دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

ویژگی های یک رابطه سالم چیست؟

ویژگی های یک رابطه سالم چیست؟

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

در رابطه عاطفی سالم دو نفر با «هویت مستقل» «انتخاب» می کنند که در کنار یکدیگر باشند نه در مقابل یکدیگر! برای تحقق این خواسته یعنی شروع یک رابطه عاطفی سالم آزادانه انتخاب می کنند از استقلال، آزادی و خواسته‌های خود تا حدودی کاسته تا بتوانند با همکاری یکدیگر، با هم بودن را محقق سازند. در واقع دو انسان با دو دیدگاه و دو دنیای متفاوت در کنار یکدیگر قرار می گیرند بدون وابستگی ناسالم و چسبندگی های عاطفی دست و پاگیر. در یک عشق سالم و بالغانه همان قدر که « تنهایی من» مهم است « تنهایی تو» نیز مهم است. به همان اندازه که « مرزبندی من» مهم است «مرزبندی تو» نیزاهمیت دارد.

قرار نیست به واسطه رابطه عاشقانه و علاقه مندی یکدیگر را اشغال کنیم و احساس مالکیت نسبت به یکدیگر داشته باشیم .چرا که مالکیت همیشه از ترس های حل نشده و ضعف نشأت می‌گیرد. می‌توانیم نسبت به رابطه و نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت و حساسیت داشته باشیم ولی مالکیت هرگز. مسئولیت شکل سالم تری دارد. در چنین رابطه ای دو نفر به هم کمک می‌کنند برای به اوج رسیدن. در عشق سالم شرایطی پیش می‌آید که خوشبختی طرف مقابل برای خوشبخت شدن شما ضروری است. آنچه که باید به خاطر داشته باشیم این حقیقت است که عشق بدون استقلال عین بردگی است! زمانی می‌توانیم در مورد ویژگی های یک رابطه سالم صحبت کنیم که به «استقلال خود» و به «استقلال دیگری» باور داشته باشیم و اصولا ما زمانی در روابط دچار بحران می شویم که سعی می‌کنیم به بهانه دوست داشتن استقلال دیگری را از او بگیریم.

آدم‌ها به دنبال خوشبختی می گردند از تنهایی فرار می‌کنند و به دنبال کسی هستند که زندگی آنها را کامل کند تا خوشبخت شوند اگر چنین خلائی در وجودتان احساس می کنید کسی جز خودتان نمی تواند آن را برطرف کنند روی خودتان کار کنید تا جایی که حتی وقتی تنها هستید احساس تنهایی پر قدرتی داشته باشید. ازدواج و رابطه خوب هر آنچنانی را آنچنان تر می کند. اگر دوران مجردی پرباری نداشته اید کلید خوشبختی شما در ازدواج نیست. وقتی که به خاطر ترس از تنها ماندن به رابطه های پیش پا افتاده پناه میبرید بدانید که هر رابطه می تواند زخمی تازه در کنار زخم پیشین باشد و در انتخاب همسر مناسب به مشکل بر میخورید.

سه مهارت اصلی در رابطه عاطفی

ویژگی های یک رابطه سالم چیست؟

شما اگر در رابطه هستید و در صدد هستید تصمیم مهمی برای آینده رابطه خود بگیرید دانستن این سه مهارت و استفاده از آنها در بسیار کمک کننده خواهد بود اینجا مهارت‌هایی را عنوان می‌کنیم که باور داریم افراد با به کارگیری این مهارت ها می توانند روابط عاطفی سالمی را تجربه کرده و رفتارهایی را که باعث روابط ناسالم می‌شوند کاهش دهند.
۱) بینش: بینش به معنای درک و آگاهی نسبت به خود و دیگران است. اینکه چه کسی هستید؟ به چه چیزی احتیاج دارید؟ و چرا این رفتارها را در موقعیت های مختلف دارید؟
بینش نوعی خودشناسی عمیق است که موجب می‌شود درک بیشتری از خود و طرف مقابل داشته باشید و عواقب مثبت و منفی رفتارهایتان را قبل از وقوع آن پیش بینی کنید و به نوعی به یک جور ذهن آگاهی برسید. دقیقا بدانید چه چیزی در رابطه برای شخص شما مناسب است و دنبال چه نوع رابطه ای هستید. مثلا فرض کنید روزی بی دلیل با همسرتان بدرفتاری می کنید ، در صورت برخورداری از بینش متوجه می شوید که حقیقتاً او مقصر نبوده و شما به علت مشغله کاری و استرس رفتار نامناسبی داشته اید. با بینشی که از خود و رابطه‌ دارید می توانید ازایجاد تنش و یا تشدید آن را پیشگیری کنید بطور مثال بجای سرزنش یک دیگر در رابطه می توانید فرهنگ بخشش و عذر خواهی را در روابطتان پر رنگ تر کنید. بینش همچنین باعث می‌شود همسرتان را بیشتر بشناسید و بسیاری از سوء تفاهم ها حل می شود مثلاً همسر من شخصیتی دارد که همیشه و همه جا دیر می‌رسد و این مسئله در مورد من و رابطه با من نیست.

۲) موازنه بودن نیازها در رابطه: بدین معنا که بدانید هر دو طرف رابطه نیازهای خاص خود را دارند و نیازهای هر دو مهم هستند. با این مهارت می توانید نیازهایتان را واضح بیان کنید و احتمال به دست آوردن آنچه می خواهید را بالا ببرید . همچنین نیازهای همسرتان را در نظر بگیرید و هنگام تصمیم گیری برای رابطه نیازهای طرف مقابل را ببینید. به عنوان مثال فرض کنید باید به مهمانی استرس‌زا بروید و دوست دارید همسرتان همراه شما باشد می توانید مستقیماً به او بگوییم این مهمانی برای من استرس زا خواهد بود و دوست دارم تو همراه من باشی امکان دارد برنامه ات را خالی کنی با من بیای یا فرض کنید که او دوست دارد هر روز صبح باشگاه برود شما با این مهارت می توانید از او حمایت کنید.

۳) تنظیم هیجان: به معنای تنظیم کردن هیجان در برخورد با اتفاقات درون رابطه است با کمک این مهارت می توانید احساس های ناخوشایند را به آرامی بپذیرید و واکنش اغراق آمیزی نشان ندهید. می توانید بهتر فکر کنید و تصمیمات واضح تری بگیرید. به احترام گذاشتن به خود و متعهد بودن به نیازهایتان پایبند باشید. نوع خود گویی های شما در هنگام تصمیم گیری بسیار اهمیت دارد، به عبارتی یک قدم به عقب رفتن و از بیرون خود را دیدن. متوجه لحن گفتگو و شنیدن صدای درونتان هستید؟ توانایی دیدن خود را از بیرون دارید؟ این مهارت در تنظیم هیجان و در نتیجه تصمیم گیری بهتر شما تاثیر گذار است.

11 ویژگی یک رابطه سالم

۱) رشد فردی  در پی دارد در مقابل تفکر وسواس گونه و کنترلگری در رابطه
۲) دو طرف رابطه تمایل و فضای کافی برای رشد و پیشرفت خود و نفر مقابل را فراهم می‌کنند.
۳)منافع مجزا، معاشرت با دوستان دیگر و برقراری روابط معنادار دیگر در آن وجود دارد. در مقابل زندگی اجتماعی محدود و بی‌توجهی به دوستان قدیمی.
۴) رابطه ای که دو نفر یکدیگر را به پیشرفت تشویق می‌کنند در مقابل وحشت از تغییر و مانع از پیشرفت دیگری شدن
۵) رابطه ای که در آن اعتماد کافی وجود داشته باشد در برابر احساس مالکیت ، رقابت و حسادت طرفین نسبت به یکدیگر
۶) رابطه‌ای که فردیت هر دو از سوی هر دو طرف مورد پذیرش و احترام واقع شده است. در مقابل تلاش در تغییر دیگری مطابق با تصویر ایده‌آل خیالی از طرف مقابل در ذهن خود دارد.
۷) رابطه ای که با تمام جوانب واقعیت و مسئولیت سر و کار دارد . در برابر رابطه‌ای که بر پایه توهمات و اجتناب از موضوعات ناخوشایند قرار می گیرد.
۸) رابطه ای که دو طرف از خودشان مراقبت می کنند و حالت هیجانی هر دو فرد وابسته به خلق و خوی طرف مقابل نمی باشد. در برابر انتظار همیشگی فرد  برای بهتر شدن حالش  از طرف مقابل، برطرف کردن تمام مشکلاتش نجات وی از چالش های روزانه.
۹) رابطه ای که توجه و مراقبت سالم به شریک زندگی توأم با دادن آزادی در آن برقرار است در برابر غرق شدن در احساسات و مشکلات فرد مقابل.
۱۰) رابطه ای که دو طرف توانایی لذت بردن از تنهایی و خلوت خویش را دارا باشند در برابر عجز و ناتوانی برای تحمل تنهایی و انزوا
۱۱) رابطه ای که رابطه جنسی در آن یک انتخاب آزادانه و نشأت  یافته از  رفاقت و علاقه دو طرف می باشد و طرفین رابطه با یکدیگر صمیمیت جنسی دارند و به نیازهای یکدیگر احترام میگذارند . در برابر فشار در برقراری هر نوع رابطه ای از جمله رابطه جنسی به خاطر عدم احساس امنیت ، ترس و نیاز به ارضای فوری نیازها

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
4.6/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری