دکتر ترانه موذنی

دکتر ترانه موذنی

متخصص در روان شناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی

تلفن تماس: 09011898408

مراحل مشاوره قبل از ازدواج

مراحل مشاوره قبل از ازدواج

اگر امکان خواندن این مقاله را ندارید می توانید به فایل صوتی زیر گوش کنید.

آنچه ضرورت جلسات مشاوره پیش از ازدواج را بیش از پیش مطرح می کند، ارتقاء سطح آگاهی زوجین به منظور شناخت خود، شناخت بیشتر طرف مقابل و ارزیابی بهتر معیارهایی است که برای انتخاب همسر ایده آل خود در نظر گرفته‌اید. در ادامه به بررسی مراحل مشاوره قبل از ازدواج می پردازیم.
افزایش سطح آگاهی برای برخورداری از یک انتخاب بهتر همیشه مطرح بوده است. امروزه عدم برخورداری زوجین از مهارت های ارتباطی لازم یکی از مهمترین علت های افزایش طلاق محسوب میشود. زوجینی که به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه نکرده اند و چه بسا انتخابی هیجانی و عاطفی داشته اند که با گذشت زمان ثابت شده فرد مقابل، انتخاب مناسبی برای آنها نبوده است.
مشاوره پیش از ازدواج با آموزش پیش از ازدواج یکسان نیست. در مراحل مشاوره پیش از ازدواج، به ارزیابی دقیق شخصیتی و همسانی دیدگاه‌های دو نفر به شکل تخصصی پرداخته میشود و درمورد مسائل مهمی از قبیل ازدواج با مرد کوچکتر از خود و دیگر مسائل این چنینی نیز دید بازتری پیدا میکنید و حتی ممکن است طی جلسات متوجه شوید که تصمیم شما در مورد ازدواج برای فرار از تنهایی بوده است و دلیل محکمی برای ازدواج با آن فرد ندارید. همچنین در مورد ازدواج دوم نیز مشاوره قبل از ازدواج تاثیر گذار است و در مورد شرایط خاص افراد در ازدواج دوم و سوالاتی از قبیل اینکه در ازدواج با مرد بچه دار چه مواردی حائز اهمیت است؟ و بلعکس و دیگر سوالات این چنینی میتواند بسیار کمک کننده باشد. ولی در آموزش پیش از ازدواج مطالب کاربردی به شکل کاملاً کلی به تعدادی از افراد (نه به صورت تخصصی) آموزش داده می شود. از طرفی مشاوره پیش از ازدواج با زوج درمانی و خانواده درمانی نیز متفاوت است. مشاوره قبل از ازدواج مسئولیت سنگینی بر عهده مشاور است، زیرا این نوع مشاوره نقش پیشگیری دارد و نه تنها دو انسان را می تواند نجات دهد بلکه مسئولیت فرزندان حاصل از این رابطه هم در صورت هرگونه اشتباهی به عهده شخص مشاور است. اما در زوج درمانی با یک رویکرد درمانی مشخص و تکالیف عملی روبرو هستید.

اگر تصمیم به ازدواج دارید و می خواهید با ضریب اطمینان بیشتر و ریسک کمتری تصمیم بزرگی به نام ازدواج را عملی کنید خواندن این مقاله به شما توصیه میشود.

 

  • ضرورت مشاوره پیش از ازدواج چیست ؟
  • آیا مشاوره پیش از ازدواج همان آموزش پیش از ازدواج است؟
  • مشاوره قبل از ازدواج چیست؟
  • اصول مشاوره قبل از ازدواج چیست؟
  • باورهای غلط در مورد عشق و ازدواج کدام است؟
  • مراحل مشاوره قبل از ازدواج کدام است ؟
  • چرا مشاوره قبل از ازدواج ضرورت دارد؟
  • کدام تست های شخصیت شناسی در مشاوره پیش از ازدواج انجام میشود؟
  • مشاوره قبل از ازدواج برای چه کسانی مناسب است؟
  • چند جلسه مشاوره پیش از ازدواج نیاز است؟
  • آیا مشاوره پیش از ازدواج می تواند ازدواج را تایید یا رد نماید؟
  • آیا در طول جلسات مشاوره پیش از ازدواج حضور خانواده ها الزامی است؟
  • در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بهتر است چه مواردی مطرح شود؟
  • چه متخصصینی برای انجام مشاوره پیش از ازدواج مناسب هستند؟

 

مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

طرفین می توانند در کمال آرامش و اطمینان خاطر نسبت به مسائل و موضوعات مرتبط با زندگی فعلی و برنامه های مشترک آینده‌ی خود با مشاوره پیش از ازدواج وارد گفتگو شوند. مشاوره قبل از ازدواج در قالب جلسات مشاوره به صورت فردی و زوجی (انفرادی و مشترک) برنامه ریزی شده و اجرا می گردد. اهداف مشاوره پیش از ازدواج ارتقاء سطح آگاهی زوجین از خصوصیات و ابعاد شخصیتی خود و همسر آینده شان است. بررسی هماهنگی‌ها و وجوه متناقض در هر یک از زوجین در طی جلسات مشاوره پیش از ازدواج صورت میگیرد. آموزش تخصصی مهارت های ارتباطی از جمله دیگر اهداف مشاوره قبل از ازدواج است که در حین جلسات ضرورت آن مطرح می گردد. ایجاد تفاهم در زمینه های مورد اختلاف، افزایش انگیزه زوجین، شناخت حیطه های تعارض نیز در طول جلسات مشاوره پیش از ازدواج صورت می‌پذیرد.

 

اصول مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

برای اطمینان از کارآمدی و اثربخشی جلسات مشاوره پیش از ازدواج باید اصول زیر کاملاً رعایت گردد.
✓اصل استقلال مراجع در انتخاب: هدف مشاوره پیش از ازدواج روشن سازی و ارتقاء آگاهی طرفین است و به هیچ عنوان مشاور حق تصمیم گیری به جای مراجع را ندارد.
✓اصل اجتناب از امید واهی دادن به آینده : شرایط فعلی و وضعیت اینجا و اکنون طرفین، مبنای تصمیم گیری ازدواج قرار میگیرد. امید دادن به طرفین مبنی بر بهتر شدن شرایط در آینده ای نامعلوم در مشاوره پیش از ازدواج ممنوع است.
✓اصل پرهیز از سنت های غلط: مبنای تصمیم گیری در مشاوره پیش از ازدواج منابع تخصصی مشخص، چارچوبهای علمی و مقاله های مرتبط در این زمینه است. مشاوره پیش از ازدواج به صورت پیروی از سنت ها، آداب و رسوم های کلیشه ای و باورهای عامیانه و غیر علمی بسیار آسیب زا خواهد بود.
✓اصل پرهیز از یکسو نگری و جانبداری: مشاور باید در فرایند مشاوره پیش از ازدواج منافع و مصالح هر دو طرف را به شکل معقول و منطقی و بدون هیچ گونه تعصب و پیش داوری در نظر گرفته باشد.
✓اصل برگشت از نیمه راه ضرر: صرفا گذشت زمان طولانی مدت در یک رابطه آسیب زا و بیمارگونه ،مجوز ماندن به هر قیمتی در این رابطه را طرفین صادر نمی‌کند.
✓ اصل پرهیز از نادیده گرفتن خانواده ها: در جلسات مشاوره پیش از ازدواج برای نقش خانواده ها اهمیت بسیاری باید قائل شد. میزان موافقت و مخالفت آنها با ازدواج طرفین باید چک شود. اما خانواده ها مگر در شرایط خاص، اجازه ورود به فرایند مشاوره پیش از ازدواج فرزندان خود را ندارند و نباید مداخله غیرمنطقی آنان مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد.

 

باورهای غلط در مورد عشق و ازدواج کدام است؟

باورهای اشتباهی که وجود دارد و باید در فرآیند مشاوره پیش از ازدواج به چالش کشیده شود عبارتند از:

  • عشق همه مشکلات مرا حل خواهد کرد.
  • عشق همه نیازهای من را بر طرف خواهد کرد.
  • اگر عاشق واقعی همسرم باشم هرگز هیجانم را نسبت به او از دست نمی‌دهم.
  • همسرم ناجی من است.
  • جذابیت و هیجان جنسی در واقع همان عشقی است که به دنبال آن بودم.
  • اگر خیلی از حقایق بعد از ازدواج فاش شود مهم نیست و مشکلی برای زندگی مشترک ایجاد نمیکند.
  • ازدواج می‌تواند شخصیت طرف مقابل را برای من تغییر دهد.
  • ازدواج بهترین راه برای ایجاد امنیت مالی من است.
  • هر چه مراسم و تجملات ازدواج بیشتر باشد به این معناست که برای همسرم عزیزتر هستم.
  • ازدواج فرد را محدود می‌کند و مزاحم پیشرفت فردی است.
  • ازدواج، عشق و دوست داشتن را ایجاد کند.
  • ازدواج تنها راه رسیدن به استقلال فردی است.

 

مراحل مشاوره قبل از ازدواج کدام است؟

مراحل مشاوره پیش از ازدواج
۱) جذابیت اولین گام آشنایی
∆جذابیت جنسی: ممکن است به شما بگویند ظاهر معیار نیست و یا حداقل معیار با ارزشی نیست، اما ما به شما می‌گوییم که اولین پله در نردبان رابطه و دوست‌داشتن معیارهای ظاهری و جذابیت های جنسی طرفین برای یکدیگر است. به عبارتی فرد منتخب شما باید با معیارهای ظاهری مورد قبول شما همخوانی داشته باشد.
جذابیت مشابهتی: طرفین رابطه هرچه بیشتر شبیه به هم باشند یکدیگر را جذاب‌تر می بینند. دوام، ثبات و رضایت بیشتری همواره در ازدواج‌های مشابهتی وجود دارد. البته به اندازه جذابیتهای مکملی ممکن است جذابیت و هیجان نداشته باشند ولی ثبات بالاتری در این نوع از جذابیت ها به دلیل شباهت های موجود وجود دارد.
جذابیت مکملی: در جذابیت مکملی طرفین جذب آنچه خودشان ندارند و در طرف مقابل می‌یابند میشوند. بدین ترتیب هیجان بالایی را در ابتدا تجربه می‌کنند. اما آنچه که در ابتدا باعث ایجاد جذابیت می شود، به دفع ثانویه بعد از ازدواج منجر خواهد شد. عدم شباهت های طرفین زمینه‌ساز اختلاف نظر و تعارض های بیشماری را فراهم آورد. به همین دلیل گفته می‌شود که در این نوع از جذابیت ، ثبات و رضایت کمتری در بلندمدت وجود دارد.
۲) بررسی معیارهای غیر ظاهری
این معیارها بعد از گام اول که معیارهای ظاهری (جذابیت) هستند مورد بررسی قرار می گیرند. این اصول، معیارهای قابل مذاکره هستند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.
✓ارزشهای مذهبی: واجبات ،مستحبات ،پوشش مراسم ها و مناسک مذهبی.
✓ارزش های معنوی: امور خیریه، عقاید ماوراء طبیعی، نگاه به زندگی و دنیا، معنای زندگی و بودن.
✓ارزش های اقتصادی: میزان پس انداز، نحوه مدیریت مالی، استقلال مالی همسر، انتظارات و توقعات مالی، میزان مهریه ،میزان جهیزیه، چگونگی برگزاری مراسم عروسی و نحوه مدیریت هزینه های پیش بینی نشده.
✓ارزش های جنسیتی: تعیین نقش جنسیتی زوج، دیدگاه نسبت به جنس مخالف، اشتغال زن، ادامه تحصیل زن، نقش زن در تامین مخارج منزل و چگونگی تقسیم کار.
✓ارزش های فرزند پروری: تعداد فرزندان، نگرش به فرزندآوری، زمان بچه دار شدن، شیوه های پیشگیری از بارداری، نقش والدین اصلی در تربیت فرزندان، جنسیت فرزندان‌.
✓ارزش های جنسی: گذشته جنسی، هماهنگی جنسی، جذابیت جنسی، هماهنگی در میل و اهمیت جنسی، باورهای جنسی، تنوع جنسی و سلامت جنسی.

 

 

چرا مشاوره پیش از ازدواج ضرورت دارد؟

فردی که در آغاز تصمیم برای ازدواج است ،در طی جلسات مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره فردی در شمال تهران به شناخت بهتر و بیشتری از خود دست می یابد و میتواند با کسب مهارت خودشناسی معیارهای واقع بینانه تری برای انتخاب خود داشته باشد. شناخت بهتر و عمیق‌تر از طرف مقابل نیز از جمله دیگر دستاوردهای حاصل از مشاوره پیش از ازدواج است. در واقع مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می کند بهتر متوجه شوید آیا ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل با شما همخوانی دارد یا خیر؟

مشاوره پیش از ازدواج به شما در تکمیل پروسه تصمیم گیری و انتخاب همسر کمک می کند. ممکن است در طول جلسات مشاوره ای متوجه اختلال شخصیتی یا بیماری خاصی در طرف مقابل شوید که در مدت دوران آشنایی به آن پی نبرده باشید یا ممکن است به دلیل شرم و خجالت قادر به بررسی برخی مسائل مهم مثل تمایلات جنسی طرف مقابل و فانتزی های جنسی او نباشید.
در چنین شرایطی مشاور با انجام مصاحبه های تخصصی و اجرای پرسشنامه ها و تست های ارزیابی دقیق می‌تواند تا حد زیادی به شما در فرایند انتخاب تان کمک نماید.

کدام تست های شخصیت شناسی در این مشاوره انجام می شود؟

۱) شناخت آسیب شناسی شخصیت (الگوی سلامت) MMPI_2
پرسشنامه خود توصیفی استانداردی برای فراخوانی دامنه گسترده‌ای از ویژگی های شخصیتی و روانی فرد است.
۲) هماهنگی ابعاد پنجگانه شخصیت (الگوی شخصیت و تناسب) NEO

 

 

مشاوره پیش از ازدواج برای چه کسانی مناسب است؟

مشاوره پیش از ازدواج برای تمامی افرادی که در آغاز یک ارتباط عمیق عاطفی با هدف ازدواج قرار گرفته اند ضرورت دارد. بهتر است، مدت زمانی حدود سه الی چهار ماه از آشنایی طرفین گذشته باشد و سپس برای مشاوره پیش از ازدواج رجوع کنند.به عبارتی پیشنهاد میشود که مشاوره پیش از ازدواج زمانی صورت گیرد که وابستگی عاطفی زیادی بین طرفین ایجاد نشده و می توانند با مراجعه به مشاور، تصمیم بهتری برای چگونگی ادامه رابطه خود فارغ از هر گونه هیجان مثبت یا منفی و به صورت منطقی بگیرند.

البته اگر ازدواج به صورت سنتی صورت نگرفته بهتر است قبل از خواستگاری رسمی یک جلسه مشاوره پیش از ازدواج برگزار شود تا طرفین نسبت به دیدگاه‌های هم آگاهی یابند. مراجعه در این زمان کمک می کند که در همان ابتدای کار برای چگونگی برگزاری یا عدم برگزاری مراسم اولیه تصمیم صحیح گرفته شود و سپس با مشورت مشاورتان ادامه جلسات مشاوره را به بعد از خواستگاری و قبل از عقد موکول نمایید. لازمه شروع مشاوره پیش از ازدواج حداقل شناخت و آگاهی طرفین از یکدیگر است.

  

 

بیشتر بخوانید: سوالات خواستگاری

چند جلسه مشاوره پیش از ازدواج نیاز است؟

مراحل مشاوره پیش از ازدواج
جلسات مشاوره پیش از ازدواج معمولاً بین ۶ الی ۱۰ جلسه می باشد. با توجه به ضرورت و شرایط پیش بینی نشده میتوان جلسات را به صورت فردی یا زوجی برگزار نمود و هیچ گونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. معمولاً یک جلسه به صورت مشترک در ابتدا صورت می گیرد و سپس هر یک از طرفین حق داشتن یک جلسه مشاوره فردی با مشاوره خود را دارند و در انتها مشاوره به صورت مشترک برای جمع بندی، نتیجه گیری و به اشتراک گذاشتن نظرات طرفین برگزار می گردد.

آیا مشاوره می تواند ازدواج را تایید یا رد نماید؟

هدف از مشاوره پیش از ازدواج فقط و فقط ارتقای سطح آگاهی طرفین، ارزیابی معیارهای انتخاب و تصمیم گیری آنها،روشن سازی نقاط مورد اختلاف و بررسی دیدگاه‌های طرفین است و مشاور به هیچ عنوان حق تصمیم گیری و اعمال نظر شخصی خود مبنی بر تایید یا رد ازدواج را ندارد.

 

آیا در طول جلسات حضور خانواده ها الزامی است؟

در شرایطی که برای پیوند ازدواج مانع یا مخالفتی از سوی خانواده ها مطرح شده بهتر است مشاور در زمان مناسب از خانواده ها برای حضور در جلسه مشاوره دعوت به عمل آورد. اما از آن جایی که مراجعین مشاوره پیش از ازدواج بالای ۱۸ سال دارند ضرورتی برای حضور خانواده ها در طول جلسات مشاوره پیش از ازدواج مگر در موارد خاص نمی باشد.

در جلسات بهتر است چه مواردی مطرح شود؟

۱) مسائلی را که برای شما حالت دوگانه یا مبهمی دارند و یا در طول دوران آشنایی خود به جواب مناسبی در رابطه با رفتارهای متناقض شریک عاطفی تان دست نیافته اید، بهتر است در طول جلسات مشاوره پیش از ازدواج با مشاورتان مطرح کنید .
۲) اگر بیماری خاصی دارید، داروی خاصی مصرف می کنید، یا زمینه ژنتیک برای ابتلا به بیماری خاصی دارید بهتر است این موارد را در طول جلسات مشاوره پیش از ازدواج با مشاور خود در میان بگذارید.
۳) اگر در رفتارهای شریک زندگیتان به موارد خاصی برخورد نمودید که تا حدودی با فرهنگ و آداب و رسوم شما نامناسب بود ، بهتر است آن را با مشاور خود در میان بگذارید.
۴) سعی کنید در طول جلسات مشاوره پیش از ازدواج به هیچ عنوان خود واقعی تان را پنهان نکنید و این فرصت را برای شناخت بهتر خود و طرف مقابل تان از دست ندهید. به این ترتیب روند مشاوره شما با صداقت و موفقیت بیشتری پیش خواهد رفت.
۴) بهتر است نقشه یا پلن زندگی آینده‌تان را حداقل تا ۵ سال آینده در نظر داشته باشید.نقاط برجسته و تصمیمات مهم خود را در طول ۵ سال آینده یادداشت نموده و در طول جلسات مشاوره ، با مشاور در میان بگذارید.
چه افرادی برای مشاوره پیش از ازدواج مناسب هستند؟ انجام مشاوره پیش از ازدواج مسئولیت بسیار سنگینی به حساب می آید. بهتر است توسط فردی که دوره های لازم را در این زمینه گذرانده و مدارک تخصصی و صلاحیت های حرفه‌ای لازم را کسب نموده برگزار شود. روانشناسان دارای پروانه تخصصی و حرفه ای، زوج درمانگرانی که صلاحیت حرفه ای آنان قابل پیگیری باشد، در این زمینه می‌توانند تشخیص دقیق تری داشته باشند و به مراجعین خود برای مشاوره پیش از ازدواج خدمات روانشناختی بهتری را ارائه دهند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

Share on whatsapp
واتس اپ
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکدین
4/5 - (4 امتیاز)

14 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم مشاوره قبل از ازدواج برای کسایی ک چندین ساله همو میشناسن و با ویژگی های هم اشنایی دارن هم مفیده؟ یا اینکه نیازی نیست انجام بشه؟

    1. سلام دوست عزیز. ببینید اینکه شما خیلی وقت هست همدیگرو می شناسید دلیل بر این نیست که شرایط بسیار اوکی هستش. مشاوره بهتون کمک میکنه که بعد های بیشتری از طرف مقابلتون رو بشناسید و بتونید بهتر تصمیم بگیرید برای زندگی آیندتون

  2. سلام وقت بخیر خانوم دکتر درخصوص مشاوره قبل ازدواج اگه طرف مقابل راضی نشه به حضور در جلسات مشاوره و از نظر ایشون نیازی نباشه مراجعه تک نفره اثربخشی داره؟یا حتما باید دو طرف مراجعه کنند؟

  3. سلام خسته نباشین
    مشاوره قبل از ازدواج وقتی ازدواج فامیلیه و از بچگی با طرف مقابلمون و خانوادش بزرگ شدیم و همدیگرو کامل مشناسیم و فرهنگ خانواده هامون شبیه همه جلسات کمتری نیاز داره؟

    1. دوست عزیز ازدواج فامیلی محاسن قابل‌توجه و البته معایب خاص خود را دارد. در این زمینه مقاله ازدواج فامیلی می تواند اطلاعات مفید و کاربردی لازم را در اختیار شما قرار دهد. لازم به ذکر است که در ازدواج فامیلی به دلیل شناخت کافی که از خانواده و فرهنگ یکدیگر دارید، فرایند تصمیم گیری شما امکان دارد در تعداد جلسات کمتری اجرا شود و بیشتر برای شناخته دیدگاه‌های شخصی یکدیگر و برنامه های آینده رابطه‌تان نیاز به آگاهی‌های لازم داشته باشید.

  4. سلام
    خانوم دکتر ممکنه مشاوره قبل از ازدواج علاوه بر سنجیدن اون رابطه و ادامه دادن یا ندادن به شناخت فردی خودمون هم کمکی کنه؟این که اصلا اماده ی شروع کردن ی زندگی جدید و مسئولیت هاش هستیم یا نه؟و یا اینها جلسات جدایی هستن که باید قبلش بیایم؟

    1. دوست عزیز یکی از اهداف مهم جلسات مشاوره پیش از ازدواج شناخت بیشتر شما از خودتان بررسی دیدگاه ها و معیارهای شخصی شما پیرامون انتخاب همسر است. جلسات مشاوره پیش از ازدواج به صورت فردی و مشترک برگزار می گردد و الزاماً نیازی به داشتن مشاوره فردی قبل از مشاوره پیش از ازدواج نخواهد بود.

  5. سلام من تاحالا به دکتر روانشناس مراجعه نکردم و نمیدونم جلسات مشاوره به چه صورته و نگرانم که چطور میخواد پیش بره.بهتر نیست قبل اینکه با خانومم برای مشاوره ازدواج برم یه جلسه تک نفره برم پیش دکتر؟یا اینکه اینکار اصلا نیاز نیست؟

    1. دوست عزیز پیشنهاد من به شما این هست که یک جلسه خودتون به صورت فردی مشاوره داشته باشید. مواردی رو که براتون مهمه یا دغدغه هایی که به نظرتون میتونه در رابطه آینده تون تبدیل به یک بحران بشه رو با مشاور در میان بگذارید و بعد ترجیحاً با خانمتون برای انجام جلسات مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید. البته جلسات مشاوره پیش از ازدواج به صورت فردی و زوجی برگزار میشه و در مواردی که مشاور ضرورت آن را در نظر بگیره می تونه مشاوره‌ها را به صورت فردی در یک یا دو جلسه انجام بده و سپس برای جمع بندی جلسات مشترک یا زوجی داشته باشید.

  6. سلام خسته نباشید
    خانم دکتر میخواستم بدونم کسایی ک قبل از ازدواج مشاوره نرفتن احتمال اینکه مشکلاتی در اینده براشون پیش بیاد هست؟

    1. دوست عزیز
      مشاوره پیش از ازدواج عدم وجود مشکل در رابطه آینده شما را تضمین نمیکند. هدف از مشاوره قبل از ازدواج شناخت دقیق یکدیگر ،در نظر گرفتن تفاوت های موجود ، افزایش قدرت پذیرش و کنار آمدن بالغانه با تفاوت های یکدیگر است.

  7. سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم اگه با فردی که قراره ازدواج کنیم ب جلسات مشاوره قبل از ازدواج بریم و در طی این جلسات طرف مقابل خود واقعیش نباشه و نقش بازی کنه، مشاور متوجه میشه ک ایشون داره دروغ میگه و شخصیت واقعیشو نشون نمیده یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوبت آنلاین
نوبت تلفنی
نوبت حضوری