دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

درمان طبیعی افسردگی

درمان طبیعی افسردگی

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

آیا افسردگی درمان طبیعی دارد؟

یکی از اقدامات اساسی برای داشتن زندگی سالم اصلاح شیوه زندگی و عادات ناسازگار است که باید در سه جنبه تقویت عادات سازگار ، فعالیت‌ فیزیکی مناسب و رژیم غذایی متعادل صورت گیرد.

اصلاح عادات و سبک زندگی برای درمان طبیعی افسردگی

  • استعمال دخانیات:
 نیکوتین از طریق افزایش کورتیزول خون موجب کاهش سروتونین در مغز می‌شود. در نتیجه می‌تواند موجب بروز و تشدید افسردگی شود. از طرف دیگر کاهش اکسیژن در افراد سیگاری می تواند موجب اضطراب و افرایش تحریک پذیری گردد. همچنین در افراد سیگاری کمبود شدید ویتامین ث رخ می‌دهد و این مسئله در افزایش احتمال ابتلا به افسردگی اثرگذار است. لذا استعمال دخانیات برای مقابله با افسردگی باید متوقف گردد.
 
  • الکل:

به غیر از اثرات منفی برروی تمام ارگان‌های بدن و همچنین بر روی مغز موجب تضعیف بسیاری از فعالیت‌های آن شده و در ضمن در کیفیت خواب فرد، اختلال جدی ایجاد می‌کند‌. همچنین الکل موجب کاهش قند خون و در نتیجه بی ثباتی خلق و خو  میگردد.

  • قهوه و چای:

ماده موثر اصلی در این نوشیدنی کافئین است و اثرات کافئین بر حسب مقدار و طول مدت مصرف و خصوصیات فردی متفاوت می‌باشد. اما در کل توصیه می‌شود افراد افسرده، از مصرف کافئین خودداری کنند و یا بیش از یک فنجان قهوه و یا دو تا سه فنجان چای در روز استفاده نکنند.

درمان طبیعی افسردگی

  • تمدد اعصاب:

تحقیقات نمایانگر این است که ایمان و باورهای اعتقادی در تمدد اعصاب و کسب آرامش بسیار کارآمد هستند. وقتی ایمان و باور وجود داشته باشد که این دنیا محل گذر است و همه ما از او هستیم و به سوی او باز می گردیم دیگر سختی ها و مشکلات زندگی معنای طاقت فرسای  خود را از دست می دهند. در واقع این چالش ها  را جزئی از مسیر تعالی و رشد خود به حساب می آوریم و با این چشم انداز در جهت حل مشکلات قدم بر می داریم.

روش های مختلفی برای تمدد اعصاب وجود دارند. سعی کنید تمامی آنها را امتحان کنید تا روشی را که برای شما موثر تر و مفیدتراست پیدا کنید. پیاده روی در منطقه  زیبا و خوش آب و هوا، گوش دادن به موسیقی، دوچرخه‌سواری، رقص ،نقاشی، ماساژ، طب سوزنی، مراقبه یوگا و غیره نمونه‌هایی از این روشها هستند.

  • خواب:

 

درمان طبیعی افسردگی

بهبود الگوهای خواب منظم و کافی از واجبات است.اگر خواب شما الگوی نامنظمی دارد و یا کیفیت آن به شکل قابل توجهی کاهش یافته است،  شاید با نظر پزشک معالج تان لازم باشد برای مدت کوتاهی دارو مصرف کنید. یا از انواع دمنوش های گیاهی و آرام بخش که تا حدود زیادی بر کیفیت خواب نیز موثر هستند استفاده کنید .رعایت نکات زیر در جهت تنظیم و بهبود کیفیت خواب بسیار موثر خواهند بود.

۱) سعی کنید در طول روز مخصوصا بین ساعت ۲ تا ۴ بعد از ظهر بیش از نیم ساعت نخوابید.

۲)  شبها از پرخوری خودداری کرده و سعی کنید سر شب شام بخورید.

۳)  از نوشیدن چای و قهوه شب ها خودداری کنید.

۴) روزی حداقل ۳۰ دقیقه ورزش ساده  و یا پیاده روی  نمایید.

۵)  تا زمانی که نیاز به خوابیدن احساس نکرده اید وارد رختخواب نشوید.

۶) مطالعه برای بسیاری از افراد حکم قرص‌خواب را دارد لذا نیم ساعت قبل از زمان خواب شروع به مطالعه یک مطلب جالب که مورد علاقه تان است نمایید.

۷) با ثبت روزانه رژیم غذایی و حال عمومی تان،اگر احساس می‌کنید با غذای خاصی بدتر می شوید از مصرف آن خودداری کنید .حساسیت های غذایی در بروز یا ادامه اختلال های مربوط به خواب بسیار موثر هستند.

۸) ده دقیقه قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید.

  • ورزش:
درمان طبیعی افسردگی

در بسیاری از موارد یک ورزش منظم و پایدار حتی از داروهای ضد افسردگی و روان درمانی موثر تر است. ورزش از طریق افزایش بتا اندورفین ها که  آرامبخش های طبیعی بدن محسوب می‌شوند با تعدیل و اصلاح ترشح هورمونها و مواد شیمیایی بدن باعث کاهش احتمال ابتلا به افسردگی می گردند. برای این منظور باید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش نمایید .البته افراد مبتدی بایستی با ۱۰ دقیقه شروع کنند و به تدریج مدت ورزش را افزایش دهند.

  • مکمل های غذایی برای درمان طبیعی افسردگی

با نظر پزشک استفاده از مکمل های زیر در درمان افسردگی مفید و موثر خواهد بود .

  • مولتی ویتامین های ضروری و انواع مینرال های مفید برای بهبود کارکرد عمومی بدن

ویتامین C

ویتامین E

روغن بذر کتان یک قاشق غذاخوری در روز

اسید فولیک و ویتامین B12

درمان افسردگی با گیاهان دارویی

 

درمان افسردگی با گیاهان دارویی

از میان گیاهان دارویی مورد استفاده در درمان افسردگی گل راعی یا گل چای بیش از همه رایج تر است که به صورت عصاره پودر و یا دم کرده مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو با اکثر داروهای طبیعی ضد افسردگی تداخل اثر داشته و نباید همزمان با آنها استفاده شود. عوارض جانبی این داروهای گیاهی بسیار کم و قابل مقایسه با داروهای ضد افسردگی از جمله انواع (SSRI)  نخواهند بود در رابطه با اثرات گیاهان دارویی بایستی متذکر شد که هنوز مطالعات منسجم و وسیعی در مورد آنها انجام نشده و صرفا در تجارب بالینی اثرات آنها دیده شده است. مصرف داروهای گیاهی بایستی حتماً تحت نظر متخصص طب گیاهی و یا روانپزشک با تجربه صورت گیرد.

در ادامه به تعدادی از پرکاربردترین انواع گیاهان دارویی در درمان افسردگی اشاره میشود.

افدر: محرک مغزی و رفع کسالت وبیحالی

بادرنجبویه: خواب آور و ضد اضطراب

اسطوخودوس: آرامبخش، خواب آور

دارواش: ضد اضطراب و ضد افسردگی

جین سینگ: رفع خستگی و بالابردن خلق

درمنه رسمی: ضد افسردگی و آرامبخش

اکلیل کوهی: ضد افسردگی

مهرگیاه: ضد افسردگی

گل نارنج: ضد افسردگی

بابونه:ضد افسردگی

جو دوسر: ضد افسردگی،ضد اضطراب ، آرامبخش

در صورت مشورت با پزشک متخصص ،دم کرده یا قطره یا پودر گل ساعتی و یا سنبل الطیب، یک یا دو ساعت قبل از خواب مفید خواهد بود .

گیاهان شادی بخش: هل، زعفران،دارچین،گل گاو زبان ،شوید ،شاهدانه، زنجبیل،پونه کوهی، عناب،زیره کرمان ،گلپر،نعناع ، ریحان

میوه های شادی بخش: انگور، گلابی و پرتغال

سبزیجات آرامبخش: کاهو،سنبل الطیب،کدو، موسیر،ترب سیاه،سیب زمینی، نارنگی

داروهای ضد افسردگی

داروهای بسیار زیادی برای درمان اختلالات خلقی از جمله افسردگی و اختلال  دوقطبی وجود دارد که هرکدام متعلق به گروه دارویی خاص با گیرنده ها مغزی متمایز و منحصر به فرد هستند. اثرات درمانی و عوارض هریک از داروها در افراد مختلف متفاوت بوده و هیچگاه نمی توان برای تمامی افراد از یک داروی خاص و ثابت استفاده کرد. آنچه در مورد مصرف داروها لازم به ذکر است آن است که اگر داروی تجویزی برای درمان افسردگی اثر نکرده زمان مصرف  آن کافی نبوده است. اثرات درمانی اکثر داروهای اعصاب و روان معمولاً ۲ تا ۴ هفته و گاهی ۶ تا ۸ هفته بعد از شروع ظاهر می شود . البته دوز مصرفی و مقدار دارو نیز بسیار مهم است.  بر حسب ساختار بیولوژیک هر فرد، مقدار داروی لازم و موثر در افراد مختلف متفاوت است.

همچنین چون اصل کلی در تجویز هر نوع دارویی،شروع مصرف با حداقل محدوده مجاز برای شروع می باشد لذا در  اکثر موارد پزشکان با مقداری کم دارو، درمان را شروع می‌کنند و بر حسب پاسخ به درمان، مقدار دارو را به تدریج افزایش می دهند.

اگر نیاز به مصرف داروی دیگری به منظور تکمیل الگوی تجویزی پزشک متخصص  است داروهای مختلفی برای در کنار هم برای درمان افسردگی وجود دارد و پاسخ فیزیولوژیک و روانی  افراد برای هر یک از آنها بسیار متفاوت است و حتی ممکن است برخی از داروها در برخی از افراد تقریباً بی تأثیر، و یا تاثیر آن  شاید چندان چشمگیر نباشد و نیاز به تجویز داروی دیگر است.

یکی از شروط لازم برای تاثیر داروها مصرف آنها با مقدار و در فواصل منظم تجویزی و رعایت نکات توصیه شده توسط پزشک معالج و دکتر داروساز است. توجه به وجود تداخل اثر دارویی همچنان که ذکر شد بسیار حائز اهمیت است. مصرف برخی داروها و یا الکل بر روی اثرات درمانی برخی از گیاهان دارویی اثر می گذارند. گاهی وجود بیماری های دیگر مثل کم کاری تیروئید بر سیر و درمان بیماری اثر گذار خواهد بود .توجه به انواع بیماری های زمینه ای در مصرف انواع گیاهان دارویی بسیار ضروری خواهد بود. البته برخی افراد به داروهای گیاهی موجود پاسخ درمانی مناسب نمی دهند و در این موارد روش های دیگر درمانی باید به کار برده شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری