دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

علت افسردگی در زنان خانه دار

افسردگی در زنان خانه دار

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

سوم  نوامبر، روز جهانی زنان خانه‌دار نام گرفته است. بد نیست بدانیم که در ایران ما، ۶۲.۱ درصد زنان خانه‌دار هستند. ‌خانه‌داری فعالیت و شغلی بدون دستمزد، بدون بیمه، بدون تعطیلی و بدون بازنشستگی است که در طول ۲۴ ساعت روز زنان رو درگیر خودش می‌کند.‌ زنان خانه‌دار بیشتر از زنان شاغل در معرض اختلال افسردگی هستند. در ادامه به بررسی علت افسردگی در زنان خانه دار  و درمان افسردگی آن ها خواهیم پرداخت. چه ایران خود ما و چه در کشورهای غربی، به زنان خانه‌دار القا شده که هم باید وظایف خانه‌داری مثل پخت‌وپز و نظافت و مدیریت منزل رو به عهده داشته باشند و هم وظیفۀ تربیت فرزند و همسرداری شایسته بر عهده‌شان باشد.‌ گویا زنان باید ضمن حفظ آرامش و امنیت روانی خانه، همواره زیبا، خوش‌ پوش شیک و در بهترین شرایط جسمی و روحی باشند!

تمامی این انتظارات و این صفاتی که به «زن و مادر خوب خانه‌دار» داده اند، باعث ایجاد بار روانی سنگین و مسئولیت‌های بی‌انتهایی برای زنان میشود که اجر و پاداش مادی و معنوی هم به دنبال ندارد و فقط به انها گفته می شود برای همسر و یا مادر خوب بودن، باید این وظایف رو به نحو احسن انجام بدهند.‌در کنار همه ی اینها شاهد نشانه های بی توجهی مرد به زن هم هستیم که این بار روانی را بیشتر میکند. از طرفی بیماری‌های جسمی از جمله نارسایی‌های قلبی، ریوی، بیماری‌های ستون فقرات و مشکلات حرکتی جدی در دست، پا و گردن در زن خانه‌دار بسیار زیاد است و این قضیه تنها به دلیل تکرار روزانۀ کارهای منزل است.‌ تقریبا تمامی زنان خانه‌داری که درگیر افسردگی هستند، بی‌ارزش شمرده شدن کار منزل توسط سایر اعضای خانواده و همچنین تکرار بی‌‌انتهای امور روزمزه رو اصلی‌ترین علل بیماری خودشون اعلام کردند.‌‌

کسالت و بی‌حوصلگی، کم شدن معاشرت با دوستان و فامیل، بی‌هدفی و حس بیهودگی از نشانه‌های جدی افسردگی زنان خانه‌دار است.‌ ایجاد تغییر در زندگی روزانه، کمک گرفتن از سایر اعضای خانواده از جمله همسر و فرزندان، ایجاد تغییرات حتی کوچک در امور روزمره، شرکت در امور اجتماعی و درگیر شدن در کارها و سرگرمی‌هایی مطابق با سلیقه و استعداد زن خانه‌دار، کمک و تکنیک‌های ساده‌ای برای رهایی از این افسردگی است.‌ ‌یادمان باشد که انجام امور منزل وظیفۀ یکی از زوجین و یا تنها مادر خانه‌دار نیست و گذراندن زندگی روزانه نیاز به همراهی و همکاری همۀ اعضای خانواده دارد و باید از نظر مشاوره خانواده نیز در نظر گرفته شود.

۷ راه برای مقابله با افسردگی در زنان خانه دار

قبل از ارائه راهکارهای لازم برای مقابله با افسردگی لازم است بدانید که افسردگی در واقع واکنشی به فشار روانی و استرس طولانی مدت است که خود را به اشکال مختلف از جمله حالت های روانی، احساسی و فیزیکی نشان میدهد.
۱) هدف خود را مشخص کنید.
به اثرات عمیق‌تر کاری که انجام می دهید فکر کنید. کار شما چه تاثیری بر زندگی خودتان ، عزیزان و نزدیکان تان دارد. چگونه می توانید معنای بیشتری به کار خود بدهید. ۲) برای خودتان اهداف روزانه مشخص کنید.
مشخص نمودن اهداف به جلوگیری از افسردگی و بهبود انگیزه شما می تواند کمک کند.
۳)  کنترل کارها را به دست بگیرید.
استقلال و کنترل بیشتر، به جلوگیری از افسردگی شما کمک می‌کند ابتدا کنترل برنامه و زمان خود را با استفاده از مدیریت درست زمان و وظایف به دست بگیرید.
۴) برای کار خود حدومرز تعیین کنید.
سعی کنید برای اینکه چرخه افسردگی را بشکنید حد و حدود مشخصی برای خود تعیین کنید. برای مثال فقط در ساعت مشخصی کار کنید و خارج از آن پاسخگوی نیاز سایر اعضای خانواده نباشید. در واقع فضای کار و استراحت خود را جدا کنید.
۵)  برای خودتان زمان بگذارید.
هر روز زمان مشخصی را به انجام کار مورد علاقه خود اختصاص دهید و سعی کنید در این بازده زمانی از  تلفن همراه خود و اخبار دوری کنید.این کار استرس شما را کاهش می دهد و منجر به بهبود افسردگی و در نهایت بهبود عملکرد شما می شود .
۶) با دیگران صحبت کنید.
درباره آنچه تجربه می کنید با دیگران صحبت کنید صحبت کردن با دوستان و نزدیکان باعث می شود متوجه شوید که شما تنها نیستید همچنین می توانید از یک مشاور یا متخصص امور خانواده و رشد فردی در این زمینه کمک حرفه‌ای دریافت کنید
۷)  استرس خود را مدیریت کنید.
 افسردگی در واقع نتیجه استرس مزمن و طولانی مدت است . بنابراین یادگیری روش های مدیریت استرس می تواند به جلوگیری از آن کمک کند. تمرینات مراقبه ذهن، افزایش آگاهی و ورزش می‌تواند اقدامات خوبی برای کنترل استرس باشند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
4.9/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری