تحمل باشد.
۵) قضاوت کردن یک فرد برونگرا میتواند ضربه جبران ناپذیری به شخصیت او وارد کند. آنچه مهم است عدم قضاوت و شناخته ویژگی های شخصیتی فرد برونگرا و پذیرش تفاوت های شخصیتی آنها با افراد درونگرا است.

میان گراها Ambivert

تفاوت درونگرایی و برونگرایی و میانگرایی
میان گرا بودن، در میان طیف درونگرا بودن و برون گرا بودن قرار می گیرد.

ویژگی‌های افراد میان گرا:

۱) افراد میان گرا از ملاقات با آدم های جدید لذت می برند. اما به شرط آنکه افراد آشنا هم در آن جمع باشند. مثلا آنها ترجیح می‌دهند افراد جدید را در موقعیت های آشنا ببینند. مثل آشنایی با یک فرد جدید از طریق یک دوست مشترک قدیمی .
۲) اگر میان گرا هستید از شرکت در بحثی که مورد علاقه تان است استقبال میکنید. احتمالا در بحث شرکت میکنید و دوست ندارید که تا آخر فقط شنونده باشید و نظرات و حرف های دیگران را صرفاً بشنوید.البته علاقه زیادی به شرکت در بحث ندارید مگر موضوع برایتان جالب و مورد علاقه تان باشد.
۳) شما به عنوان یک فرد میانگرا از بودن در کنار دوستان تان و وقت گذرانی در کنار آنها لذت می‌برید.اما اگر زمان طولانی مثلا کل روز را در کنار دوستانتان باشید خسته میشوید‌. افراد برون گرا از این تعامل انرژی می‌گیرند در حالی که افراد درون گرا خیلی زود از وقت گذرانی با دیگران خسته می شوند.
۴) مسئله جسور بودن و بیان واضح خواسته‌ها که می‌تواند برای هر انسانی یک چالش مهم باشد.اما شما به عنوان یک فرد میان گرا می‌توانید از پس هر جفت آن برآیید. بیان خواسته ها میتواند برای هر دو گروه برونگرا و درونگرا سخت باشد . اما با اراده کافی ، میان گرایان می توانند به خوبی از پس چالش های آن عبور کنند.
۵) شما به عنوان یک میان گرا می‌توانید در یک مدت زمان مشخصی آدم پر جنب و جوش و مشتاقی در مهمانی‌ها و اجتماع باشید. اما بعد از گذشت یک زمان معین انرژی شما تمام می‌شود و دوست دارید هر چه سریعتر به خانه برگردید.

۶) با توجه به افت انرژی که در مورد شماره ۵ برای افراد میانگرا پیش می‌آید اگر بعد از گذشت زمان مشخص، مجبور شوید که در مهمانی بمانید،به جای معاشرت ترجیح می دهید که در گوشه ای از مهمانی نظاره گر سایر افراد باشید.
۷) اگر بروید به سراغ کتاب ها و مقاله هایی که در رابطه با درونگراها و برونگراها نوشته شده چنانچه مشخصاتی از هر دو گروه در شما صدق کند ،شما احتمالا میانگرا هستید.
۸ ) اگر میان گرا باشید نیاز دارید که روزهایی را تنها باشید تا انرژی از دست رفته تان برگردد. اما بعد از آن میل شدیدی برای معاشرت پیدا می‌کنید. مثل درونگراها دلتان می خواهد از ارتباطات اجتماعی دور باشید اما اگر خیلی این دوران تنهایی طول بکشد مثل برونگراها کسل می شوید و دوست دارید که دوباره با دیگران معاشرت کنید.
۹) به عنوان یک فرد میانگرا شما به دنبال ایجاد تعادل انرژی در ارتباطتان هستید.یعنی اگر طرف مقابلتان پرحرف باشد شما مایلید کمتر حرف بزنید و اگر کم حرف باشه شما بیشتر حرف می‌زنید.
۱۰) شما به عنوان یک فرد میانگرا به خوبی می توانید به نشانه های اجتماعی مثل حالت های چهره و زبان بدن اطرافیان توجه کنید. به عبارت دیگر اگر شما تمایلی به شرکت در بحث ها نداشته باشید اما می توانید نشانه های اجتماعی را در دیگران به خوبی تشخیص دهید.
۱۱ ) به عنوان یک میانگرا شاید هر از گاهی در موقعیتهایی دلتان بخواهد دیگران به شما توجه نشان دهند.اما دوست ندارید که همیشه مرکز توجه باشید. مثلا اگر یک تئاتر زنده را در نظر بگیرید شما اغلب ترجیح می‌دهید به جای تماشاگرها باشید. اما زمان هایی هم وجود دارد که دلتان می‌خواهد بازیگر اصلی صحنه باشید.
شناخت نوع شخصیت هر فردی میتواند در پیشبرد اهداف شخصی، اجتماعی و کاری او تأثیر قابل توجهی داشته باشد. برای شناخت دقیق تر شخصیت خودتان و پی بردن به درونگرا، برونگرا یا میان گرا بودن خود می توانید تست شخصیت شناسی MBTI را انجام دهید.

همچنین آزمون زیر به شما کمک می کند تا حدس و گمان هایی را که در مورد این جنبه از شخصیت تان دارید به یقین تبدیل کنید. عبارات زیر را به دقت بخوانید و با انتخاب یکی از گزینه های بله یا خیر با آنها پاسخ دهید.
۱) آیا شما سرگرمی های متنوعی دارید؟
۲) آیا فرد پرحرفی هستید؟
۳) آیا نسبتاً با نشاط و سرزنده هستید؟
۴) آیا می توانید در یک مهمانی با افراد جدید و ناشناس شرکت کنید و از آن لذت ببرید؟
۵) آیا از ملاقات با افراد جدید لذت می برید؟
۶) آیا معمولاً در موقعیت‌های اجتماعی حضور غیر فعال دارید؟
۷) آیا علاقه زیادی به گردش کردن دارید؟
۸) آیا مطالعه را به ملاقات با مردم ترجیح می دهید؟
۹) آیا دوستان زیادی دارید؟
۱۰)  آیا خود را فرد بی قیدی می دانید؟
۱۱) آیا معمولاً در پیدا کردن دوستان تازه پیشقدم میشوید؟
۱۲) آیا وقتی با دیگران هستید اغلب ساکت میمانید؟
۱۳) آیا می توانید به آسانی به یک مهمانی نسبتاً کسل‌کننده جان ببخشید؟
۱۴)آیا دوست دارید برای دوستان خود لطیفه ، داستان های خنده دار و خاطرات قدیمی خود را تعریف کنید؟
۱۵) آیا معاشرت با مردم را دوست دارید؟
۱۶)  آیا در گفتگو با مردم معمولاً حاضرجواب هستید؟
۱۷) آیا دوست دارید کارهایی را که سرعت عمل لازم دارند انجام دهید؟
۱۸) آیا اغلب بیشتر از وقت و زمانی که در اختیار دارید مسئولیت و فعالیتهای مختلفی به عهده می گیرید ؟
۱۹)آیا می توانید یک مهمانی را اداره کنید؟
 ۲۰) آیا هیجان و شلوغی زیاد در اطراف تان را دوست دارید؟
۲۱)  آیا دیگران فکر می‌کنند که شما فرد با نشاط و دل زنده ای هستید؟

شیوه نمره گذاری

 برای به دست آوردن نمره نهایی به هر گزینه بله (یک) امتیاز و هر گزینه خیر (صفر)امتیاز بدهید. البته در سوالات ۶ و ۸ و ۱۲ نمره گذاری به صورت معکوس انجام می شود. یعنی به گزینه بله (صفر)  امتیاز و به گزینه خیر (یک) امتیاز تعلق می‌گیرد. در پایان امتیاز همه ۲۱ عبارت را با هم جمع کنید.

 تفسیر نتایج

 امتیاز بالاتر از ۱۷

 برونگرا

امتیاز بین ۱۲ تا ۱۶

 شما از نظر این ویژگی شخصیتی بینابین ( میانه) هستید. شما دارای بعضی ویژگی های افراد برونگرا و بعضی ویژگی های افراد درون گرا هستید. نسبت به این دو دسته سازگاری بیشتری دارید.

 امتیاز پایین تر از ۱۱

 درونگرا

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
4.6/5 - (22 امتیاز)

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری