دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

زندگی بعد از طلاق

زندگی بعد از طلاق

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

غیر معمول نیست که زوجی برای درمان مراجعه کنند و اظهار نمایند که دچار طلاق عاطفی شده اند یا تصمیم به جدایی گرفته اند یا حداقل برای گرفتن این تصمیم یا اجرای آن نیاز به کمک دارند. این بخش هنوز در قلمرو مشکلات ارتباطی زوجین قرار میگیرد با اینکه اهداف درمانی برای زوج هایی که می خواهند به رابطه ادامه دهند و آن را بهبود ببخشند متفاوت است اما رویکردهای درمانی مورد استفاده برای مشکلات ارتباطی در اینجا نیز کاربرد دارد. در ادامه به مواردی در مورد زندگی بعد از طلاق و چالش های آن می پردازم.
نکته قابل توجه این است که در بعضی موارد زمانی که زن و شوهر درباره جدایی صحبت می‌کنند زوج‌ درمانگر بایستی در مورد پذیرش این جملات به عنوان آخرین راه حل محتاط باشد. به نظر می‌آید بعضی از زوجین به منظور گرفتن کمک، گزینه جدایی را مطرح می کنند.
معمولاً درمان با زوج هایی که به فکر جدایی هستند به معنای کمک به آنان برای گفتگو و برقراری ارتباط با یکدیگر موثر است.
به همین دلیل است که بسیاری از زوجین بعد از یک دوره جدایی به جای ازدواج با فرد جدید و مشکلات ازدواج دوم دوباره به یکدیگر رجوع میکنند و رابطه کارآمدتری نسبت به قبل را تجربه میکنند.
البته در مواردی نیز زوجین برای همیشه تصمیم به جدایی را اجرا می کنند و برگشتی به رابطه هم ندارند. فردی که ازدواج اولش با شکست پایان یافته ممکن است تصورات اغراق آمیزی درباره آسیب پذیری ها و مشکلات فردی با فرآیندهای سازگاری زناشویی داشته باشد که این عوامل نقش مهمی در شکست او در روابط اولش داشته اند. این عوامل ازدواج دوم را نیز در معرض خطر مشکلات بیشتری نسبت به ازدواج اول قرار می دهند.

با این حال چگونه در ازدواج دوم موفق باشیم؟
یک راهکار برای موفقیت همسرانی که وارد ازدواج دوم می‌شوند شناخت نقاط آسیب زا و اجتناب از خطاهایی است که باعث شکست در رابطه اول شده است.
در مواردی حضور فرزندان چالش های بیشتری را پیشروی والدین قرار میدهند . به دلیل وجود فرزندان تماس مداوم با همسر قبلی برای مشارکت والدینی در مواردی لازم است و ارتباط با همسر قبلی برای رسیدگی به امور فرزندان منبع مشکلات و چالش هایی برای ارتباط جدید محسوب میشود .در شرایطی که ارتباط با همسر قبلی، تاثیر تنش زای زیادی بر روابط جاری دارد تمرکز زوجین برای بررسی اینکه آیا مذاکره بیشتر بین والدین ضروری است یا خیر می تواند مفید باشد. نقش پدر و مادر در حل موثر تعارض و کاهش میزان آسیبی که بچه ها را متضرر میکند قابل توجه است. تلاش برای بحث و گفتگو پیرامون این موارد باید به صورت خصوصی و بدون حضور کودکان باشد . مطرح نمودن این موضوعات با کودکان فقط زمانی جایز است که آنها درک مشترکی از آنچه می‌خواهند بدان برسند داشته باشند. البته برعکس این موضوع هم میتواند پیش آید، افرادی که فرزندی ندارند از هم جدا می شوند اما آن ها در ازدواج دومشان با کسی ازدواج می کنند که دارای فرزند است اینجا این سوال پیش می آید که در ازدواج با فرد بچه دار چه مواردی حائز اهمیت است؟ 

 

اهداف درمانی

زندگی بعد از طلاق
اولین هدف درمانی آن است که واضحاً مشخص شود آیا زن و شوهر تصمیم دارند به رابطه خاتمه دهند؟ اگر پاسخ مثبت باشد مسئله:

  • حضانت کودکان و حمایت‌های مالی
  • دیدار والدین و ملاقات‌های در دسترس
  • نحوه مراقبت از کودکان

مطرح می شود.
یکی از راه‌های موثر برای تسهیل فرآیند تصمیم‌گیری در موارد نامبرده آن است که از زن و شوهر بخواهیم به طور مستقیم و حتما درجلسات مشاوره با هم صحبت کنند. زوج درمانگر فقط به عنوان تسهیل کننده بدون تعصب به آنها کمک میکند تا با گفتگو به نتیجه نهایی دست یابند.
نوع جدیدی مشاوره طلاق و جدایی، میانجیگری است اهداف این نوع مشاوره بسیار محدود و شامل حمایت از زن و مرد طلاق گرفته است تا با احساس مسئولیت مشترک در مورد حضانت، مراقبت و مواظبت از کودکان و مسائل مالی تصمیمات مشترک مناسبی بگیرند.
تمرکز درمانی برای زوج های جدا شده یا در آستانه طلاق این است که بتوانند ادامه نقش خودشان به عنوان پدر یا مادر را به نحو احسنت ایفا کنند و پس از جدایی بتوانند والدین خوبی برای فرزندانشان باشند.
این فرآیند جایگزین فرایند قانونی طلاق نمی‌شود اما این نوع مشاوره، فرآیند جدایی را با کمترین درگیری مخرب تسهیل می‌کند و می‌کوشد تا تلخی تجربه جدایی را تا حد امکان برای طرفین و برای فرزندان حاصل از این رابطه کاهش دهد. میانجی کننده می‌تواند با وکلای زن و شوهر تماس بگیرد تا در مورد تصمیمات مشترک کمک کننده باشد. در واقع بهتر است فرآیند میانجیگری مانند یک تیم عمل کند که شامل یک وکیل و یک مشاور خانواده است تا به زوج کمک شود در مورد مسائل مادی و همچنین مشکلات عاطفی به توافق سالم برسند. نتایج اولیه این فعالیت تیمی نشان داده که این روش برای زن و مرد طلاق گرفته یا در آستانه طلاق و همچنین فرزندان حاصل از این ازدواج بسیار مفید خواهد بود.

کنار آمدن با پیچیدگی های مالی زندگی بعد از طلاق

زندگی بعد از طلاق
به منظور کنار آمدن با پیچیدگی های مالی، می توان گفت که متاسفانه به طور مکرر مشکلات مالی به دلیل مسئولیت های باقیمانده از ازدواج اول مطرح می شود معمولاً مردان مسئولیت مالی در قبال فرزندان خود را به شرط زندگی کردن فرزند در کنار خودشان می‌پذیرند. رسیدن به توافق مشترک و تقسیم مسئولیت های مالی به صورت کاملا واضح و روشن در قالب یک قرارداد رفتاری موکداً توصیه می‌شود.
برخی از مداخله های انتخابی که در چنین موقعیت هایی مفید واقع می‌شود و شرایط احراز توافق بین زوجین در آستانه جدایی را تسهیل می‌کند، عبارتند از:
۱) زن و شوهر با اجتناب از فکر خوانی، پیش داوری و با استفاده از واژه «من» با یکدیگر ارتباط موثر تری برقرار کنند.
۲) احساسات شدید و هیجان های زود گذر یکدیگر را مورد تایید قرار دهند، اما همواره در نظر داشته باشند که بر موضوع مورد بحث متمرکز شوند.
۳) زمانی را برای صحبت با یکدیگر بدون حضور فرزندان یا عوامل مزاحم دیگر اختصاص دهند.
۴) حتما دیدگاه‌های متفاوت یکدیگر را مورد بازنگری مجدد قرار دهند.
۵) همواره زمانی را برای بحث درباره جزئیات مسائل مالی در نظر بگیرند و گفتگوی مثبتی برای صحبت در مورد موضوعات مالی تا وصول به نقطه مشترک داشته باشند.

زمانی که مشخص میشود زن و شوهری در آستانه جدایی و طلاق قرار دارند کمک های تخصصی مشاوره در برخی از حیطه های احساسی شبیه به مشاوره سوگ یا داغدیدگی خواهد بود. در جایی که زوجین دارای فرزند یا فرزندانی هستند، تمرکز درمان بر ادامه نقش آنان به عنوان پدر و مادر است تا پس از جدایی بتوانند والدین خوبی برای فرزندانشان باشند و نقش والدینی را به خوبی بتوانند ایفا نمایند.

به عنوان یک تمثیل، طلاق را می‌توان نوعی عمل جراحی دانست که تمام حوزه های زندگی فرد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. اغلب اوقات ریشه‌های اصلی طلاق را باید در شرایط امید و آرزوهای زمان ازدواج جستجو کرد. افراد بسیار زیادی با این ایده ازدواج می کنند که بعد از ازدواج زندگی شان بهتر خواهد شد. اندازه و عمق ناکامی و دلخوری هنگام طلاق بستگی به این دارد که فرد از  زندگی مشترک چه چیزی می خواسته و با چه انتظاراتی وارد ازدواج شده است.
بسیاری از کتاب‌هایی که تاکنون در رابطه با طلاق و زندگی بعد از طلاق نوشته شده است فقط به مسائل و مشکلات طلاق پرداخته اند. البته که طلاق به غرور و احساس ارزشمندی فرد لطمه وارد می کند و دائماً این سوال از ذهن فرد عبور می کند اشکال کار از کجا بود و ترس های زیادی در مورد آینده و همچنین ترس از ازدواج دوم به سراغ فرد مطلقه می‌آید ولی دکتر فیشر در کتاب بازسازی  زندگی بعد از طلاق یک چهارچوب بسیار علمی و سودمند در اختیار ما قرار می دهد تا ما بتوانیم این دوره فقدان و از دست دادن را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که الان در کجا قرار گرفته‌ایم و چه سمت و سوئی در آینده به روی ما باز است‌.
 کتاب بازسازی زندگی بعد از طلاق، به صورت گام به گام راهنمایی می کند تا فرد خود را در وضعیتی قرار دهد که بتواند از زندگی بعد از طلاق لذت ببرد. این کتاب، بلوکهای بازیابی فرد و  باورهای بنیادین او برای ساختن یک بنای مستحکم و  یک زندگی غنی پربار و معنادار را فراهم می‌آورد.
به عنوان مثال، اولین واکنش بعد از طلاق انکار خواهد بود. چگونگی کنار آمدن با آن، روبرو شدن با ترس، کسب سازگاری، عبور از خشم، احساس تنهایی و در نهایت رسیدن آزادی.
مرحله به مرحله هر گذرگاهی به تفصیل شرح داده شده است و هر کدام از این مراحل به عنوان یک ایستگاه مطرح شده است. صعود به قله و دستیابی به چشم انداز  بی نهایت با عبور از خود سرزنشگری ها و خود قربانگری ها امکان پذیر خواهد بود.
فرد بعد از استراحت درون هر ایستگاه و سبک شدن کوله بار و کسب آمادگی خود را برای ادامه مسیر و رسیدن به ایستگاه بعد آماده می‌کند.
در انتهای هر فصل، آزمونی وجود دارد که فرد با انجام آن و کسب نمره مورد نظر میتواند خود ارزیابی دقیقی به عمل آورد و  متوجه شود که در کدام یک از فصول بیشترین مشکل را دارد و باید مطالعه و تمرین بیشتری انجام دهد.
در مقدمه کتاب، ابتدا تمام بلوک های موجود در کتاب در ۱۲ پاراگراف توضیح داده شده و میتوان فصل مورد نظر را که بیشتر به کارتان می‌آید انتخاب کنید و دقیق تر و بهتر بخوانید.
 امیدمان بر آن است که بتوانید یک زندگی خوب و  معنادار بعد از طلاق ،جدایی و مرگ همسر برای خودتان بازسازی کنید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری