دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

درمان افسردگی با آر تی ام اس (rtms)

درمان افسردگی با آر تی ام اس

شاید برای شما پیش‌آمده باشد که در برهه‌ای از زندگی دچار حالت ­های خلقی خاص شده باشید یا در اطرافیان شما کسی بعد از بحران­های سخت زندگی دچار افسردگی شده باشد در این مقاله به انواع روش‌های درمانی این بیماری می ­پردازیم. سپس به پیشرفته‌ترین روش درمان افسردگی یعنی درمان افسردگی با rtms می ­رسیم.

افسردگی چیست؟

حالت‌های خلقی ناشی از افسردگی فراتر از یک ناراحتی ساده است. ممکن است گاهی با اضطراب یا احساس بحران هویت جدی همراه باشد.  اگر ساده ­تر بخواهیم توضیح دهیم، افسردگی نوعی سرماخوردگی، سرماخوردگی‌ای به مرتب شدیدتر با دوره‌ درمان طولانی ­تر، روح است. بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی افسردگی شایع­ ترین بیماری قرن ماست.

شاید افرادی که روزانه شما با آن‌ها معاشرت‌های عادی دارید بدون اینکه شما متوجه شوید دچار افسردگی‌های مزمن باشند. اختلال افسردگی درواقع یک بیماری پزشکی است که در افراد مختلف به دلایل متفاوتی رخ می­دهد. اگر شما تجربه افسردگی دارید، قطعاً با تغییراتی که در این زمان در طرز تفکر و نحوه عمل یک بیمار افسرده به وجود می­ آید، آشنایی دارید. علائم این بیماری می­تواند خفیف یا شدید باشد.

  • احساس غمگینی شدید
  • بی‌علاقگی نسبت به فعالیت­هایی که قبلاً از آن لذت می­ بردید.
  • احساس مداوم خستگی
  • بی­خوابی یا خواب زیاد
  • پرخوری یا عدم اشتها
  • حرکات و تکلم بسیار آهسته (این علائم این‌قدر شدید است که برای دیگران بسیار مشهود است.)
  • دست‌ و پنجه نرم کردن با احساساتی نظیر بی‌ارزشی، عذاب وجدان
  • عدم تمرکز و احساس ناتوانی در تصمیم­گیری
  • افکار خودکشی

این علائم باید حداقل دو هفته در شما متداوم باشد تا بتوان شما را فردی افسرده خواند. البته لازم به توضیح است در علائم افسردگی فرد بیمار باید به‌ گونه‌ای علائم را بروز دهد که در مقایسه با گذشته خود او این نشانه­ ها پررنگ شده باشد؛ زیرا برخی از این علامت­ ها در افرادی با خلق افسرده، همیشگی است.

آمارها حاکی از این است که افسردگی سالانه در هر 15 بزرگ‌سال یک نفر را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. درواقع آماری حدوداً 6/7 درصدی، زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می ­شوند و احتمال ابتلا به اختلال افسردگی در کودکانی که اقوام درجه اول آن‌ها افسرده بودند، تقریباً 40 درصد بیشتر از سایرین است.

 درمان افسردگی با آر تی ام اس (rtms)

rtms و درمان افسردگی

با افزایش شیوع افسردگی در دهه­ های گذشته روان‌پزشکان روش ­های متعددی بر درمان افسردگی ابداع کردند. برخی بر این باور هستند استفاده از دارو مسیر درمان را کوتاه­ تر می‌کند. این در حالی است که حدود 60 درصد از بیماران به دارو واکنش مطلوبی نشان نمی ­دهند.

عده دیگر از روان‌شناسان، روانکاوی و حل کردن بحران افسردگی به‌صورت ریشه‌ای را پیشنهاد می ­دهند. دراین‌ بین علوم جدید پزشکی روش rtms را پیشنهاد می‌کند. این روش که طبق آخرین دستاورد­های علمی در درمان افسردگی است و همواره نتایج قابل قبولی در پی داشته است.

درمان افسردگی با آر تی ام اس (rtms)

rtms تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) در رده اول درمان‌های جدید برای افسردگی است که جایگزین مناسبی برای دارو درمانی است. در این روش با ایجاد یک میدان مغناطیسی به اصلاح مسیرهای عصبی در مغز می ­پردازد و مسیرهای عصبی نامتعادل یا کم فعالیت را ترمیم می ­کند و به تنظیم شیمی مغز نیز می ­پردازد.

در این روش مراجع کاملاً هوشیار روی صندلی نشسته و از طریق یک کویل یا همان کلاه ایمنی که به‌وسیله میدان مغناطیسی باقدرت 0 تا 9 تسلا وارد قشر مغز می­شود. بیمار در این حالت ضربات خفیفی را روی پوستش احساس می­کند و در اثر این ضربات سلول­ های قشر جلوی مغز که مربوط به خلق است، تحریک می ­شوند.

 درمان افسردگی با آر تی ام اس (rtms)

مدت جلسات درمان با آر تی ام اس (rtms) و عوارض ناشی از آن

جلسات درمان افسردگی با rtms حدود 20 دقیقه به طول می ­انجامد و برای هر بیمار افسرده حدوداً 5 بار در هفته به مدت 4 الی 6 هفته تجویز می ­شود. پس از هر جلسه بیمار می ­تواند به محل کار یا منزل رفته و فعالیت­ های طبیعی خود را از سر گیرد.

درمان افسردگی با rtms که درواقع معرف پیشرفته‌ترین روش درمان افسردگی است، دارای حداقل عوارض جانبی است که شامل سوزش پوست سر یا سردردهای خفیف که اگر تحریک میدان مغناطیسی تا آستانه توان مغزی بیمار انجام گیرد، درصد بالایی از بیماران سردرد نخواهند داشت.

اگر تعدادی از بیماران دچار سردرد شدند این سردرد موقتی است و دلیل آن عادت نداشتن مغز به این میدان مغناطیسی است. برای رفع این سردرد­ها توصیه می­شود پس از جلسه درمان از مایعات استفاده کنید و در صورت ادامه پیدا کردن می­ توانید از یک مسکن معمولی مثل ژلوفن استفاده کنید.

عارضه بعدی امکان افت قند است که موجب سرگیجه می­شود و به بیماران توصیه می­شود قبل از مراجعه غذاخورده باشند و از انرژی‌زا، کافئین و قلیان استفاده نکرده باشند. کسانی که قبل از استفاده از دستگاه، مواد مخدر یا ماری‌جوانا مصرف کرده باشند، بیشتر به سردرد مبتلا می‌شوند.

کسانی که مبتلا به صرع هستند، در زمان استفاده از دستگاه ممکن است دچار تشنج شوند که این حالت نیز موقت است و در طول دوره درمان به‌ تدریج کاهش می­یابد و پس‌ازاین دوره بیمار تغییرات چشمگیری در خلق‌وخو، خواب، تمرکز و… مشاهده می­ کند.

درصد موفقیت درمان افسردگی با rtms

این روش پیشرفته‌ ترین روش درمان افسردگی شناخته شده است و برای آن دسته از بیمارانی که واکنش مطلوبی به دارو درمانی نداشته‌اند، روش بسیار مناسبی است. در پژوهش­ هایی که در مرکز پزشکی دانشگاه شیکاگو صورت گرفته نشان می ­دهد 70 درصد افراد تحت درمان با این روش پاسخ خوبی دریافت کرده­ اند.

 درمان افسردگی با آر تی ام اس (rtms)

آیا افسردگی بعد از درمان با آر تی ام اس بازگشت‌پذیر است؟

فرقی نمی کند که درمان با RTMS باشد یا دارو، افسردگی ذاتاً برگشت‌پذیر است. همانطور که قبلا ذکر شد، بهترین درمان برای یک فرد مبتلا به افسردگی، ترکیبی از RTMS و روان درمانی است. RTMS می تواند منجر به بهبودی حاد افسردگی شود و روان درمانی می تواند از بازگشت آن جلوگیری کند.

توصیه من برای جلوگیری از بازگشت افسردگی این است که با روانپزشک در تماس باشید. روانپزشک تمام جنبه های اختلال فعلی و احتمال عود را برای هر فرد در نظر می گیرد و برنامه هر فرد را تعیین می کند. این برنامه می تواند بازدید مکرر یا شرکت در سمینارها یا جلسات روان درمانی با دریافت جلسات یادآوری RTMS باشد.

 

نتیجه‌گیری

درمان افسردگی با rtms این امکان را برای افراد به وجود می‌آورد که طول دوره افسردگی آن‌ها کاهش یابد و سریع­تر به زندگی عادی برگردند. احساس افراد در غم و افسردگی ممکن است شامل اندوه شدید و کناره­ گیری از فعالیت­ های موردعلاقه باشد؛ اما این دو احساس از جنبه­ های مهمی متفاوت است. در افسردگی خلق پایین و احساس عدم لذت برای زمانی بیشتر از دو هفته کاهش می ­یابد.

نکته مهم این است که در حالت غم عزت‌نفس افراد حفظ می ­شود؛ ولی افسردگی یک بحران هویت همراه با احساس پوچی و ناراضی بودن از خود است. پس اگر کسی در اطراف شما در چنین بحرانی به سر می ­برد، قبل از آنکه با راهنمایی­ های غیراصولی سعی در آرام‌کردن او داشته باشید؛ به او یک روش اصولی برای درمان این اختلال معرفی کنید.

نویسنده: مهدیه سهرابی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
1.6/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری