دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

چگونه در ازدواج مان بر حسادت غلبه کنیم؟

چگونه در ازدواج مان بر حسادت غلبه کنیم؟

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

چه شما همسر حسودی باشید و یا همسر شما به شرایط موجود حسادت کند، حسادت های بیجا و غیرمنطقی می‌تواند به تدریج رابطه شما را از بین ببرد و در مواردی به طلاق منجر شود. در این مقاله تلاشمان بر آن است که به این موضوع بپردازیم. ارتباط حسادت در ازدواج را بررسی کنیم و ببینیم چه تاثیراتی دارد؟ و چگونه می توانیم بر آن غلبه کنیم؟

حسادت چیست؟

همه ما می دانیم که حسادت واکنشی به شرایط تهدید کننده واقعی یا ذهنی است و معمولاً در روابطی که برای فرد ارزشمند است بیشتر دیده می‌شود. نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد حسادت مشکل یک سوم اکثر زوج هایی است که با یکدیگر تعارض دائمی دارند. میزان کمی از حسادت در ازدواج برای دو طرف مشکلی ایجاد نمیکند و این موضوع کاملاً عادی است حتی می تواند باعث بهبود روابط شود. اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که حسادت فرد از حد منطقی عبور می کند و به شرایط خطرناکی مثل ایجاد محدودیت های غیر منطقی یا بدبینی‌های مکرر تبدیل می شود. این رفتار باعث می‌شود که فرد حتی به رفتارهای خطرناک نیز روی آورد. و این موضوعات ممکن است سبب قهرهای طولانی مدت میان زوجین شود و تازه با نگاهی خوش بینانه شاید فرد حسود متوجه حسادت بیش از حد خود شود و در مسیر بهبود رابطه عمل کند و به این فکر فرو رود که همسرم قهر کرده چکار کنم برای برگشتش؟ که البته نمی توان گفت که چنین حسادتی صرفاً با گذشت زمان یا با ازدواج و کسب امنیت روانی برای زوجین بهبود پیدا می‌کند. زیرا حسادت ریشه عمیقی در احساسات فرد دارد و تمایلی نیست که به راحتی بتوان آن را برطرف نمود.

آیا وجود حسادت موضوعی طبیعی و عادی در روابط زوجین قلمداد می شود؟

در  روابطی که احساس حسادت خفیف و موقتی است می توان از آن چشم پوشی کرد و زوجین را به گونه ای آموزش داد که بتوانند از کنار  احساسات متقابل خود عبور کنند و به یکدیگر فرصت صحبت کردن و گفتگو راجع به احساسات منفی و حسادت آمیز خود بدهند. این مهارت آموزی های رفتاری می‌تواند زوجین را تشویق کند که به احساسات یکدیگر احترام بگذارند و برای ارتقاء سطح کیفی و ارزشمند نمودن ارتباط زوجی خود تلاش نمایند.

حسادت نشان دهنده احساس عمیق  فرد است و اگر در مسیر درستی مورد بازبینی قرار بگیرد باعث می شود که رابطه عاشقانه دو طرف بهتر از قبل گردد. البته این در شرایطی است که حسادت خفیف و ملایم باشد. اما در شرایطی که حسادت به موضوعی تکراری در تعارضات زوجین تبدیل گردد می تواند رابطه را به سمت و سوی نامناسبی سوق دهد و باعث ایجاد پیچیدگی های عمیقی در رابطه گردد.

حسادت های گاه به گاه در میان زوجین،  بازتابی از احساسات عمیق آنها است و پرداختن به آن می تواند رابطه را زنده و پویا نگه دارد. اما زمانی که چنین شرایطی، حاد و  شدید می گردد می تواند آسیب های جدی و گاهاً جبران‌ناپذیری به روابط زوجین وارد نماید.

افراد حسود چه احساساتی دارند؟

افرادی که حسود هستند احساسات مختلفی همچون ترس، خشم، تحقیر، حس شکست و ناکامی، شک و تردید نسبت به میزان دوست داشتن طرف مقابل، تهدید شدن ،عصبانیت، ناراحتی، نگرانی، غمگینی و افسوس را عمیقاً تجربه می‌کنند. حسادت باعث می‌شود که فرد به طور دائم  حس ناامیدی و سرافکندگی کند. این امر سبب می شود که مشکلات زیادی برای همسر حسود، همسری که مورد حسادت قرار میگیرد و رابطه زوجین ایجاد شود و هر بار بعد از این تنش ها به این فکر فرو روند که چطور با همسرم آشتی کنم؟ یا از ین به بعد چگونه همسر خوبی باشم؟ اگر به این نتیجه می‌رسید که باید مالک همسر خود باشید نمی‌توانید دوستانتان یا افرادی را که عاشقشان هستید برای خود نگه دارید و قطعا افسرده و نگران خواهید شد. در نتیجه حسادت باعث می‌شود حس بدی نسبت به خودتان و اطرافیانتان داشته باشید و نتوانید زندگی سالمی و آرامش درونی را تجربه کنید.

چرا افراد حسودی می‌کنند؟

حسادت ممکن است تحت تاثیر فاکتورهای متعددی باشد. از جمله این فاکتورها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

✓ داشتن انتظارات غیر واقعی و غیر منطقی درباره ازدواج

✓ داشتن انتظارات غیر واقعی و غیر منطقی درباره ارتباط با همسر

✓حس نادرست مالکیت نسبت به طرف مقابل

✓ تجربه ناخوشایند از ترک و طرد شدن فرد از طرف مقابل در روابط قبلی

✓  تفسیر نادرست فرد از خود

✓احساس عدم امنیت روانی

✓ ترس از تنها شدن

✓ ترس از دست دادن افرادی که برایمان مهم هستند.

✓ حس مالکیت شدید و تمایل به کنترل کردن افراد

نتیجه حسادت در ازدواج چیست؟

در افرادی که حسادت شدید در آنها به یک موضوع عادی و منطقی تبدیل شده و آن را جز ضروری رابطه خود می دانند، کنترل  این احساس برای آنها غیرممکن خواهد بود. در واقع حسادت مرضی و کنترلگری افراطی را مولفه طبیعی عشق و دوست داشتن میدانند.

حسادت مشکلات زیادی در بر دارد. برخی از احساسات کنشی یا زمینه‌ای حسادت ممکن است در برگیرنده موارد زیر باشد.

  • رنجش و خشم در موارد جزئی و بی اهمیت
  • از دست دادن اعتماد متقابل
  • عصبانیت های طولانی و بی دلیل
  • موضع تدافعی  در گفتگوهای متقابل و در نتیجه بی سرانجام ماندن گفتگوها
  • نیاز به تایید طلبی و اطمینان بخشی مداوم
  • افسردگی و عدم تمایل برای حفظ شادابی رابطه
  • تمایل به انتقام گرفتن
  • سوالات مکرر به منظور چک کردن طرف مقابل
  • واکنش های فیزیولوژی  همچون لرزیدن، سرگیجه، تغییر در الگوهای خواب، تغییر در الگوی اشتها
  • و در نهایت طلاق گرفتن.

افرادی که احساس امنیت می کنند و خودشان را دوست دارند کمتر نسبت به دیگران و روابطی که با آنها دارند احساس حسادت می کنند. این درحالی است که افرادی که قبلاً توسط دیگران طرد شدند بیشتر با  احساس حسادت دست و پنجه نرم می‌کنند.

اگر شما یا همسرتان با چنین احساساتی درگیر هستید باید مراقب باشید زیرا به تدریج چنین احساساتی می تواند ازدواج شما را نابود کند و حتی به طلاق بیانجامد. حسادت روشی است که  افراد در آن تلاش می‌کنند رابطه موجود را کنترل کنند.کنترل کردن و مدیریت احساس حسادت به معنای کنترل همسرتان نیست.

این موضوع بدان معنا است که شما تلاش می‌کنید در طی گفتگوهای درونی خود معنای حسادت را برای خودتان بررسی کنید و هدف خودتان از رفتارهای حسادت آمیز را مورد بازبینی قرار دهید تا بتوانید این هیجان منفی را به تدریج تحت کنترل خود درآورید.

بیشتر بخوانید: مشاوره قبل از ازدواج

زوجین چگونه می‌توانند حسادت در ازدواج را کنترل کنند؟

آیا می توان در ازدواج بر حسادت و حساسیت های دست و پاگیر غلبه نمود؟

راه حلی برای بهبود این شرایط وجود دارد؟

بله حتما راه حلی وجود دارد. اما باید تلاش کنید.

در واقع مانند سایر مشکلات عاطفی، حسادت هم اگر به درستی درمان شود می‌تواند باعث رشد سطح کیفی و افزایش حس رضایتمندی زوجین گردد. شما باید به درک درستی از خودتان و شرایطی که در رابطه دارید برسید.  برای غلبه بر چنین احساساتی از روشهای زیر کمک بگیرید.

در گام اول بپذیرید که رفتار حسادت گونه دارید و بدانید که این رفتار به طور حتم به رابطه تان آسیب وارد می‌کند.

ریشه‌های این حسادت و رفتارهای حسادت آمیز را با همسرتان مورد بررسی قرار دهید.

به همسرتان شک نکنید و در کارهای او تجسس بی مورد  نداشته باشید. چرا که تجسس میتواند حسادت های بی مورد شما را بیشتر کند .

به عنوان فرد حسود، رفتارهایتان را تغییر دهید. خزانه رفتاری خود را گسترش دهید تا با افزایش دامنه رفتارهای خودتان گزینه های بهتری به جای صرفا حسد ورزیدن داشته باشید . بدانید که برای کسب آرامش خود و رفع اضطراب نمی توانید تمام احساسات و رفتار های دیگران را تحت کنترل خود درآورید.

تلاش کنید تا زمینه های مشترک میان خود و همسرتان را بیشتر شناسایی کنید و قوانین شادی برای شاداب نگه داشتن روابط تان تدوین نمایید. اگر همسرتان حسادت می کند به او دروغ نگویید و چیزی را از او پنهان نکنید. حتما در این زمینه از متخصصین زوج درمانگر یا روانشناسان متخصص در حوزه رشد و توسعه فردی کمک بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری