دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

ترس از ازدواج یا گاموفوبیا چیست؟

ترس از ازدواج یا گاموفوبیا چیست؟

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

ترس از ازدواج یا گاموفوبیا چیست؟ به معنای ترس از ازدواج است که به مراتب بعد از طی کردن مراحل مشاوره قبل از ازدواج کمتر میشود. گاهی پیش می آید که آمادگی ازدواج را در خود حس میکنیم اما بخاطر ترس هایمان با خود میگوییم با وجود این همه ترس چطور به خانواده بگم میخوام ازدواج کنم و آمادگی ازدواج رو دارم؟ ازدواج پیوندی است که دو نفر را به هم نزدیک می کند و بسیاری از افراد منتظرند تا تمام ایام باقیمانده از زندگی خود را برای همیشه در کنار شخصی که دوستش دارند بگذرانند. اما داستان ممکن است برای برخی دیگر متفاوت باشد.

یکی از علل بالا رفتن سن ازدواج یا بیشتر شدن ازدواج سفید ترس از ازدواج است که این نوع ازدواج نیز علاوه بر غیر قانونی بودنش مشکلات خاص خودش را دارد و افراد ممکن است مشکلات و معایب ازدواج سفید را قبل از تصمیم گیری در نظر نگیرند و بعد از مدتی در شرایط روحی سختی قرار گیرند. ازدواج و انتخاب همسر مناسب یکی از مهم ترین انتخاب های فرد در طول زندگی می باشد. چنین تصمیم مهمی ناگزیر با میزانی از ترس و نگرانی همراه خواهد بود که بخشی از این ترس طبیعی قلمداد می شود.این انتخاب به نوعی ریسک عاطفی بزرگی خواهد بود که ریسک مالی، خانوادگی و ارتباطی را نیز با خود به دنبال دارد.

زمانی ترس از ازدواج غیرعادی قلمداد می‌شود که فرد تمام موارد لازم را بررسی کرده، جوانب  مختلف را در نظر گرفته، نیاز به ازدواج را در خود احساس می‌کنند و آمادگی برای ازدواج دارد ولی در  لحظه انتخاب و رسمی شدن رابطه ترس عمیقی از تعهد و پذیرش مسئولیت دارد و ممکن است مدام از خود بپرسد چگونه همسر خوبی باشم؟

در واقع گاموفوبیا چیزی بیش از محتاط بودن یا مردد بودن در مورد تعهد است و با احساس ترس مفرط و مداوم از بودن در یک رابطه تشخیص داده می شود. اغلب افرادی که این ترس را دارند می توانند وارد روابط شوند، اما وقتی همه چیز شروع به جدی شدن کند اغلب علائم ترس و اضطراب را نشان می دهند. در مواردی نیز برخی از افراد آنقدر از تعهد می ترسند که به طور کلی از شروع رابطه اجتناب می کنند. گاموفوبیا نیز مانند سایر فوبیا ها ترسی است که با موقعیت تناسب ندارد. چنین علائمی پایدار هستند و شش ماه یا بیشتر به طول می انجامند. مانند سایر انواع فوبیا، گاموفوبیا اغلب نتیجه تعدادی از عوامل مختلف است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که اضطراب در مورد تعهدات مالی و سایر خواسته های اجتماعی مرتبط با روابط می تواند ترس از تعهد و ازدواج را تقویت کند. در برخی افراد تجربیات منفی گذشته، روابط مسموم، طلاق قبلی و خیانت، به ترس شدید از تعهد دامن می زنند. همچنین کودکانی که در خانواده هایی بزرگ شده اند که والدینشان همیشه با هم جدال داشته اند یا خشونت خانگی را تجربه کرده اند ممکن است در بزرگسالی از قرار گرفتن در موقعیت مشابه بترسند. کودکانی که توسط والدین مسئولیت پذیر بزرگ می شوند، به احتمال زیاد سبک های دلبستگی ایمن را شکل می دهند؛ در حالی که کودکانی که نیاز هایشان برآورده نمی شود، به احتمال زیاد سبک های نا ایمن را ایجاد می کنند. این افراد احساس امنیت کمتری در روابط دارند، با ترس از رها شدن دست و پنجه نرم می کنند، یا ممکن است از ایده تعهد بترسند یا آن را رد کنند.

راهکار های درمانی پیشنهادی 

علاوه بر صحبت با درمانگر برخی از استراتژی هایی که ممکن است به شما کمک کند شامل این موارد است:

به نیاز ها و روابط گذشته خود فکر کنیددر نظر بگیرید که آیا ترس، شما را از آنچه واقعاً می خواهید باز می دارد؟ ممکن است لزوما برای یک رابطه جدی، طولانی مدت و متعهد آماده نباشید. اما اگر احساس می کنید در حال از دست دادن چیزی هستید که واقعا آن را می خواهید، مهم است که برای رفع ترس خود قدم هایی بردارید تا بتوانید یک رابطه سالم، محبت آمیز و پایدار را ایجاد کنید.

یک دفتر یادداشت داشته باشید: بیان افکار و ترس های خود به صورت کتبی اغلب می تواند راهی مفید برای کشف آنچه احساس می کنید باشد. نوشتن، راهی عالی برای کشف الگو هایی در افکار و رفتار های شما است که ممکن است به احساس ترس شما کمک کند. تکنیک های تمدد اعصاب را امتحان کنید: تمرین راهبرد های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا یا تمرکز حواس را شروع کنید. وقتی شروع به تجربه احساس ترس کردید، می توانید از این تکنیک ها برای آرام کردن ذهن و بدن خود استفاده کنید.

دلایل ترس از ازدواج کردن:

۱. شخصیت درونگرا و اجتنابی

۲. ترس از بازماندن اهداف (فردی که با ازدواج کردن می ترسد از اهدافش باز بماند)

۳.ترس از صمیمیت: بیشتر در پسران دیده می شود که ناشی از استقلال روانی می باشد که کودک باید از سد مادر بگذرد. برای ورود به دنیای مردانه از مادر فاصله بگیرد تا پدر و عمو ها آن را بپذیرند. بنابراین این نوع صمیمیت ها را دفع می کند.

۴.ترس از شکست عاطفی: کسانی که تجربه ناموفق عاطفی داشته اند و یا اطرافیانشان شکست های عاطفی، طلاق، خیانت و کشمکش هایی را در زندگی مشترک دیده اند.

دلایل پشیمانی مردها از ازدواج در نامزدی

چه اتفاقی می افتد که مرد ها یک دفعه از دختری که برای ازدواج انتخاب کرده اند کناره گیری می کنند؟

رابطه جنسی

اگر پسری تنها به دلیل نیاز جنسی جهت ازدواج اقدام کرده باشد و نیاز جنسی وی در دوران نامزدی پاسخ داده شود ممکن است از ادامه رابطه منصرف شود چرا که نیاز وی تامین شده و دلیلی برای زیر بار رفتن مسئولیت نمی بیند.

ترس از مسئولیت

گاهی وقت ها همه چیز برای نامزد شما ساده و خوشایند و عاشقانه به نظر می رسد. اما وقتی رابطه رسمی می شود و توقعات جدی مطرح می شود و پسر خود را در یک شرایط دشوار از نظر اجتماعی و اقتصادی می بیند، احساس می کند توانایی تشکیل زندگی مشترک را ندارد. احساس تنهایی و ناتوانی بزرگ ترین عاملی است که باعث می شود یک مرد، از رابطه عاطفی اش فرار کند و بخواهد همه چیز را به هم بزند. 

ازدواج اجباری

اگر رابطه تان رسمی و سنتی شروع شده یا از طریق یک معرف با هم آشنا شده اید، احتمال زیادی دارد که پس کشیدن پسر به دلایل پیچیده از جمله نارضایتی اولیه او از این ازدواج باشد. اگر پسر تحت فشار خانواده تن به آشنایی و نامزدی با دختری بدهد، ممکن است هر جایی از میانه راه پشیمانی سراغش بیاید.

توقع زیاد دختر

معمولا ما انسان ها همان طور با دیگران رفتار می کنیم که تمایل داریم با خودمان رفتار شود. با این امید که آنچه را می خواهیم از آن ها دریافت کنیم. برخی دختران نیاز های عمیق خود را که برطرف نشده است بار ها و بار ها در ذهن می پرورانند به این امید که مرد رویا هایشان سر برسد و این نیاز ها و آرزو ها را برآورده کند. وقتی این اتفاق برای دختر خانم نمی افتد و آرزو ها برآورده نمی شود به این دلیل که حتی اگر یک «آقای همه چیز تمام» هم سر راه خانم قرار بگیرد باز هم کاستی و نقصی در وجودش به عنوان یک انسان دیده می شود، آن وقت است که دختر خانم زمین و زمان را به هم می ریزد که چرا به دست آوردن عشق واقعی این قدر سخت و دست نیافتنی است و به تدریج آقا پسر که اصلا از ماجرا خبر ندارد به دشمنی تمام عیار تبدیل می شود.

برملا شدن واقعیت ها

عامل شماره یک قطع هر نوع ارتباطی، نداشتن صداقت است. در نظر سنجی ها بی اعتمادی به طرف مقابل عامل 50 درصد جدایی ها بوده است. اما بسیاری از مردم درک نمی کنند که حتی دروغ های کوچک هم به اندازه یک خیانت بزرگ رابطه را به هم می زند.

رفتار های مسموم

بسیاری از زنان نمی دانند که باید بگذارند نامزدشان خودش در روند آشنایی پیش برود و به عبارتی برای بودن در کنار همسرش نباید شخصاً برنامه بریزد.

تجارب تلخ گذشته

ممکن است به خاطر تجربیات منفی ازدواج باشد که در خانواده یا اطرافیان شاهد آن بوده ایم.

فرار از پذیرش مسئولیت

نگرانی از قبول مسئولیت همراه با ترس از تعهدات مادی _ معنوی و فداکاری برای طرف مقابل

سبک زندگی مجردی

برای مدت طولانی تنها زندگی کردن و عادت کردن به این سبک زندگی

نگاه های قضاوت آمیز جامعه

اگر همه چیز خوب پیش نرود و به خاطر نگاه منفی خانواده و جامعه به طلاق نتوانم جدا شوم چه می شود؟

ترس از ازدواج طبیعی است و فکر کردن همه جانبه در مورد این تصمیم به شما کمک می کند تا مطمئن شوید شخص مناسبی را پیدا کرده اید. درصد بالایی از افراد در زمینه تصمیم گیری برای ازدواج می ترسند ترس شما نشانه این نیست که تصمیم به ازدواجتان اشتباه است.

علائم و نشانه های ترس از ازدواج

مسلماً در هر اختلال و حالتی علائم و نشانه های خاصی در افراد اعم از زن و مرد ظاهر می شود. در زیر به برخی از علائم افراد مبتلا به گاموفوبیا اشاره شده است که عبارتند از:

ترس شدید و غیرمنطقی از ازدواج و تعهد به طوری که فرد نتواند آن را کنترل کند

از بحث های مرتبط به ازدواج خودداری کردن

عدم اعتماد به نفس و عزت نفس

بد رفتاری ، حملات وحشت زدگی و پرخاشگری هنگام بحث یا فکر کردن در مورد ازدواج

و همچنین علائم اضطراب و نگرانی  را در این افراد می توان به وضوح مشاهده نمود. حالت تهوع، سرگیجه، تغییر سبک زندگی، تغییر الگوی خواب، اشتها و  اختلال در عملکرد روزانه فرد مشاهده می شود. در چنین مواردی سبک مقابله ای فرد اجتناب و کناره‌گیری و فرار از ازدواج خواهد شد.

ریشه ترس از ازدواج کجاست؟

 گاهی از تیپ شخصیتی خود فرد نشأت می گیرد. مثلاً فرد موردنظر، فردی مضطرب و همیشه نگران است و شروع هر کار جدید کوچکی اعم از شروع کلاس رانندگی یا حضور در جلسات مشاوره و یا شرکت در یک کلاس آموزشی با اضطراب و نگرانی همراه خواهد بود. در موارد دیگر ترس از ازدواج ناشی از شنیده ها و تجربه های تلخ اطرافیان فرد میباشد. یادآوری خاطرات تلخ  دوران کودکی فرد که شاهد تعارضات جدی و اغلب تکراری بین پدر و مادر خود بودند منجر به ترس از ازدواج در بزرگسالی این افراد می شود.
عامل بعدی در ایجاد ترس از ازدواج به سبک اسنادی این افراد ارتباط دارد. تعمیم دهی افراطی یکی از انواع رایج تحریف های  شناختی در افرادی است که به گاموفوبیا یا ترس از ازدواج مبتلا هستند. موارد معدود ناموفق در امر ازدواج را به موارد کلی تر تعمیم می دهند.
در قدم اول روبه رو شدن با ترس از ازدواج  باید اضطراب عمومی و گاها وسواس های فکری فرد را درمان نمود. مثلاً به مشاوره یا متخصص بالینی مراجعه کند تمرینات آرام بخش،  ورزش و فعالیت بدنی و بهبود نگرشها و باورهای ناکارآمد می تواند بسیار کمک کننده باشد. با کسب آگاهی و شناخت از خود و مشخص نمودن انتظارات واقع بینانه می توانید فرد مناسبی را انتخاب کنید و  ازدواج خود را بیمه نمایید.
 حتی اگر در مواردی احساس می کنید که انتظارات شما غیر واقع بینانه است با مشاوره خانواده حتماً در این زمینه مشورت نمایید. گفتگو با افرادی که انتخاب مناسب و ازدواج سالم داشتند به این افراد کمک میکند تا باورهای اشتباه آنها اصلاح و باور درستی راجع به ازدواج داشته باشند.

افراد دچار گاموفوبیا ازدواج را به عنوان جهنمی ترسناک می دانند و هر عنوان یا شکلی از ازدواج یا تعهد برای آنها یادآور ترس غیر منطقی و اضطراب خواهد بود. این افراد دچار نوعی اختلال به نام گاموفوبیا هستند. به دنبال ترس شدیدی که این افراد تجربه میکنند از هر گونه اتفاقی پیرامون پیوند ازدواج اجتناب می‌کنند. سردرگمی ناشی از آینده ازدواج و ابهام حدودی آن که نمی‌دانند بعد از ازدواج با چه مسائلی روبرو خواهند شد و همچنین این نگرانی که باید مسئولیت شخص دیگری را هم برعهده بگیرند باعث ایجاد اختلال گاموفوبیا در این افراد می‌شود و به همین دلیل است که برخی از افراد زندگی مجردی را ترجیح می دهند چون فکر می‌کنند اگر ازدواج کنند امنیت و آسایش که در زندگی مجردی داشتند را از دست خواهند داد.

دلایلی که ممکن است باعث به وجود آمدن این ترس شود:

ژنتیک

حوادث آسیب‌های دوران کودکی مانند طلاق والدین، ترس از پذیرش مسئولیت، انواع اختلال شخصیت، سخت گیری خانواده ها برای ازدواج. بر اساس سنت‌های گذشته این ترس ممکن است یک مسئله جدی باشد زیرا باعث می‌شود افراد بعد از مدتی منزوی شده و در روابط و زندگی خانوادگی دچار آسیب شوند اگر این علائم برای مدت طولانی یا بیش از شش ماه تکرار شود با مراجعه به روانشناس و استفاده از روان درمانی و در موارد جدی تر با استفاده از داروهای مختلف قابل درمان است و در صورتی که با این علایم یعنی ترس شدید از ازدواج مواجه شدید حتما از مشاوره قبل از ازدواج کمک بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
4.6/5 - (8 امتیاز)

7 پاسخ

  1. سلام
    چند سال پیش خواهر من داخل ماشین با همسرش دعواش شد و تصادف وحشتناکی کردن و خواهر من از اون به بعد نتونست رو پاهاش وایسه و من اون زمان ی نوجوان بودمو دیگه از ازدواج ترسیدم تا الان ک ۲۲سالمه…به روانشناس هم ی دوره مراجعه کردم و مقطعی بود و اون ترس دوباره برگشت. لطفا راهنماییم کنید

    1. دوست عزیز
      شرکت در جلسات مشاوره فردی حتما برای مواجه شدن با ترس‌های شما توصیه میشود.از طرفی با توجه به شرایطی که ذکر کردید مشاوره فردی در مورد شما پیش نیاز ازدواج و مشاوره پیش از ازدواج محسوب میشود.

  2. سلام وقت بخیر
    من همیشه میترسم که اگه ازدواج کنم محدود بشم و کارهایی ک الان ازادانه انجام میدم ازم گرفته بشه حتی ی باشگاه رفتن ساده یا کافه رفتن با دوستانم… و اگر کسی بهم بگه ک بعد از ازدواج اصلا اینجوری باهام رفتار نمیکنه و راحتم میذاره نمیتونم باور کنم. چطور این حسمو کنترل کنم؟

    1. دوست عزیز
      انتخاب سبک زندگی دلخواه شما و برخورداری از آزادی های مشروط و منطقی بعد از ازدواج تا میزان قابل توجهی به نوع انتخاب شما بستگی دارد .مدر مشاوره پیش از ازدواج تمامی نکات مورد بررسی قرار گرفته تا همسویی و هم جهت بودن سبک زندگی زوجی شما و طرف مقابل مشخص گردد.

  3. با سلام و احترام بنده زهرا عطایی با داشتن مدرک دکتری در ادبیات عربی و داشتن شغل و درآمد مستقل تا الان که ۳۷ سال هستم به خاطر همین گاموفوبیا ازدواج نکردم تیپ شخصیتی من هشت انیاگرام است تیپ سلطه جو و کنترل گرا
    مدتی روان کاوی می رم قبلا ترس بیشتر بود ولی در حال حاضر کمتر است ولی هنوز دارم برام مشاوره قبل از ازدواج خیلی مهمه برام کنترل شدن سخته همین برام ازدواج را ترسناک کرده . لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. دوست عزیز
      با توجه به شرح حال مختصری که از خود نوشتید احتمال دارد که تا حدودی دچار وسواس انتخاب و ترس از اشتباه در زمینه ازدواج نیز شده باشید. حتماً مقاله گاموفوبیا را بخوانید راهکارهای توصیه شده را اجرا نمایید.در زمینه اختلال شخصیت وسواسی مجبور نیز که مقاله ای با همین عنوان در سایت است کسب آگاهی کنید. درک صحیح مشکل فعلی تان اگر توسط شما به درستی صورت پذیرد می تواند در جهت درمان،بهبود وضعیت و ازدواج شما بسیار مؤثر واقع شود.

  4. بسیار ممنونم از نظر صائب شما قدری گره گشوده شد به احتمال زیاد همان وسواس است از مقالات خوب شما استفاده می کنم ممنونم در پناه خدای منان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری